Vaksinedilemma

Fred89

Flørter med forumet
Mannen min er veldig skeptisk til vaksiner og ønsker at barna våre ikke skal ta vaksiner. Han har mange gode argumenter for dette og er overbevist om dette. Jeg på min side har ikke så sterke meninger, men har ikke noen motforestillinger mot å gi barna vaksiner. På grunn av helsesituasjonen til mannen min er det jeg som må følge opp barna på helsestasjon og sikkert barnehage og skole etterhvert. Jeg kjenner litt på at jeg synes det er litt utfordrende at det er jeg i stor grad som må forsvare at vi evt ikke ønsker å vaksinere barna våre, når det i hovedsak er min mann dette er viktig for, og det er han som har argumentene. Samtidig ønsker jeg ikke å såre han og ikke respektere han ved å vaksinere barna på tross av hans meninger. Det er jo like fullt hans barn også.

Noen som har noen tanker og innspill?

Beklager, men jeg håper virkelig ingen andres barn blir alvorlig syke på grunn av din manns syn på vaksiner. Det er det som er realiteten når man velger å ikke vaksinere egne barn.

Her hadde det ikke vært et spørsmål engang, med mindre det var snakk om gode medisinske grunner til at ungen min ikke kunne vaksineres. For det er nemlig ingen andre grunner som er gode nok i mine øyne.

Vanskelig problemstilling. Hva et grunnen til at han ikke vil? Kan du si noe av det??
Vi vaksinere jo for å holde barna friske og unngå at sykdom sprer seg slik at de som ikke kan ta vaksinen unngår å bli smittet.

Beklager altså, jeg regner med du sikkert ønsker et annet svar. men jeg synes det er uansvarlig av foreldre å ikke vaksinere barna, både med tanke på barnas beste og med tanke på andre barn.

Å joda, har hørt mange «argumenter» fra skeptikere, men jeg synes ikke de holder mål altså. Det blir for meg en useriøs paranoia og til dels propaganda lignende informasjon i disse argumentene fra foreldre som fører til at barna ikke får de vaksinene de skal ha.

Det finnes 1000 flere argumenter for å gjøre det enn det finnes mot å gjøre det.

Så kjære deg. Vær så snill å ta til fornuften å få barnet vaksinert:smiley-angelic001

Hadde samboeren min ment at barnet ikke skulle bli vaksinert hadde jeg bare måtte satt foten ned å krevd det. Hadde ikke synes det hadde vært noe alternativ å ikke gjøre det. Så han hadde bare fått bli sur på meg. Det er barnets beste det handler om her altså. Å helsemyndighetene er klart enige i det!

Han har mange gode argumenter for dette og er overbevist om dette.

Ikke for å være belærende, men det finnes ikke «gode argumenter» for å være vaksinemotstander. Det eneste man er, og det har du helt rett i, er OVERBEVIST. Man er overbevist av en løgn, en konspirasjon. Overbevist av feilinfo og frykt. Å være vaksinemotstander er som å tro at jorda er flat, at solsystemet består av jorda i sentrum, og at jesus skapte jorda og at fossiler bare er gravd ned i jorda for å lure oss. Slikt er farlig å tro, det gjør at vårt samfunn holdes tilbake og utsettes for unødvendig belastning.

Hjelp samboern din opp av denne gjørma, han kan antakeligvis ikke noe for det. Kanskje har han vokst opp med foreldre som har foret han med skremselpropaganda og løgn, eller kanskje han omgås feil folk. Her må du hjelpe han, for det er en livsfarlig holdning han har. Det er ikke vaksinene som er farlige, hans meninger derimot....!! :(

Så veldig, veldig trist. Om det ikke finnes medisinske grunner til at barna dine ikke kan ta vaksine, finnes det ingen gode argumenter for at de ikke burde ta den. Det er nettopp gjennom massevaksinering at vi klarer å utrydde sykdommer, og redde flest mulig som faktisk ikke kan ta vaksiner eller er for små til å ta vaksiner, fra å bli smittet. Meslinger f.eks, som nesten var utryddet gjennom massevaksinering, er ikke noe jeg vil at mine barn skal få, og ei heller være smittebærere av for så å spre det til de som faktisk ikke kan vaksineres.

Om det var min samboer som hadde disse meningene, ville han ikke kommet langt. Jeg mener det burde være straffbart på lik linje som å utøve vold mot barn. Og om min samboer hadde utøvd vold mot mine barn, ville han ikke kommet langt med det. Samme hvor gode argumenter han hadde hatt for at det var riktig å gjøre. Og mine og andres barns helse og liv kommer før hans følelser.

Beklager, men jeg blir forbannet, redd, frustrert og lei meg når jeg hører at folk ikke vil vaksinere barna sine. Jeg tenker at du har en jobb å gjøre med å opplyse han. En jobb jeg ikke ville tatt lett på. Jeg ville tilegnet meg kunnskap om vaksiner for så å tatt kampen mot hans "gode argumenter," og dermed vunnet den kampen lett.

Det finnes ingen gode grunner til å ikke vaksinere! Her har du et ansvar for å følge opp, siden mannen din ikke kan ta til fornuft. Synes det er helt feil og uforsvarlig å i det hele tatt vurdere å ikke vaksinere!

Å ikke vaksinere sine barn er etter min mening toppen av egoisme fra foreldrene sin side. Hvis det er medisinsk bakgrunn for å ikke vaksinere sine barn så blir det noe helt annet.

Jeg tror nok dine barn ville ha takket ja til vaksine hvis de hadde visst hvilke konsekvenser flere av sykdommene kan medføre.

Jeg har også som mange andre her sterke meninger om vaksinert viktighet. Vaksiner beskytter mot forferdelige sykdommer som tidligere tok mengder med barneliv. Søk på kilhoste på YouTube (whooping cough) og se en video av en baby som sliter med å trekke pusten. Dette er realiteten det dere kan risikere å utsette barnet deres for. Og les om hva de andre sykdommene de beskyttes mot faktisk gjør. Forhåpentligvis vil han endre mening av det alene.

Man kan gjerne si det er ‘mine barn og mitt valg’ og at man har ‘rett’ til å bestemme selv hvilken risiko man vil utsette barna for, men dette påvirker andre også! Barn med dårlig immunforsvar (feks som tar cellegift) kan ikke ta vaksinene og de er avhengig av flokkimmuniteten, altså at resten v samfunnet er vaksinert så sykdommen ikke får spre seg siden det ikke er nok bærere av sykdommen. Desto flere som ikke er vaksinert desto svakere blir denne. Dette er grunnen til at jeg mener vaksinering ikke er en privatsak og hvorfor som du sier at du måtte ‘forsvare’ deg om du ikke vaksinerer.

Til sist vil jeg s at så klart skal du respektere mannen din og ta avgjørelser sammen, men her bør han nok lære mer om hva det faktisk vil si. Kanskje du kan be helsesøster komme til dere (om han ikke kan dra til helsestasjonen) og informere og svare på spørsmål om vaksinene. Hva er hans argumenter? J

Og hvis han fremdeles ikke vil så mener jeg at du skylder barna dine og andres barn å ta vaksinene alikevel. Det er det som er det ansvarlige valget.

Jeg skjønner at du ønsker å respektere din mann. Men du vil antagelig også det beste for barnet ditt. Og det er å få vaksine. Dersom han ikke på noe vis møter situasjoner hvor dette er et tema, kan dette bidra til at hans meninger er som de er. Men du kan jo ta noen av de mange gode argumentene presentert over og fortelle han. Og deretter gå og gi barna vaksine. Det fortjener de, og resten av samfunnet. Barnevaksinasjonsprogrammet er gjennomtestet. Det er svært liten risiko ved å ta disse vaksinene. Faren er mye større om man lar være å vaksinere.

Flott å se at de fleste mammaene her inne er så velopplyste om vaksiner, det gir litt tro på menneskeheten :D Det er en interessant diskusjon hvorvidt vaksinasjonsprogrammet burde være frivillig eller ikke, selv mener jeg at det ikke bør være det.

Så enig med alle her! Velger dere å ikke vaksinere, uten grunn, bør alle barnet skal omgås informeres!

Det holder i massevis at en av foreldrene ønsker vaksiner, da kan ikke den som ikke vil vaksineres stoppe prosessen.
Derfor kan du være den ansvarlig forelderen her og bare få det gjort.

Å ikke vaksinere er omsorgssvikt etter min mening.

Det holder i massevis at en av foreldrene ønsker vaksiner, da kan ikke den som ikke vil vaksineres stoppe prosessen.
Derfor kan du være den ansvarlig forelderen her og bare få det gjort.

Å ikke vaksinere er omsorgssvikt etter min mening.

«Omsorgssvikt» burde man vel kanskje være litt forsiktig med å beskylde andre for. Hørtes vel litt i overkant brutalt ut. Selv om jeg er enig i at barn burde vaksineres, uten tvil.

«Omsorgssvikt» burde man vel kanskje være litt forsiktig med å beskylde andre for. Hørtes vel litt i overkant brutalt ut. Selv om jeg er enig i at barn burde vaksineres, uten tvil.

Deler av Bufdirs egen definisjon av omsorgssvikt:

Omsorgssvikt er en vedvarende manglende evne eller vilje hos omsorgspersonene til å møte barnets grunnleggende fysiske, emosjonelle, psykiske og/eller medisinske behov.

Omsorgssvikt kan være både utilsiktet og tilsiktet fra omsorgsgiverens side, og er sjeldent et enkelt tegn eller symptom, men et sammensatt bilde av ulike faktorer. Den manglende omsorgen kan påvirke barnets helse og utvikling i alvorlig grad.

Om uvaksinerte barn blir alvorlig syke og kanskje dør, er det ikke da en omsorgsvikt om det hele kunne vært unngått med en vaksine?
Jeg vil si det, men det er min mening.

Deler av Bufdirs egen definisjon av omsorgssvikt:

Omsorgssvikt er en vedvarende manglende evne eller vilje hos omsorgspersonene til å møte barnets grunnleggende fysiske, emosjonelle, psykiske og/eller medisinske behov.

Omsorgssvikt kan være både utilsiktet og tilsiktet fra omsorgsgiverens side, og er sjeldent et enkelt tegn eller symptom, men et sammensatt bilde av ulike faktorer. Den manglende omsorgen kan påvirke barnets helse og utvikling i alvorlig grad.

Om uvaksinerte barn blir alvorlig syke og kanskje dør, er det ikke da en omsorgsvikt om det hele kunne vært unngått med en vaksine?
Jeg vil si det, men det er min mening.

Respekterer meningen din, men jeg ville nok tenkt litt mer nyansert på dette. Far til barnet, i dette tilfellet er jo overbevist om at vaksiner ikke er bra for barnet, og ønsker at barnet skal få slippe dette. Ikke fordi han forsømmer barnets medisinske behov. Hvis dette er omsorgssvikt så kunne man jo f.eks. sagt at alle foreldre i Jehovas Vitner utsetter barna sine for omsorgssvikt fordi de ikke kan ta i mot blodoverføring.

På min helsestasjon fikk jeg beskjed om at dette er valgfritt, og helt opp til hver enkelt. Altså ingen grunn til å melde inn bekymring til barnevernet (meldeplikt vdr. omsorgssvikt) hvis foreldre takker nei til vaksineprogrammet. Poenget mitt er vel bare det at jeg synes beskyldinger om omsorgssvikt på et forum er å gå over streken.

Back
Topp