Vaksine

Nybegynner90

Forelsket i forumet
JuniJubel2021
Når tenker dere å ta koronavaksinen?
Vet jeg ikke blir tilbudt den med det første, da jeg er i siste gruppa som får den.
Tenker at jeg blir tilbudt den i løpet av sommeren/tidlig høst.
Synes det er lite informasjon for oss gravide/ammende, som gjør at jeg blir litt nervøs. Kan man ta vaksinen med nyfødt som fullammes?
Ønsker selvfølgelig å ta vaksinen, er bare usikker på om de nærmeste mnd er det rette tidspunktet med tanke på situasjonen vår.
Andre som har tanker rundt dette, eller god informasjon som kan deles videre? :happy:
 
Når tenker dere å ta koronavaksinen?
Vet jeg ikke blir tilbudt den med det første, da jeg er i siste gruppa som får den.
Tenker at jeg blir tilbudt den i løpet av sommeren/tidlig høst.
Synes det er lite informasjon for oss gravide/ammende, som gjør at jeg blir litt nervøs. Kan man ta vaksinen med nyfødt som fullammes?
Ønsker selvfølgelig å ta vaksinen, er bare usikker på om de nærmeste mnd er det rette tidspunktet med tanke på situasjonen vår.
Andre som har tanker rundt dette, eller god informasjon som kan deles videre? :happy:
Helt enig med deg at det er veldig lite informasjon! Ønsker selv å ta vaksinen, men kjenner jeg er skeptisk da jeg ikke vet nok! De sier det er trygt, men det er jo ikke akkurat ett område de har forsket mest på og har mest data på når det kommer til hvilken effekt det har på oss og babyen i det lange løp.
Ligger også sist på prioriterings listene så må nesten bare vente å se
 
Tenker å avvente... håper å kunne ta den om behovet er der men som deg skeptisk de første 4-6 mnd pga fullamming... men avhenger selvsagt også hvordan smittetrykket utvikler seg.

er også spent på om jeg må betale selv om jeg venter til masse vaksineringen er over
 
Jeg er i risikogruppa og har fått første dose. Det står på FHI sine nettsider at det er helt trygt for ammende. Er 4 uker siden min dose og jeg merker ihvertfall ikke noe forskjell på, baby eller ammingen.
 
Tar den når tilbudet kommer, hørt at det er trygt fpr ammede.. Kan bli verre med ammingen om. Man blir smittet eller skikkelig syk...
 
Jeg kommer også til å ta den når jeg får tilbud. Eneste jeg har vurdert er i det usannsynlige tilfellet at jeg får tilbud om å ta den før fødsel så vil jeg nok be om å få utsatt det til rett etter siden jeg ser for meg at jeg kommer til å få litt bivirkninger av vaksinen av typen kroppsverk etc. Men det er en meget hypotetisk situasjon siden det er 2 uker til termin og ukesvis til aldersgruppen 30+ i min kommune
 
37 uker gravid her, og jeg fikk første dose sist uke. For min del ble risikobalansen i favør å ta vaksinen. Sjansen for å bli smittet for meg er stor nok til at den ikke kan avskrives og risiko for at det i såfall blir alvorlig sykdom som skader både meg og barnet i tredje trimester er ubehagelig stor. I de siste måneden har det og blitt sluppet en god del data som støtter opp om vaksinesikkerheten. Valgte derfor vaksine. Må sies at dette er min risikokalkyle som stemmer med min situasjon, og andre har selvsagt andre risikoer/prioriteringer og kan godt komme til andre avgjørelser som er rette for dem.

Uansett, på bakgrunn av dette, etter flere samtaler med jordmor og leger, og ettersom pfizer/moderna er klarerte for gravide, tok jeg pfizer vaksinen sist uke. Hadde ingen bieffekter (de er visst mindre vanlige i gravide har jeg hørt) og har hatt UL siden som viste fornøyd og aktiv baby og perfekt morkakefunksjon.

Her er noen linker som jeg syntes hjalp med avgjørelsen for min del:

Webinar med et ekspertpanel som diskuterer vaksinen i gravide: https://youtu.be/sEo-MB8t_c8 Det er en lang video men presentert i enkle ordelag og veldig informativ.

Studie fra USA som viser ingen utvidet risiko for gravide/graviditet etter vaksine. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2104983 Tallet på gravide vaksinerte i USA er forøvrig nå langt over 100,000 så det er et rimelig solid datagrunnlag (disse er fulgt opp med stor oppmerksomhet med samme metoder som avdekket blodpropp risiko, så vi vet metodene er effektive for å finne risiko). Studier i dyr viser det samme.

Bonus: antistoffer fra mor gir beskyttelse for barnet og sist uke ble det vist at selve mRNA vaksinen ikke krysser eller skader morkaken. https://news.harvard.edu/gazette/st...ccinated-mothers-pass-antibodies-to-newborns/
 
Back
Topp