Vaksine

FruHåpefull82

Gift med forumet
Himmelbarn
Juliknøttene 2022
Augustlykke 2022 ❤️
Hvor mange har tatt eller skal ta influensavaksine i svangerskapet?
 
Vi som venter barn i September havner egentlig helt utenfor influensa-vaksineringen. Det anbefales ikke å vaksinere før i 2.trimester - influensatoppen forventes om ca 2-3 uker, noe som er lenge før vi har nådd 2. trimester. Så det virker litt overflødig/for sent, for min del.
 
Jeg tenker det samme som Nordlys2018. Jeg er i risikogruppe fra før pga astma og har tatt vaksinen hvert år, men nå har jeg fått influensa to år på rad til tross for vaksinen og tar et år pause fordi jeg er sur. Ser jo at det virker helt idiotisk når jeg skriver det, men..
 
Jeg tok i høst. Og er komt inn i andre trimester. Så blir ikke noe mer tiltak her.
 
Jeg tenker det samme som Nordlys2018. Jeg er i risikogruppe fra før pga astma og har tatt vaksinen hvert år, men nå har jeg fått influensa to år på rad til tross for vaksinen og tar et år pause fordi jeg er sur. Ser jo at det virker helt idiotisk når jeg skriver det, men..

Sorry at jeg ler, men jeg skjønner litt hva du mener :p På den andre siden kan du kanskje prise deg lykkelig for at du hadde vaksinen så du ikke ble enda dårligere? :p :D
 
Sorry at jeg ler, men jeg skjønner litt hva du mener :p På den andre siden kan du kanskje prise deg lykkelig for at du hadde vaksinen så du ikke ble enda dårligere? :p :D
Helt riktig å le. De to siste årene har de bommet på virus, så ville nok ikke blitt dårligere uten. Var sykemeldt hele januar 2019, så litt tøft kan du si.
 
Jeg tok sent i høst på jobb. Vi får den gratis og oppfordres til å ta den :)
 
Helt riktig å le. De to siste årene har de bommet på virus, så ville nok ikke blitt dårligere uten. Var sykemeldt hele januar 2019, så litt tøft kan du si.

Ja leste om det... tror årets heller ikke var helt treffende, men det er en vanskelig oppgave de har disse vaksineforskerene.
 
Jeg har tatt den faktisk. Var og tok flere andre vaksiner, så da tenkte jeg at jeg like så godt kunne ta influensavaksine også, siden vi snart skulle begynne å prøve på baby. Hvis jeg ikke hadde planlagt å bli gravid hadde jeg ikke tatt den, for er ikke i noen risikogruppe, så da er det vel ikke meninga man skal ta den?
 
Jeg har tatt den faktisk. Var og tok flere andre vaksiner, så da tenkte jeg at jeg like så godt kunne ta influensavaksine også, siden vi snart skulle begynne å prøve på baby. Hvis jeg ikke hadde planlagt å bli gravid hadde jeg ikke tatt den, for er ikke i noen risikogruppe, så da er det vel ikke meninga man skal ta den?

Alle kan ta den, jo flere som tar den jo mer flokkbeskyttelse har vi som samfunn. Det finnes mennesker som ikke kan ta vaksina, og ved å ta vaksina kan du beskytte de. Samme er det med meslingervaksina osv... Altså har du gjort noe bra gjennom å ta vaksina - du har beskyttet de svakere i samfunnet :)
 
Alle kan ta den, jo flere som tar den jo mer flokkbeskyttelse har vi som samfunn. Det finnes mennesker som ikke kan ta vaksina, og ved å ta vaksina kan du beskytte de. Samme er det med meslingervaksina osv... Altså har du gjort noe bra gjennom å ta vaksina - du har beskyttet de svakere i samfunnet :)

Er ikke anbefalingene rundt meslingvaksine og influensavaksine er litt forskjellige? :shy:

Influensa er vel mest farlig for allerede syke pasienter(?) og det anbefales at helsepersonell tar den, for å beskytte pasientene for smitte fra omverdenen. Mens jeg som helt vanlig frisk person, ikke er anbefalt å ta den (utenom når jeg er gravid da)? Jeg har ikke klart å finne noen plass der det står at alle bør ta den, kun risikogrupper og helsepersonell.

Meslingvaksine og andre vaksiner i barnevaksinasjonsprogrammet blir noe annet, de bør alle ha tatt/gi barna sine. Jeg er absolutt ingen vaksinemotstander, misforstå meg rett :p
 
Jeg tok den like før jeg ble gravid. Legen som anbefalte den når jeg nevnte at vi kom til å prøve å bli gravid :)
 
Back
Topp