Vaksine

lotta86

Blir kjent med forumet
Ja da er Tyrkia tur betalt og vi reiser i begynnelsen av Juni. Ei vennine sa til meg i går at jeg måtte ta vaksine for hepatitt A og B. Vet ikke om jeg tør det når jeg er gravid. Jeg vet om ei som tok svineinfluensa vaksinen og fosteret døde like etterpå. Har dere noe erfaring? Ellers er jeg jo klar over hva jeg kan spise og ikke. Sist jeg var i Tyrkia tok jeg ingen vaksine og fikk heller ikke hepatitt.

Du burde snakke med vaksinasjonskontoret hos dere og forhøre ang vaksine og graviditet. De vil vite hva som er mest farlig for fosteret, vaksine eller hepatitt.

Det varier veldig fra vaksine til vaksine hva det evt kan gjøre for kroppen og et foster.

Ta som hun over sier kontakt med vaksinasjonskontoret og snakk med de. De har erfaring og kunnskap om vaksinene og kan uttale seg bedre om slikt enn vi andre kan.

Ja tusen takk for svar, da skal jeg kontakte vaksine kontoret

Ja da er Tyrkia tur betalt og vi reiser i begynnelsen av Juni. Ei vennine sa til meg i går at jeg måtte ta vaksine for hepatitt A og B. Vet ikke om jeg tør det når jeg er gravid. Jeg vet om ei som tok svineinfluensa vaksinen og fosteret døde like etterpå. Har dere noe erfaring? Ellers er jeg jo klar over hva jeg kan spise og ikke. Sist jeg var i Tyrkia tok jeg ingen vaksine og fikk heller ikke hepatitt.
Du behøver ikke begge, men hepatitt b. Jeg har begge selv i forbindelse med reise til Asia, men reiseselskap anbefaler hepatitt b vaksine ved reise til Tyrkia og andre land. Hepatitt b er utbredt i bl.a. det området Tyrkia ligger i og de anbefaler det i tilfelle man skulle være så uheldig å havne på sykehus f.eks. Veldig mange i de landene har hepatitt b, enten ved å ha blitt smittet i mors mage eller da de var små. De har det derfor kronisk, og er ikke syke på samme måte som vi ville blitt hvis vi ble smittet nå. Jeg kjenner mange som ikke er vaksinert for det mens som reiser uansett, så det er jo opp til en hver. Skjønner godt at du kvier deg siden du er gravid, men sjekk det opp med lege :-) hepatitt a er ikke vanlig i Europa og den delen av Asia, og du trenger ikke vaksine for det på samme måte som for hepatitt b :-)

Du behøver ikke begge, men hepatitt b. Jeg har begge selv i forbindelse med reise til Asia, men reiseselskap anbefaler hepatitt b vaksine ved reise til Tyrkia og andre land. Hepatitt b er utbredt i bl.a. det området Tyrkia ligger i og de anbefaler det i tilfelle man skulle være så uheldig å havne på sykehus f.eks. Veldig mange i de landene har hepatitt b, enten ved å ha blitt smittet i mors mage eller da de var små. De har det derfor kronisk, og er ikke syke på samme måte som vi ville blitt hvis vi ble smittet nå. Jeg kjenner mange som ikke er vaksinert for det mens som reiser uansett, så det er jo opp til en hver. Skjønner godt at du kvier deg siden du er gravid, men sjekk det opp med lege :-) hepatitt a er ikke vanlig i Europa og den delen av Asia, og du trenger ikke vaksine for det på samme måte som for hepatitt b :-)
Eg hadde kun siste dose hepatitt B vaksina igjen da eg vart gravid sist, og da vart eg anbefalt å ikkje ta den. Veit ikkje om det er normal praksis eller om dei berre var litt vel forsiktige...

Eg hadde kun siste dose hepatitt B vaksina igjen da eg vart gravid sist, og da vart eg anbefalt å ikkje ta den. Veit ikkje om det er normal praksis eller om dei berre var litt vel forsiktige...
Nei det kan hende det ikke anbefales når man er gravid. Jeg fullførte mine i 2011 før noen graviditet og er nå vaksinert livet ut. Ville dobbeltsjekket hvis det var noe nå, ja. Forøvrig til trådstarter, jeg har reist til Tyrkia 2 ganger i året siden 2001, og fikk ikke vaksinene før i 2011, og jeg klarte meg helt fint :-)

Svigerforeldrene mine har leilighet i Tyrkia og hele familien deres har feriere der i mange år.. Ingen av dem er vaksinert mot hepatitt A eller B. Dette er i den europeiske delen, men det skal jo ikke ha noe å si..
Jeg er selv (pga mitt yrke) vaksinert, men kjenner jeg blir litt skeptisk på vegne av familien, når jeg leser svarene over her.. Dette må jeg undersøke ;)

Les denne http://m.reise.aftenposten.no/reise/Stor-risiko-for-hepatitt-i-Tyrkia-42377.html

Skrev bare hepatitt b sist fordi da jeg googlet det så kom ikke hepatitt a opp som risiko i den delen av verden. Så beklager,der tok jeg feil da jeg ikke leste godt nok.
Hvis du er redd for å ta vaksine pga fosteret i magen (skjønner det veldig godt) så er det nok ok å ikke ta det mens du er gravid. Men jeg ville vurdert vaksinene etter graviditeten da det sikkert ikke er siste gang du reiser til "hepatitt" land :)
Jeg har alltid pleid å bli meget matforgiftet på ferie, men dette ga seg det året jeg fikk vaksine. Det er egentlig første gang nå at jeg tenker over det hehe

Svigerforeldrene mine har leilighet i Tyrkia og hele familien deres har feriere der i mange år.. Ingen av dem er vaksinert mot hepatitt A eller B. Dette er i den europeiske delen, men det skal jo ikke ha noe å si..
Jeg er selv (pga mitt yrke) vaksinert, men kjenner jeg blir litt skeptisk på vegne av familien, når jeg leser svarene over her.. Dette må jeg undersøke ;)
Nei har ikke noe å si det. Det er jo fortsatt Tyrkia og samme helsevesen og bakterieflora. Kun 5 % av landet som ligger i Europa så ville vært rart om alt var friskt og fint der. Jeg ville snakket med dem om det, men siden de har vært der så mange ganger uten å bli syk så er det sikkert vanskeligere å overbevise dem om at det er nødvendig. Jeg sluttet å bli matforgiftet det året jeg tok vaksinene, og er veldig fornøyd med det siden jeg alltid ble veldig dårlig :)

Jeg var i Tyrkia i uke 17, fikk beskjed av både lege og jordmor at det ikke var noe problem å reise. Fikk ikke beskjed om å ta noen vaksiner. Men at jeg ikke skulle spise kylling, eller drikke vann som ikke var på flaske (eller med isbiter). Ellers var det bare å ha en god reiseforsikring og være obs på kroppen sin. ☺️

Back
Topp