Vaksine?

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Har dere tatt, eller skal dere ta influensavaksine?

For og imot?
Er vaksinen, eller sykdommen verst for mor og foster?

Legen sa nei når jeg spurte om jeg skulle, så da har jeg ikke tatt den. Har heller ikke satt meg inn i argumentene for og imot.
Med første så tok jeg svineinfluensa-vaksinen for det var under den epidemien. Ble "grise-dårlig" :P

Nei, har ikke tatt vaksine.. legene på jobb anbefalte det ikke (privat samtale ja)

Jeg har tatt den, aldri hatt influensa før, så greit å slippe å få det når formen er redusert fra før.

Nei, har ikke tatt vaksine.. legene på jobb anbefalte det ikke (privat samtale ja)
Takk for svar!
Regner da med at de hadde gode grunner for å ikke anbefale? Altså, at de vet mer om bivirkninger osv enn de som anbefaler den sier. :-)

Takk for svar!
Regner da med at de hadde gode grunner for å ikke anbefale? Altså, at de vet mer om bivirkninger osv enn de som anbefaler den sier. :-)
De sa ikke så mye om bivirkningene egentlig, annet enn at man jo kan bli syk.. med de mente at det ikke var noen større risiko som gravid - dvs om man hadde et normalt svangerskap, så de ikke hensikten med å ta den..

Har ikke tatt den og skal nok ikke ta den! Er ikke i form nå da, men det skyldes en helt vanlig forkjølelse :p

Jeg ble anbefalt av min lege å ta den, så jeg har tatt den. Merket ingenting til bivirkninger.

Spurte jordmord, som ikke anbefalte den. Så har ingen planer om å ta den :-)

Jeg skal ikke ta den. Jeg er litt skeptisk til å hive meg på vaksinasjoner i hytt og pine, men det er vel mest fordi jeg ikke vet så mye om det. ;)

Jeg har tatt den med god samvittighet. Ble ikke dårlig etterpå. Helsedirektoratet anbefaler alle gravide i andre og tredje trimester å ta den for skadene fosteret kan få av dersom moren får influensa er verre enn de potensielle som kan oppstå ved en vaksine. Jeg jobber i helsevesent og mener at slike anbefalinger ikke hadde blitt gitt om det ikke var god grunn til det. Min jordmor og lege var begge enige i at man burde ta det. De mener også at barnet er beskyttet en liten tid etter fødsel dersom mor har tatt vaksinen og det er jo også fint.
På linkene under kan du lese om folkehelseinstituttet sine anbefalinger:
http://www.fhi.no/eway/default.aspx...ntent_6503=6259:112069:25,5509:0:6250:1:::0:0
http://www.fhi.no/tema/influensa/influensavaksine

spurte legen, og han mente jeg ikke trengte å ta den, så da har jeg ikke gjort det.

Jeg har tatt den. Ingen bivirkninger. Snakket med lege, jordmor og helsesøster hvor alle anbefalte meg å ta. Er større risiko for at noe skjer med barnet dersom du blir rammet av skikkelig influensa (at du blir dehydrert og ikke får nok næring i deg, kan være farlig!) enn av bivirkningene av vaksinen. I tillegg er den med på og beskytte barnet etter fødsel. Var veldig skeptisk, derfor jeg tok kontakt med alle. Og føler meg super nå som folk rundt meg begynner å få juling av influensa :D

Tatt den jeg og, og ingen bivirkninger :) Er mye influensa som går her for tiden og mange som har blitt skikkelig syke så synes det er greit å ha tatt den :)

Min jordmor sa hun var glad jeg hadde tatt den, hun har hatt flere gravide som har blitt veldig syk av influensa i vinter... Er visst ganske tøff og smittsom den som går i år. Glad jeg slipper høy feber og oppkast , formen er skral nok fra før.

Hadde ikke tenkt å ta den før, og nå har jeg hatt influensa - og har ikke tenkt å ta den nå :)

Back
Topp