Vaksine ved reise til Tyrkia..?

Rita Lind

Elsker forumet
Noen som har vært til Tyrkia og hva gjorde du/dere med vaksiner..?

Tok dere og hva i såfall?

Stivkrampe siden det var lenge siden sist, og hepatitt A og B i en kombivaksine. Skal snart ta påfyll, så slipper jeg å tenke på hepatittvaksiner i fremtiden

ORIGINAL: ~Knoll og Tott~

Stivkrampe siden det var lenge siden sist, og hepatitt A og B i en kombivaksine. Skal snart ta påfyll, så slipper jeg å tenke på hepatittvaksiner i fremtiden

Ja, har tenkt på det selv. Litt greit å få påfyll - er en stund siden jeg tok vaksinen.

Hva gjøre med barn - burde de også ta alle disse vaksinene (tenker vel at det er like nødvendig å vaksinere de..)?

ORIGINAL: lena

vi har aldri tatt noen vaksiner når vi har vært i Tyrkia..

Går sikkert bra det tenker jeg men for å være på den sikre siden og siden det anbefales så tenkte jeg det.. men liker jo generelt ikke disse vaksinene.. tenker da på bivirkninger og slikt. Men sikkert verre å få sykdommene..

Jeg BOR i Tyrkia og har aldri vaksinert meg

ORIGINAL: MalinDalin

Oi, såpass [:D][:D]

Hva med barn - burde de ta hepatitt-vaksinene.. ?

Du.. siden du er her kan jeg spørre deg om noe?

Hva burde vi tenke på ang. mat/drikke i Tyrkia?
Er det varmt (håper ikke så altfor varmt[8D]) i begynnelsen av mai?

Vi reiser til Antalya/Side - flott sted ikke sant?[:)]

ORIGINAL: *Super Mario*

Ja, har tenkt på det selv. Litt greit å få påfyll - er en stund siden jeg tok vaksinen.

Hva gjøre med barn - burde de også ta alle disse vaksinene (tenker vel at det er like nødvendig å vaksinere de..)?

Barna fikk ikke stivkrampe, men fikk hepatitt vaksinen. Gjorde det siden det var anbefalt, og tenkte at det var en grei investering, for jeg regner med at vi i fremtiden kommer til å reise flere steder der det er anbefalt med hepatittvaksiner.

Det går som regel greit om en ikke vaskinerer seg, men hadde vært dumt om en plutselig skulle få hepatitt A. (Tok kombinasjonsvaksinen siden jeg er helsepersonell, og er greit å ha den vaksinen om jeg skulle begynne å jobbe innen helsevesenet igjen)

Hepatitt A smitter gjennom mat som ikke er varmebehandlet om jeg husker riktig

Vann kun fra flaske!! Mange som gaar paa den og sier at guider osv vil lure dere til aa bruke penger. men ingen guider har aksjer i flaskevann industrien saa frikk fra flaske. Skyll grönnsaker og frukt. Ellers om dere skal spise ute saa spis gjerne paa 'travle' resturanter' Ving, tyrkiareiser osv anbefaller ofte resturanter og disse har generelt god og safe mat, fint personale osv.
ja side er kjempe flott. fantastisk med smaa barn. Mai er den beste tiden aa reise paa. sol sikkert og deilig temp, men kan bli kjölig om kvelden saa tynne jakker og cardiganer ol burde pakkes ned :)

Vann kun fra flaske!! Mange som gaar paa den og sier at guider osv vil lure dere til aa bruke penger. men ingen guider har aksjer i flaskevann industrien saa frikk fra flaske. Skyll grönnsaker og frukt. Ellers om dere skal spise ute saa spis gjerne paa 'travle' resturanter' Ving, tyrkiareiser osv anbefaller ofte resturanter og disse har generelt god og safe mat, fint personale osv.
ja side er kjempe flott. fantastisk med smaa barn. Mai er den beste tiden aa reise paa. sol sikkert og deilig temp, men kan bli kjölig om kvelden saa tynne jakker og cardiganer ol burde pakkes ned :)

Tusen tusen takk for svar!! [:)]

Ja, vi reiser med Ving og skal ha all inklusive på hotellet så håper vi går sikker der med tanke på maten. Vannet, som du også nevner, skal vi kjøpe i flasker.
Du nevner å skylle frukten/grønnsakene - på buffene så regner jeg vel at det er sikkert å spise, ikke sant.. ?
Godt å høre du sier at det er fine temperaturer der også i begynnelsen av mai. Er ikke så veldig glad når det blir for varmt - derfor vi bestillte i mai i håp om at det er behagelige temperaturer. Håper ikke det blir så mye regn da.. [:D][:D]

Lurt å ta med seg litt ekstra for kveldene. Høres behagelig ut med kjøligere kvelder!

Hvordan er det med visum.. ? Norske statsborgere må vel ha dette? Vet du om det gjelder for statsborgere i EU-land også?

Barna fikk ikke stivkrampe, men fikk hepatitt vaksinen. Gjorde det siden det var anbefalt, og tenkte at det var en grei investering, for jeg regner med at vi i fremtiden kommer til å reise flere steder der det er anbefalt med hepatittvaksiner.

Det går som regel greit om en ikke vaskinerer seg, men hadde vært dumt om en plutselig skulle få hepatitt A. (Tok kombinasjonsvaksinen siden jeg er helsepersonell, og er greit å ha den vaksinen om jeg skulle begynne å jobbe innen helsevesenet igjen)

Hepatitt A smitter gjennom mat som ikke er varmebehandlet om jeg husker riktig

Tusen takk for svar!![:)][:)]

Ja, blir til at vi både re-vaksinere oss (voksne) og tar den hepatitt-vaksinen på minsten og på oss voksne.

ORIGINAL: *Idapjus*

ORIGINAL: lena

vi har aldri tatt noen vaksiner når vi har vært i Tyrkia..

Tusen tusen takk for svar!! [:)]

Ja, vi reiser med Ving og skal ha all inklusive på hotellet så håper vi går sikker der med tanke på maten. Vannet, som du også nevner, skal vi kjøpe i flasker.
Du nevner å skylle frukten/grønnsakene - på buffene så regner jeg vel at det er sikkert å spise, ikke sant.. ?
Godt å høre du sier at det er fine temperaturer der også i begynnelsen av mai. Er ikke så veldig glad når det blir for varmt - derfor vi bestillte i mai i håp om at det er behagelige temperaturer. Håper ikke det blir så mye regn da.. [:D][:D]

Lurt å ta med seg litt ekstra for kveldene. Høres behagelig ut med kjøligere kvelder!

Hvordan er det med visum.. ? Norske statsborgere må vel ha dette? Vet du om det gjelder for statsborgere i EU-land også?

Ja, dette gjelder de fleste land. Men om dere reiser gjennom ving pleier visum vaere inkldert i prisen. (var det för hvertfall) ring ving aa sjekk for sikkerhets skyld. Om ikke koster dette 15 euro per pers

maa rette meg selv. fant dette paa vings sider:
Før var visum til Tyrkia inkludert i prisen. Vi kan ikke se at det er tilfelle nå?
Det stemmer at dette var inkludert tidligere, men fra og med sommer 2010 må dette ordnes av den enkelte. Visumet kjøpes på flyplassen ved ankomst i Tyrkia og prisen er €15 pr. person. Passet må være gyldig i 6 måneder etter hjemkomst.

saa det maa kjöpes. lurt aa veksle inn saa dere har til dette da det bare er en luke paa antalya flyplass som tar kort. Gaa rett bort dit der det staar visum för dere gaar i pass kontrollen :)

Det burde finnes en vaksine mot jævlig innpåslitne mennesker, for det treffer du i Tyrkia. [:-]

Vi har aldri tatt vaksiner for å dra dit.. 

ORIGINAL: giggsy

Det burde finnes en vaksine mot jævlig innpåslitne mennesker, for det treffer du i Tyrkia. [:-]

og spania, hellas, bulgaria, maxico, egypt, tunisia.... i de fleste turistomraader faktisk.. det er paa turismen de lever og det er slik de selger. liker man det ikke kan man bare gaa rett forbi.

Back
Topp