Vaksine som gravid ? Corona.

Tvillingen88

Betatt av forumet
Oktoberbarna 2021♡
I og med det er ikke noe klar dokumentasjon på gravide og vaksinen så blir jeg veldig uvel at tanken på å ta den.
Hva slags tanker har dere om vaksinen?
Jobber i helsevesenet og er flere på jobben som er vaksinert og vaksinering fortsetter denne uken og fremover.
Har dere sagt nei?
Hvordan ble det tatt imot❤️
 
Jobber også innen helse, men har ikke fått tilbud om vaksine enda, kommer nok ikke til å ta den som gravid. Mener å ha lest noe om at det ikke er forsket nok på gravide og covid-vaksinering til at det anbefales men er ikke 100% sikker :)
 
FHI:

«Vaksinering av gravid helsepersonell som ikke har andre medisinske risikofaktorer anbefales i utgangspunktet ikke, og denne gruppen anbefales å følge råd for helsepersonell som er gravide.»

Står også at det ikke anbefales at gravide vaksineres i 1.trimester.
 
Sniker fra september (hører vel muligens litt til her også) :playful:
Jeg skal ikke ta den. Sjefen er enig. Flere kollegaer har fått første dose, resten står på venteliste.
Sjefen sa for noen uker siden at hun ikke har spurt/satt meg på liste pga. den ikke anbefales til gravide/ikke er testa nok på gravide enda.
Jeg var lettere skeptisk i utgangspunktet før jeg fikk positiv test, så kommer ikke til å ta den nå. 12+1 i dag.
 
Jobber også innen helsevesenet, men hadde covid i januar så er forsåvidt immun i 6 mnd fremover uansett. Hadde ikke tatt den som gravid så avventer til etter jeg har født eventuelt :)
 
Jeg hadde ikke tatt den som gravid, og den anbefales heller ikke for gravide, med mindre man er i særskilt risikogruppe, slik at det veier opp for potensielle risikoer under graviditet.
Men nei. Jeg ville ikke tatt den som gravid. Hadde gladelig tatt den etter gravidtet dog. :)
 
Jeg jobber i helsevesenet og har takket nei. Ble innkalt til vaksinering og ga da bare beskjed til vaksineansvarlig (som jeg ikke aner hvem er) at jeg ikke ønsket å ta den. Vet ikke om sjefen min har fått beskjed om dette eller ikke.
Jeg tar ikke sjansen på å ta en vaksine som ikke, eller i liten grad er testet på gravide. Jeg er også veldig forsiktig i det daglige da jeg er bekymret for å få korona som gravid.
 
Jobber også innen helsevesenet, men hadde covid i januar så er forsåvidt immun i 6 mnd fremover uansett. Hadde ikke tatt den som gravid så avventer til etter jeg har født eventuelt :)

Det er vel like lite forskning på gravide og coronavaksinene, som det er forskning på om corona og at det automatisk betyr 6mnd immunitet? :confused004
 
Det er vel like lite forskning på gravide og coronavaksinene, som det er forskning på om corona og at det automatisk betyr 6mnd immunitet? :confused004
Sannsynligheten for at man har nok antistoffer for en tidsperiode etter sykdom med covid er jo stor om man ser på det som det det er - et virus. Men nei det er ikke forsket så mye (nok) på enda, så konkrete svar om immunitet får vi nok ikke før om flere år:)
 
Hadde oppfølging på sykehuset - de sa jeg ikke skulle ha vaksine pga graviditeten siden ingen av de godkjente vaksinene har blitt testet tilstrekkelig på gravide enda. Mulig det endrer seg når de får testet mer, men anbefalingen fra FHI (sa sykehuset) er at gravide ikke vaksineres før etter fødsel.

Usikker på om det gjelder uansett yrke eller om de som jobber innen helse og med pasienter vurderes anderledes da de utsettes for mer risiko.
Heldigvis har arbeidsplassen plikt på å tilrettelegge om man ikke er så heldig å ha en som tilrettelegger uten at man må kreve det

Kommer ikke til å vaksinere meg før etter fødsel, men heller være mer forsiktig. Så får jeg bare bruke munnbind til oktober om smitten vedvarer
 
Så lenge FHI sier de ikke anbefaler gravide å ta den med mindre det er svært spesielle grunner bak (svært stor risiko ved smitte av covid-19), kan man trygt si nei.
 
Jeg fikk tilbud og takket nei. To andre på jobb takket også nei uten å oppgi grunn, og det ble ikke stilt spørsmål ved det.
 
Jeg fikk spørsmål om jeg ville ha den og sendte bare enkel sms at jeg ikke ønsket å få den. Ikke fått spørsmål i ettkant. (helsepersonell)
 
Back
Topp