Vaksine, smitte og barnehage..

Thunderella

Gift med forumet
Datteren min har fått påvist en HiB-infeksjon, noe barna blir vaksinert mot gjennom barnevaksinasjonsprogrammet..
Dessverre er dette en litt kjip bug som sitter i en god stund. Fordelen er at hun bare er smittsom når hun er snørrete, men igjen, småtråkk er jo MYE snørrete.. Hvertfall på denne siden av året!

Snakket med barnehagen igår om hvordan vi skulle gjøre det, og om vi skulle holde henne hjemme dersom hun var snørrete.
Men det trengte vi ikke..

Barnehagen mente det var foreldrene sitt ansvar å vaksinere barna, og at vi som foreldre ikke skulle trenge å ta ansvar for andre sine unger. Jeg synes jo dette var kjempeflott, for det sparer oss for mye bekymringer og mange kjedelige dager for snuppa hjemme..

Men jeg må ærlig innrømme at jeg er usikker på om jeg er helt enig, og om vi kommer til å sende henne i bhg.

(Hvis hun har feber og sånn sender vi henne seff ikke i bhg, dette gjelder hvis hun bare er snørrete og eller flott form. HiB-infeksjonen er heller ikke noen "farlig" infeksjon..)

Hva hadde dere gjort?

ORIGINAL: theojora

så hun er ikke vaksinert mot HiB eller har hun fått det for det? 

vet ikke hva jeg hadde gjort jeg.... blir litt dilemma det der liksom.... men er det veldig smittsomt da? å hvorfor blir de vaksinert mot Hib hvis det ikke er en farlig sykdom?

De blir vaksinert mot det flere ganger, det inngår vel i alle 3 vaksinene de får tror jeg.. Snuppa har fått 2 doser, men mangler den siste. Hun har vært syk mer eller mindre siden august, så hun henger litt etter  i vaksinasjonsprogrammet.
Hun fikk siste dosen i dag, så NÅ er hun vaksinert mot HiB.

På sykehuset sa de at HiB gjorde barna mer mottagelige for ekte krupp back in the day. Men etter at de innførte vaksinen var ekte krupp i norge så godt som utryddet, så det var ikke noe å bekymre seg for.

Jeg trodde først det var det som kunne føre til hjernehinnebetennelse, men det var visst ikke det. De beroliget meg hvertfall med at det eneste med denne infeksjonen var at den måtte siles ut over flere omganger, og at den ofte gjorde deg mer mottagelig for andre infeksjoner. Men den var ikke farlig på noe vis..

*bomma*

jeg er enig med bhg.det er våres ansvar å vaksinere barna våre og akuratt av slike tilfeller som dette er det jeg gjør det.jeg ønsker ikke at barna mine skal få det.

di som ikke vaksinerer sine barn er klar over risken[:)]

Jeg trodde først det var det som kunne føre til hjernehinnebetennelse, men det var visst ikke det. De beroliget meg hvertfall med at det eneste med denne infeksjonen var at den måtte siles ut over flere omganger, og at den ofte gjorde deg mer mottagelig for andre infeksjoner. Men den var ikke farlig på noe vis..
det trodde jeg og. og om man googler det, så kommer dette opp om hib infeksjon:
"
HIB / [link=http://no.wikipedia.org/w/index.php?title=Hemophilus_influenzae_type_B&action=edit&redlink=1]hemophilus influenzae type B[/link]
er altså ikke en sykdom men en bakterie som forårsaker flere såkalte HIB infeksjoner. Barn vaksineres mot HIB infeksjoner i barnevaksinasjonsprogrammet fordi HIB infeksjonene kan være alvorlige og komplikasjoner er hjernehinnebetennelse, strupelokkbetennelse, lungebetennelse og leddbetennelse. "
Før vaksinen kom så døde 3-8% av de som fikk dette..  Så 100% ufarlig tror jeg at det ikke er, men jeg er ingen lege så jeg vet ikke[:)]

God bedring til småen.

ORIGINAL: Thothamon..

"
HIB / [link=http://no.wikipedia.org/w/index.php?title=Hemophilus_influenzae_type_B&action=edit&redlink=1]hemophilus influenzae type B[/link]
er altså ikke en sykdom men en bakterie som forårsaker flere såkalte HIB infeksjoner. Barn vaksineres mot HIB infeksjoner i barnevaksinasjonsprogrammet fordi HIB infeksjonene kan være alvorlige og komplikasjoner er hjernehinnebetennelse, strupelokkbetennelse, lungebetennelse og leddbetennelse. "
Før vaksinen kom så døde 3-8% av de som fikk dette..  Så 100% ufarlig tror jeg at det ikke er, men jeg er ingen lege så jeg vet ikke[:)]

God bedring til småen.

Hmm.. Nå har jeg snakket med 3 forskjellige barneleger, en spesialist på smittesykdommer og en helsesøster og alle har sagt at jeg IKKE skal google, og at jeg skal stole på de når de sier at det ikke er noe farlig.. Kanskje en grunn til at de ikke ville jeg skulle Google...?!

Uff, nå ble jeg enda mer bekymret.. [:(]

ORIGINAL: Thunderella

"

God bedring til småen.

Hmm.. Nå har jeg snakket med 3 forskjellige barneleger, en spesialist på smittesykdommer og en helsesøster og alle har sagt at jeg IKKE skal google, og at jeg skal stole på de når de sier at det ikke er noe farlig.. Kanskje en grunn til at de ikke ville jeg skulle Google...?!

Men om alle de sier at det ikke er noe farlig så er det sikkert ikke det[:)] Var ikke meningen å gjøre deg mer bekymret. Men syntes bare at det var litt smårart så dumme meg googlet det hehe. [:)]

ORIGINAL: Thunderella

"

God bedring til småen.

Men om alle de sier at det ikke er noe farlig så er det sikkert ikke det[:)] Var ikke meningen å gjøre deg mer bekymret. Men syntes bare at det var litt smårart så dumme meg googlet det hehe. [:)]

Uff.. Jeg trodde også det var HiB som førte til Hjernehinnebetennelse, men alle sammen sa at det ikke var sant, men at ved enhver infeksjon så ble immunforsvaret nedsatt og man ble mer motakelig for alt. Deriblandt hjernehinnebetennelse..

Jeg sa jo at jeg synes det var veldig rart om man ble vaksinert mot noe helt ufarlig, og at det måtte jo være noe med denne HiB'n, og det var da de sa dette om Krupp..

Men altså.. Strupelokkbetennelse??? Da har man jo omtrent ikke sjans til å overleve jo..

Skal jammen ta å ringe han overlegen igjen imorgen jeg!!

Jeg har også ei som ikke har fått fullført vaksine-programmet- IKKE fordi jeg som forelder har valgt å ikke vaksinere, men fordi hun av forskjellige grunner ikke KUNNE vaksineres.. Jeg må jo på lik linje med foreldre til full-vaksinerte barn sende henne i bhg mens jeg jobber, kan jo ikke holde henne hjemme i et halvt år til hun er vaksinert (ogenda lenger før hun får mmr-vaksina..)

MEN jeg forventer heller ikke at du Thunderella, eller andre foreldre i samme situasjon skal holde DERES barn hjemme på månedsvis.. Hun KAN jo i verste fall bli smittet mange andre steder av andre barn.. broren går i bhg, den andre på skolen.. De to eldste er fullvaksinert, men de KAN JO FAKTISK VÆRE SMITTEBÆRERE SELV OM DE ER VAKSINERTE.. [;)]

Back
Topp