Vaksine og IVF

Sofia87

Elsker forumet
Assistert-jentene
Maisløyfene 2024
Søvnløs i september 2025
Når er det nok noen mnd før mange av oss her får tilbud om noe vaksine, men hvordan blir det?
Må vi bare takke pent nei så lenge vi holder på med IVF?
Jeg kommer IKKE til å utsette uttak/innsett iallefall, er jo så ekstremt mye venting fra før av.
Savner info om dette fra klinikken. Noen andre som har hørt noe? :confused005:scratch

Min klinikk sa at man ikke skal vaksineres når man er under IVF behandling. Da må man heller sette IVF på vent eller vaksineres etter fødsel. Det er anbefalt å vente med å bli gravid i x antall uker/mnd etter vaksinering. Det handler vel om at man ikke vet hvordan fosteret påvirkes. Jeg hadde ikke satt IVF på pause, men dersom jeg hadde hatt ventesyklus, ventet på sommerstengt klinikk osv så hadde jeg tatt vaksinen da :)

Jeg fikk beskjed om at vaksiner bør tas i god tid før stimuleringsstart, tror det var 3 mnd? Og aldri midt i behandlingen. Gjaldt også influensavaksine. Så jeg har verken tatt influensa- eller koronavaksine, prioriterte forsøk og er nå gravid:)

Edit: Tror kanskje jeg tok litt hardt i der. Blander nok sikkert litt med det at dersom jeg valgte å få vaksine havnet jeg lenger bak i køen/passet ikke med menstruasjonssyklus og oppstart, så 1 (eller 2 mnd) er nok mer riktig.

Last edited:
Enig med HåpeSpire. Under hormonbehandling kan du ikke ta vaksinen, og så er det anbefalt å vente 1-2 uker etter vaksinen med å prøve å bli gravid.

Har lest andre steder at generelle anbefalingen ifht ivf og stimulering er minst 1 mnd etter vaksinasjon, men det er jo mulig klinikkene opererer med strengere prosedyrer.

Jeg har selv fått en dose, kastet meg rundt når vi fikk et avbrutt forsøk - og tenker at en dose er bedre enn ingen. Om det blir dose to eller ikke, ser jeg an hvor vi er i løypa når den kommer. Skal ha innsett i naturlig syklus uten hormoner, så tenker det her må være tilstrekkelig å vente 1-2 uker etter vaksinasjon som er de generelle rådene ifht å bli gravid.

Jeg har tatt dose 1. Snakket med riksen om det og de anbefalte vaksine senest en måned før man blir gravid (de var ekstra strenge selv om FHI sier 2 uker). Snakket med en annen lege på riksen om det i går og da var det ok å ta 2. dose når man vet resultatet på behandlingen (hvis forsøket er negativt selvfølgelig) og 2 uker før oppstart av neste behandling.

Last edited:
Jeg fikk sms fra kommunen vi bor i dag, om at de nå forbereder seg på å vaksinere innbyggere i alderen 18-64 år, og at man måtte registere seg.

Tipper det skjer en del fremover i flere kommuner mtp. vaksinering nå. Jeg blir veldig usikker, håper det kommer klare retningslinjer for oss snarest.

Back
Topp