Vaginal fødsel etter ks

Bkno8064710

Flørter med forumet
Noen med ks fra før og føde vaginalt etter det?
Del gjerne opplevelsen din.
Jeg får anbefalt å føde vaginalt nå etter første ks, men er extremt redd.

Jeg hadde keisersnitt sist. Etter 15 timer med aktiv fødsel og 8 cm åpning ble det besluttet hastesnitt pga stress hos tv1. Syns det var veldig kjipt!

Denne gangen ligger alt til rette for vaginal fødsel. Jeg er veldig spent, men tenker det er bedre for kroppen å føde naturlig (så lenge alt ligger til rette for det) og har tillit til at jeg blir ivaretatt på sykehuset.

Hvordan ble det keisersnitt sist og hva er du redd for?

Har du snakket med morgenrøden? Hvis ikke er det kanskje greit å spørre jordmor om du kan henvises dit.
Jeg endte også opp med keisersnitt forrige gang. Har heller ikke noen "hyggelig" fødselshistorie og er i likhet med deg litt redd. Så jeg har bedt om en time til på morgenrøden slik at vi kan "planlegge" fødselen, og snakke om hva jeg kan gjøre for at fødselen skal gå lettere❤️

Jeg hadde keisersnitt sist. Etter 15 timer med aktiv fødsel og 8 cm åpning ble det besluttet hastesnitt pga stress hos tv1. Syns det var veldig kjipt!

Denne gangen ligger alt til rette for vaginal fødsel. Jeg er veldig spent, men tenker det er bedre for kroppen å føde naturlig (så lenge alt ligger til rette for det) og har tillit til at jeg blir ivaretatt på sykehuset.

Hvordan ble det keisersnitt sist og hva er du redd for?
Takk for svaret ditt!
KS var planlagt, det gikk helt greit, var forberedt på hva jeg går til, sto på beina fra første dag, kan ikke klage på noe. Er mest redd for smerter og at jeg ikke klarer det.

Har du snakket med morgenrøden? Hvis ikke er det kanskje greit å spørre jordmor om du kan henvises dit.
Jeg endte også opp med keisersnitt forrige gang. Har heller ikke noen "hyggelig" fødselshistorie og er i likhet med deg litt redd. Så jeg har bedt om en time til på morgenrøden slik at vi kan "planlegge" fødselen, og snakke om hva jeg kan gjøre for at fødselen skal gå lettere❤️
Takk for svaret ditt!
Nei, det viste jeg ikke at de fines et slik tilbud, skal ta det med jordmor.♥️

Takk for svaret ditt!
KS var planlagt, det gikk helt greit, var forberedt på hva jeg går til, sto på beina fra første dag, kan ikke klage på noe. Er mest redd for smerter og at jeg ikke klarer det.
Sniker fra juli2025
Jeg er litt inne på tanken å be om Ks men det er pga historikk.
Jeg har født 2 ganger vaginalt. Første med epidural og kan si att for min del var dette veldig behagelig. Litt spreng/svie men ikke sånn vondt. Tok 16 timer fra første rie. Nr 2 var uten noe som helst smertestillende(8 timer fra første rie) , ja det var vondt MEN jeg syns første døgnet etter keisersnittet med nr 3 var så mye vondere fordi smerten varte og varte, måtte få mye smertestillende.
Derfor jeg jeg usikker denne gangen, skal jeg gå for trygghet med KS men kjenne smerte etterpå og være litt tilbakesatt noen uker mtp løft, trening osv…. eller stå i det og være fort på bena og overvinne frykten jeg har.
Sier ikke alle opplever det sånn men det er min erfaring :) Men jeg kan veldig godt skjønne smerten kan skremme. Men en ting er sikkert: den er glemt så fort babyen kommer på brystet. Det er helt rart att det går ann. Men anbefaler å snakke med feks jordmor du går hos. Jeg skal ha noen samtaler rundt dette med hun jeg går til :)

Jeg hadde planlagt ks med mitt første barn pga. Seteleie og lite barn. Fødte vaginalt for snart 2 uker siden og hadde en så fin opplevelse med det. Fødsel er vondt, det kan man ikke legge skjul på - men jeg synes smertene i lang tid etter ks var mye verre enn fødsel. Skal sies at jeg hadde styrtfødsel og alt gikk svært fort og var intenst når det sto på, men jeg er ikke skremt og ønsker å oppleve det en gang til :shy: de smertene var omtrent glemt i sekundet babyen var ute her og tenke bare på at dette vil jeg oppleve en gang til.

Jeg hadde en utrolig fin opplevelse med ks også, men jeg brukte lang tid på å komme meg, selv om jeg var opp på beina raskt var det jo vondt i såret lenge.. nå etter vaginal fødsel er jeg i en helt annen form.

Jeg var aldri redd for vaginal fødsel, jeg var mer redd for ks nå med nr. 2. Håper du får snakket med jordmor om redselen din, der får du nok mye nyttige råd :Heartred

Er det fødselssmerten du er redd for? Eller noe annet? Kan anbefale kurset og boka «Positiv fødsel».

Personlig opplevde jeg første fødsel som helt grei med tanke på smerter. Var slitsomt over så lang tid, men jeg klarte å holde meg positiv og fikk en voldsom viljestyrke. Har ikke brukt noen smertelindring under noen av fødslene, forutenom badekar. Ved første hadde jeg også varmeposer.

Med fødsel nr. 2 skjønte jeg hva jeg manglet å gjøre under første fødsel. Jeg evnet å slappe fullstendig av under alle riene, og smerten gikk fra 10 til 4 på smerteskalaen min. Jeg opplevde fødselen som koselig, euforisk og helt fantastisk. Med en gang jeg skjønte hvordan jeg skulle slappe av, og dermed spille skikkelig godt på lag med kroppen, gikk jeg fra 4 cm til at ungen var ute på 1 time og 15 min. Det var ved fire cm jeg fikk ny jordmor som instruerte meg. Pressa i ca. 10 min. av disse minuttene. Altså ble det en koselig styrtfødsel som ikke opplevdes smertefull - bare fordi jeg hadde en jordmor som var god til å instruere i hvordan slappe av. Det jeg husker hun sa var: «bli tung» i badekaret. Slappe av i hver eneste muskel var det som funket. I kjeven, i armene, i magen, i hele kroppen. Spesielt under riene! :happy:

Jeg hadde planlagt ks med mitt første barn pga. Seteleie og lite barn. Fødte vaginalt for snart 2 uker siden og hadde en så fin opplevelse med det. Fødsel er vondt, det kan man ikke legge skjul på - men jeg synes smertene i lang tid etter ks var mye verre enn fødsel. Skal sies at jeg hadde styrtfødsel og alt gikk svært fort og var intenst når det sto på, men jeg er ikke skremt og ønsker å oppleve det en gang til :shy: de smertene var omtrent glemt i sekundet babyen var ute her og tenke bare på at dette vil jeg oppleve en gang til.

Jeg hadde en utrolig fin opplevelse med ks også, men jeg brukte lang tid på å komme meg, selv om jeg var opp på beina raskt var det jo vondt i såret lenge.. nå etter vaginal fødsel er jeg i en helt annen form.

Jeg var aldri redd for vaginal fødsel, jeg var mer redd for ks nå med nr. 2. Håper du får snakket med jordmor om redselen din, der får du nok mye nyttige råd :Heartred
Gratulerer!!!♥️
Fint å høre om positive opplevelser!

Er det fødselssmerten du er redd for? Eller noe annet? Kan anbefale kurset og boka «Positiv fødsel».

Personlig opplevde jeg første fødsel som helt grei med tanke på smerter. Var slitsomt over så lang tid, men jeg klarte å holde meg positiv og fikk en voldsom viljestyrke. Har ikke brukt noen smertelindring under noen av fødslene, forutenom badekar. Ved første hadde jeg også varmeposer.

Med fødsel nr. 2 skjønte jeg hva jeg manglet å gjøre under første fødsel. Jeg evnet å slappe fullstendig av under alle riene, og smerten gikk fra 10 til 4 på smerteskalaen min. Jeg opplevde fødselen som koselig, euforisk og helt fantastisk. Med en gang jeg skjønte hvordan jeg skulle slappe av, og dermed spille skikkelig godt på lag med kroppen, gikk jeg fra 4 cm til at ungen var ute på 1 time og 15 min. Det var ved fire cm jeg fikk ny jordmor som instruerte meg. Pressa i ca. 10 min. av disse minuttene. Altså ble det en koselig styrtfødsel som ikke opplevdes smertefull - bare fordi jeg hadde en jordmor som var god til å instruere i hvordan slappe av. Det jeg husker hun sa var: «bli tung» i badekaret. Slappe av i hver eneste muskel var det som funket. I kjeven, i armene, i magen, i hele kroppen. Spesielt under riene! :happy:
Så godt å høre om fine opplevelser!
Ja det er smertene jeg er reg for og ikke minst ruptur (livmor). Første gang var planlagt ks i 2022 på medisinsk grunn, men denne gangen sier de at alt er ok og kan prøve.

Så godt å høre om fine opplevelser!
Ja det er smertene jeg er reg for og ikke minst ruptur (livmor). Første gang var planlagt ks i 2022 på medisinsk grunn, men denne gangen sier de at alt er ok og kan prøve.
Positiv fødsel sin hjemmeside og Instagram er full av positive fødselshistorier. For hver negative du hører om, må man høre/lese om fem positive for å nullstille seg, sies det.

Du kommer til å få en fin opplevelse. Kroppen din er rå :love7 Masse lykke til!

Sniker fra oktober. Jeg er litt i samme situasjon og ble veldig glad for å lese om positive opplevelser. Hvordan gikk det?

Sniker fra juli24. Hadde haste ks med første da barnet lå feil til og ikke kom seg nedover. Fødte tvillinger i fjor vaginalt, og det var en fantastisk opplevelse. Jeg var oppe på bena dagen etter keisersnittet, men kom meg mye fortere etter den vaginale fødselen. Fikk fødselen jeg hadde sett for meg og ønsket meg da jeg fødte tvillingene, og så glad jeg også fikk oppleve en vaginal fødsel. Hadde faktisk gjort det hundre ganger til om jeg hadde fått garantert at det ville vært likt alle gangene, haha!

Sniker litt :)

Jeg hadde akutt keisersnitt første fødsel, født vaginalt to ganger etter det. Fødselen rett etter første var en drømmefødsel, jeg kunne gjort det 50 ganger. Siste fødsel var litt verre, men det var fordi jeg motsto medisinsk hjelp. Fikk stormrier, epidural hjalp ikke og jeg ønsket ikke riehemmende drypp. Hadde jeg tatt drypp så hadde nok fødselen blitt like fin som med nr. 2. Fødte relativt fort, ca 3,5 og 3 timer aktiv fødsel og store babyer på akkurat 4 kg og mega hoder 37 og 38 cm. Ikke noen rifter.

Skjønner at tanken om fødsel er utrolig skremmende, det var det for meg også, selv etter en drømmefødsel, men når man først kommer til det at fødselen går i gang så har alt rundt vært så altoppslukende at jeg har ikke rukket å tenke på noe av det som bekymret meg i forkant.

Håper du klarer å få til en samtale med noen og finner en løsning som passer for deg!

Back
Topp