Er det fødselssmerten du er redd for? Eller noe annet? Kan anbefale kurset og boka «Positiv fødsel».
Personlig opplevde jeg første fødsel som helt grei med tanke på smerter. Var slitsomt over så lang tid, men jeg klarte å holde meg positiv og fikk en voldsom viljestyrke. Har ikke brukt noen smertelindring under noen av fødslene, forutenom badekar. Ved første hadde jeg også varmeposer.
Med fødsel nr. 2 skjønte jeg hva jeg manglet å gjøre under første fødsel. Jeg evnet å slappe
fullstendig av under alle riene, og smerten gikk fra 10 til 4 på smerteskalaen min. Jeg opplevde fødselen som
koselig,
euforisk og
helt fantastisk. Med en gang jeg skjønte hvordan jeg skulle slappe av, og dermed spille skikkelig godt på lag med kroppen, gikk jeg fra 4 cm til at ungen var ute på 1 time og 15 min. Det var ved fire cm jeg fikk ny jordmor som instruerte meg. Pressa i ca. 10 min. av disse minuttene. Altså ble det en koselig styrtfødsel som ikke opplevdes smertefull - bare fordi jeg hadde en jordmor som var god til å instruere i hvordan slappe av. Det jeg husker hun sa var: «bli tung» i badekaret. Slappe av i hver eneste muskel var det som funket. I kjeven, i armene, i
magen, i hele kroppen. Spesielt under riene!