Vaginal fødsel etter keisersnitt

Kyv

Betatt av forumet
Jeg hadde hks etter mislykket induksjon i 7 dager og stort barn(5 kg) født til termin. Føler meg utrygg på å skulle føde vaginalt denne gang. Noen med erfaring?
 
Hei,

hadde samme opplevelse med førstemann. Hadde derfor et håpe/eller forventning om å bli satt i gang tidligere denne gangen, men de ønsker ikke å sette meg i gang i fare for komplikasjoner. Så jeg har et planlagt keisersnitt rundt termin. Hvis jeg kommer igang av meg selv så får jeg selvfølgelig prøve meg på vaginalfødsel.

Ta en samtale med sykehuset slik at dere kan legge en plan sammen :)
 
Hadde samme opplevelse som deg med første (bare mindre unge, kom ikke ut selv likevel, tross i langdryg igangsettelse).
Fikk henvisning til sykehuset nylig og relativt raskt en time der for samtale med fødselslege og å legge en plan for denne fødselen.
Godt å få avreagert ift det som var, og å bli tatt på alvor i at det var litt kjipt. Ønsker selv vaginal fødsel denne gangen, men helst ikke igangsettelse (det var slitsomt!).
Så planen er ultralyd på termin der en sjekker bla vekst og gjør en vurdering ift hva en tror om at fødsel kan sette igang selv eller om en skal planlegge et keisersnitt.
Dersom forholdene ligger til rette, tar de vannet, evt kan eg nok velge å vente og se om det setter igang av seg selv. Virker ikke som at de kommer til å tvinge meg til igangsettelse, og at eg evt kan få keisersnitt heller om eg ønsker (og fødselen ikke setter igang av seg selv)
Det har iallefall gjort meg tryggere på at ting blir annerledes (=bedre) denne gangen!
Om du ikke blir henvist kan du også ringe dem på føden og fortelle om din bekymring og forhåpentligvis få komme ned. Men beste er antakeligvis å ta "rette" veien via fastlege/jordmor om du kan få time der relativt snarlig.
 
Jeg hadde hks etter mislykket induksjon i 7 dager og stort barn(5 kg) født til termin. Føler meg utrygg på å skulle føde vaginalt denne gang. Noen med erfaring?

hva er du utrygg på? Hva er det som gjør deg redd?
Hadde hks med førstemann, fødte vaginalt nå - det gikk kjempefint :)
 
Takk for svar :) har vært på flere samtaler på sykehuset og har jevnlig vekstkontroll. Han er estimert til å bli 16 % over snitt. Forrige var estimert til ca. 20 %, men han var egentlig over 40 % over snitt. Er redd for at barnet skal være like stort og at jeg ikke skal klare å føde vaginalt denne gangen heller. At han skal sitte fast eller det skal skje alvorlige komplikasjoner. Vårt første barn har mild grad av cp, så jeg er litt ekstra bekymret for at å prøve vaginal fødsel nå er å ta en unødvendig risiko. Men føler ikke legene forstår bekymringene mine.

Håper dere får bedre opplevelser denne gangen :)
 
Jeg hadde hks med første uten å være i fødsel først. Dette var på termindagen.

Født vaginalt 2 ganger etter - en indusert hvor fødsel startet etter 5 dager og en indusert hvor fødsel startet med en gang (styrtfødsel).
Begge gikk veldig fint.

nå skal nr 4 komme (nr 3 vaginalt) og blir indusert om 2,5 uker da jeg er i uke 38+3.
 
Jeg hadde hks med første uten å være i fødsel først. Dette var på termindagen.

Født vaginalt 2 ganger etter - en indusert hvor fødsel startet etter 5 dager og en indusert hvor fødsel startet med en gang (styrtfødsel).
Begge gikk veldig fint.

nå skal nr 4 komme (nr 3 vaginalt) og blir indusert om 2,5 uker da jeg er i uke 38+3.

Gratulerer med nr. 4! Kan jeg spørre hvorfor du blir satt i gang? Ej håpet å få bli satt i gang tidligere for å minimere risikoen for at han skal bli så stor, men de vil vente lengst mulig opp mot termin. Er 37+5 i dag.
 
Gratulerer med nr. 4! Kan jeg spørre hvorfor du blir satt i gang? Ej håpet å få bli satt i gang tidligere for å minimere risikoen for at han skal bli så stor, men de vil vente lengst mulig opp mot termin. Er 37+5 i dag.
Svangerskapskløe (ikke den farlige) og pga erfaringen med første.
Jeg har vært klar hele veien på at jeg ønsker igangsetting. Har ikke vært moden med de andre, men det har gått fint fordet.
De har ikke foreslått det frivillig, jeg har masa om det hver eneste gang jeg har vært hos lege på gyn pol (har hyppig oppfølgning og kontroll pga kløe så den ikke utvikler seg). Sist sa jeg bare at nå ville jeg avtale dato og da gjorde vi det :)
 
Svangerskapskløe (ikke den farlige) og pga erfaringen med første.
Jeg har vært klar hele veien på at jeg ønsker igangsetting. Har ikke vært moden med de andre, men det har gått fint fordet.
De har ikke foreslått det frivillig, jeg har masa om det hver eneste gang jeg har vært hos lege på gyn pol (har hyppig oppfølgning og kontroll pga kløe så den ikke utvikler seg). Sist sa jeg bare at nå ville jeg avtale dato og da gjorde vi det :)

Virker som man virkelig må stå opp for seg selv. Etter siste time så føler jeg at sikkerheten rundt ny fødsel slett ikke er i varetatt og at de ikke «følger med». Kanskje jeg skal prøve å være litt mer frampå ved kontroll neste uke. Veldig bra at du har fått avtalt dato og blitt tatt på alvor :) Lykke til med igangsettelsen!
 
Virker som man virkelig må stå opp for seg selv. Etter siste time så føler jeg at sikkerheten rundt ny fødsel slett ikke er i varetatt og at de ikke «følger med». Kanskje jeg skal prøve å være litt mer frampå ved kontroll neste uke. Veldig bra at du har fått avtalt dato og blitt tatt på alvor :) Lykke til med igangsettelsen!
Ja du må virkelig ta skjea i egen hånd!
Stå på og stå på ditt. Det er kanskje litt ubehagelig der og da, men tenk for en følelse du får etterpå!
 
Jeg hadde hks etter mislykket induksjon i 7 dager og stort barn(5 kg) født til termin. Føler meg utrygg på å skulle føde vaginalt denne gang. Noen med erfaring?
Jeg fødte vaginalt for 6 dager siden, igangsatt pga stort barn, og hadde planlagt keisersnitt forrige graviditet. Noe spesielt du lurer på?
 
Jeg fødte vaginalt for 6 dager siden, igangsatt pga stort barn, og hadde planlagt keisersnitt forrige graviditet. Noe spesielt du lurer på?

Hvor lenge før ble du satt i gang? Og hvor store var barna dine? Var igangsettelsen vanskelig? Er så redd for barnet mitt skal være like stort nå som forrige, og at barnet skal sitte fast under fødselen eller andre komplikasjoner. Klarer ikke å la være å bekymre meg..!
 
Hvor lenge før ble du satt i gang? Og hvor store var barna dine? Var igangsettelsen vanskelig? Er så redd for barnet mitt skal være like stort nå som forrige, og at barnet skal sitte fast under fødselen eller andre komplikasjoner. Klarer ikke å la være å bekymre meg..!

Jeg ville bedt om en ny kontroll til uka npr du er bikka 38 uker. Det er veldig Mnge fler babyer satt igang i uke 37 som trenger pustehjelp i starten pga våte lunger, mens risken for dette er langt mindre om du bikker uke 38. Det er blant annet en grunn for å komme forbi uke 37 med igangsetting.
Men når du vel er over i uke 38 ville jeg bare spurt på nytt om de kan måle babyen og gjøre en ny vurdering. Vet ikke hvor stor forrige baby var?
Uansett - lykke til ❤️
 
Jeg ville bedt om en ny kontroll til uka npr du er bikka 38 uker. Det er veldig Mnge fler babyer satt igang i uke 37 som trenger pustehjelp i starten pga våte lunger, mens risken for dette er langt mindre om du bikker uke 38. Det er blant annet en grunn for å komme forbi uke 37 med igangsetting.
Men når du vel er over i uke 38 ville jeg bare spurt på nytt om de kan måle babyen og gjøre en ny vurdering. Vet ikke hvor stor forrige baby var?
Uansett - lykke til ❤️

Tusen takk for det ❤️ Jeg er 38+0 i dag, og har ny vekstkontroll på mandag(38+2). Tror ikke de kommer til å sette meg i gang denne uken etter det jeg fikk beskjed om sist, men om jeg må føde vaginalt håper jeg de ikke venter for lenge. Godt å høre at risikoen er mindre nå. Forrige baby var litt over 5 kg og 55 cm. Født 40+5 etter 7 dager med mislykket igangsetting.
 
Hvor lenge før ble du satt i gang? Og hvor store var barna dine? Var igangsettelsen vanskelig? Er så redd for barnet mitt skal være like stort nå som forrige, og at barnet skal sitte fast under fødselen eller andre komplikasjoner. Klarer ikke å la være å bekymre meg..!
Første barnet var ikke så stort, 3200 g, men det ble ks pga seteleie.
Andremann sprengte plutselig SF kurven mellom kontrollere i uke 37 og 39, og ble estimert til 4300g på ul i uke 39. Ble satt i gang 40+1 og det gikk veldig bra. Var ikke moden utover myk livmorhals og ble forespeilet at det kom til å ta tid. Fikk ballong kl 10 og jevne tak nesten umiddelbart etterpå. Dro hjem for å slappe av, måtte tilbake på føden etter 3,5t. Da hadde jeg regelmessige, gode rier og vannet gikk. Fødselen tok tid, men alt gikk etter boka. Minsten var bare rett over 4 kg, så ifht store barn er kanskje ikke jeg beste eksempelet. Hvor stor var forrige barnet ditt? Kanskje du bør be om en samtale på sykehuset i forkant og legge frem frykten du kjenner på?
 
Første barnet var ikke så stort, 3200 g, men det ble ks pga seteleie.
Andremann sprengte plutselig SF kurven mellom kontrollere i uke 37 og 39, og ble estimert til 4300g på ul i uke 39. Ble satt i gang 40+1 og det gikk veldig bra. Var ikke moden utover myk livmorhals og ble forespeilet at det kom til å ta tid. Fikk ballong kl 10 og jevne tak nesten umiddelbart etterpå. Dro hjem for å slappe av, måtte tilbake på føden etter 3,5t. Da hadde jeg regelmessige, gode rier og vannet gikk. Fødselen tok tid, men alt gikk etter boka. Minsten var bare rett over 4 kg, så ifht store barn er kanskje ikke jeg beste eksempelet. Hvor stor var forrige barnet ditt? Kanskje du bør be om en samtale på sykehuset i forkant og legge frem frykten du kjenner på?

Tusen takk for utfyllende svar :) så bra at alt gikk fint med fødsel nr.2! Mitt barn var rett over 5 kg, og 55 cm lang to dager over termindato. Har ny time for vekstkontroll i morgen, og kommer til å ta opp at jeg fortsatt ikke er trygg på å skulle føde vaginalt. Mtp. tidligere stort barn og at han har fått cp-diagnose mener jeg de bør enten gi meg valget om pks, eller en bedre og mer beroligende dialog rundt vaginal fødsel enn å bare fortelle meg at det er det beste! Klarer ikke å riste av meg følelsen av at de tar en unødvendig sjanse.
 
Tusen takk for utfyllende svar :) så bra at alt gikk fint med fødsel nr.2! Mitt barn var rett over 5 kg, og 55 cm lang to dager over termindato. Har ny time for vekstkontroll i morgen, og kommer til å ta opp at jeg fortsatt ikke er trygg på å skulle føde vaginalt. Mtp. tidligere stort barn og at han har fått cp-diagnose mener jeg de bør enten gi meg valget om pks, eller en bedre og mer beroligende dialog rundt vaginal fødsel enn å bare fortelle meg at det er det beste! Klarer ikke å riste av meg følelsen av at de tar en unødvendig sjanse.
Høres ut som du har reflektert godt rundt behovene dine, og vet hva du trenger for å føle deg trygg! Stå på ditt, og krev svar og trygging.
 
Back
Topp