Våtservietter

Hamasita

Gift med forumet
Oktoberskattene 2015
Marsboerne2017
Aprillykke 2017
Hva er deres tanker rundt bruk av våtservietter?

Jeg vet om utrolig mange som bruker dette daglig, hjemme, og (jeg tror) uten å tenke over hva de utsetter en myk, deilig hud for. Dette er kjemikalier som påføres sensitive områder, uten å vaskes bort, og som anbefales av produsentene kun ved nødstilfeller når man er på tur eller ikke har vann tilgjengelig.

Babyhuden trenger lunket vann, ikke kjemikalier som såpe, olje eller våtservietter. Please, tenk over det hvertfall!

Hilsen Hamasita som er utdannet kjemiker :P

Er alle like ille? Feks neutral?

Sist hadde jeg kluter jeg bare skylte i vann. Denne gangen skal jeg ha slike engangskluter tenkte jeg, og vann.

Bruker det bare av og til på 2-åringen, men kommer ikke til å bruke på nyfødt baby. Forrige gang klarte jeg meg fint med tørrservietter og vann, og kluter av oppklippede t-skjorter.

Hvis man absolutt trenger å bruke våtservietter, kan man dytte dem borti skilleveggen mellom neseborene. Der er huden veldig sensitiv, og de serviettene som svir eller får det til å renne av nese og øyne hos meg, får ikke røre noen av barna mine, selv om det bare er til å vaske matrester fra rundt munnen.

Er alle like ille? Feks neutral?

Sist hadde jeg kluter jeg bare skylte i vann. Denne gangen skal jeg ha slike engangskluter tenkte jeg, og vann.

Neutral er en av tre som får grønt på en test av våtservietter, så den er av de tryggeste å bruke. Men det er viiiiiktig å få med seg at det ikke skal brukes til daglig. Kluter og vann er det beste du kan bruke og bare ha Neutral med på tur :)

Her er forresten en link til testen:

http://www.forbrukerradet.no/test/2015/test-av-vatservietter-til-baby/

Sist brukte vi mesoft engangskluter, vann og olje hjemme. Og våtservietter på tur. Mesoft fordi jeg ikke hæres vaskekluter med bæsj på. Synes liksom ikke de blir rene selv om de vaskes på 90 grader...
Vi går nok for akkurat samme løsning denne gangen.

Og ellers tenker jeg at folk får gjøre som de vil. Jeg legger meg ikke oppi andres valg :)

Sist brukte vi mesoft engangskluter, vann og olje hjemme. Og våtservietter på tur. Mesoft fordi jeg ikke hæres vaskekluter med bæsj på. Synes liksom ikke de blir rene selv om de vaskes på 90 grader...
Vi går nok for akkurat samme løsning denne gangen.

Og ellers tenker jeg at folk får gjøre som de vil. Jeg legger meg ikke oppi andres valg :)

Høres smart ut :)

Jeg vil ikke legge meg opp i andres valg jeg heller, bare opplyse om at det er uheldig å bruke og at det ikke anbefales, dersom folk trodde det. Og så kan man kanskje ta et mer bevisst valg :)

Vi bruker bare våtservietter i nødstilfeller. Har alltid tørre kluter i stellevesken, så sålenge det er vann i nærheten, så bruker vi det. Vi har hatt utslett og andre reaksjoner fra visse typer våtservietter, og da unngår vi disse :)

Her tåler ikke storebror våtservietter, så det brukes ikke uansett. Prøvde i 2 dager, endte opp med ei sår rumpe som blødde [emoji33] så her brukes kun engangskluter og vann :) like effektivt, og det er en vanesak :)

Kommer til å bruke tørrservietter som jeg veter i vann :) men takk for opplysningen, skal vise til sambo, han er ganske bestemt på de her hersens våtserviettene!

Vi bruker kun våtservietter når vi er på farten. Ellers bruker vi tørre engangskluter og vann. Da hun var lita og det var bæsjebleie tok jeg ofte bare rumpa under rennende vann i vasken :)

Vi kommer til å bruke tørre engangskluter med vann på fast basis, men i tilfeller hvor det ikke er praktisk gjennomførbart så har jeg bestilt waterwipes fra Amazon uk. Det er våtservietter som bare inneholder vann og 0,1% fruktekstrakt. De er veldig populære i andre land siden de ikke inneholder noen kjemikalier :)

Vi kommer til å bruke tørre engangskluter med vann på fast basis, men i tilfeller hvor det ikke er praktisk gjennomførbart så har jeg bestilt waterwipes fra Amazon uk. Det er våtservietter som bare inneholder vann og 0,1% fruktekstrakt. De er veldig populære i andre land siden de ikke inneholder noen kjemikalier :)
Heter de bare waterwipes? Får man virkelig det man bestiller? :D hørtes jo genialt ut. Er det springvann? Destillert vann? Sporstoffer i vannet? Her i Norge har vi jo fint springvann de fleste steder, mens andre plasser har de tilsatt mye klor og fluor..

Heter de bare waterwipes? Får man virkelig det man bestiller? :D hørtes jo genialt ut. Er det springvann? Destillert vann? Sporstoffer i vannet? Her i Norge har vi jo fint springvann de fleste steder, mens andre plasser har de tilsatt mye klor og fluor..

Ja, de heter bare waterwipes :) Det står at det inneholder 99,9% purified water som kan tolkes som renset vann og 0,1% grapefruktekstrakt.

Last edited:
I barnehagen vår brukes kun våtservietter, er det vanlig andre steder også?

Tror det dessverre er helt normalt at det brukes i bhg, men du kan si ditt barn ikke skal vaskes verken i ansikt eller nedentil med våtservietter så aksepterer de nok det.

Med førstemann brukte vi tørre engangskluter (type mesoft e.l. Ser ut som kompresser) og rent vann. Evt litt babyolje ved behov. Med andremann begynte vi å bare bruke tøykluter, da vi ikke ønsker å bidra til så mye forsøpling. Både princess og Kid selger veldig gode tynne, små tøykluter som er perfekte å bruke til å vaske barna med. Man kan lage sine egne våtservietter ved å legge slike kluter (evt. tørre engangskluter) i en boks og helle over varmt vann med litt kokosolje i. Dette funker kjempebra, så anbefaler alle å bruke dette på tur. Finnes et eget system for dette, som heter Cheeky wipes, men det er ganske dyrt. Skal visstnok være veldig bra! :)

Vi kommer (så klart?) til å bruke vanlige kluter og vann så langt det lar seg gjøre. Vi planlegger også å bruke tøybleier :)

Last edited:
Her blir det nok også brukt vanlige kluter og slike tørre engangskluter hjemme, og vætede tørrservietter på farten :) Vil bruke minst mulig produkter på den sarte babyhuden!

Kommer sikkert til å ha det med meg på farta til bruk i nødstilfeller, men det virker for meg veldig fjernt å skulle bruke det hjemme hvor man har tilgang på vann. Helt logisk for meg også at det ikke kan være bra i lengden for sart babyhud :)

Back
Topp