Våtservietter eller tørrservietter

Løkkamamma84

Betatt av forumet
Septemberlykke 2016
Hei dere
Et spørsmål som ikke er aktuelt på en stund, men jeg spør likevel. Dere som har født før og har små barn og sånn.. Kusinen min fødte på ullevål for noen år siden, og der var det ingenting til å stelle babyen med på barselhotellet fortalte hun. Så man burde ta med servietter og sånn. Og så leste jeg her inne at man burde ha engangs tørrservieter i fødebaggen til å stelle barnet med. Hvorfor står det tørrservietter? Er det ikke bedre å stelle barnet med våtservietter når de har bæsjet og sånn? Hehe..føler meg ganske dum som spør om slike elementære ting, men har veldig lite erfaring med stell og barn og prøver å forberede meg litt :)

Altså..hva bruker man når man vasker babyen i rumpa under bleieskift? Klut og vann? våtserivetter? Tørrservietter? får de utslett av våtserviettene?

Hilsen ei som kommer til å komme med 1000 spørsmål fremover!

Vi bruker kun tørreservietter til minstemann her og kommer til å bruke det på nestemann også. Her tåler ikke minstemann våtservietter.

Som oftest er det en vask i nærheten av der du skal stelle så da bare tar du vann på den tørreservietten. Hvis du vet at du skal være et sted det ikke er vann så kan du bare ta vann på de hjemme og putte de i en pose :)

Noen bruker våtservietter og noen tørreservietter :)
Men kan ikke huske at det var noe problem på sykehuset, der hadde de tørre servietter.

Her trøkka jeg gutten under vannstrålen og brukte enten hånden eller en klut for å vaske ræva :-)
Helt nyfødte er veldig sarte i huden sin og kan reagere på våtservietter :-)

Jeg fødte på Ullevål med nr 2 i 2014. Med min første brukte vi våtservietter og hun gråt ved hvert bleieskift. Vi skjønte ikke hvorfor. Da nr 2 ble født brukte vi mesoft tørrservietter og tok de under springen i lunket vann, og hun gråt aldri. Våtservietter er jo fryktelig kalde. På Ullevål har de tørrservietter du kan ta vann på og litt olivenolje. Funker kjempebra! Skal føde der igjen og kommer kun til å ha våtservietter med i stellevesken der vi ikke har tilgang til varmt vann.

Her brukes våtservietter kun om vi er på farten og det ikke er praktisk mulig å bruke vann... Ellers bruker vi tørre engangskluter fra apoteket! :-)

Mange små reagerer på våtservietter. Jeg synes i tillegg de er ekle og vanskelige å få huden rein med. Hjemme brukte vi tørre servietter (Mesoft) den første tida, og så vanlige, små kluter i bomull og bambus. På tur enten kluter i våtpose (hvis dagstur og tøybleier), ellers Mesoft og en sjelden gang våtservietter. Pleide å holde under vasken og vaske med vann hvis vask var tilgjengelig. Hendte vi hadde litt olje på hvis det var skikkelig seig bæsj, ellers bare vann. Baby var så å si aldri sår, vi brukte vel salve bak noen få ganger helt i starten.

Jeg ville aldri brukt våtservietter på en baby (kun om det ikke var tilgang på vann selvfølgelig). Føler at det blir altfor sterkt for den sarte babyhuden, dessuten er de kalde og mye vanskeligere å rengjøre med enn tørre engangskluter man fukter selv.
Alle disse ulike vi har prøvd er like - både i str, tykkelse og mykhet:)
ImageUploadedByBV Forum1459624011.681171.jpg

Jeg ville aldri brukt våtservietter på en baby (kun om det ikke var tilgang på vann selvfølgelig). Føler at det blir altfor sterkt for den sarte babyhuden, dessuten er de kalde og mye vanskeligere å rengjøre med enn tørre engangskluter man fukter selv.
Alle disse ulike vi har prøvd er like - både i str, tykkelse og mykhet:)
Vis vedlegget 169643
Disse er det vi bruker også! :-) med en liten oljeskvett i tillegg til vann når det er bæsj..... ;-)

Takk for svar alle! Da ble jeg mye klokere. Ser ut til at tørre engangskluter og engansservietter er å foretrekke med litt vann :) så da vet jeg hva jeg skal gå til innkjøp av når det nærmer seg. Lærer noe nytt hver dag. :dance008

Jeg bruker våtservietter på å vaske tusj og pennestreker fra vegger og møbler etter de store barna så skal prøve å unngå å bruke det til den lille. Gikk fint sist selv om vi måtar ha stellebordet på soverommet vårt, hentet bare før vasking av bleie :)

Husker vi brukte tørrservietter på nyfødt baby, som i tillegg var prematur. Men gikk etter hvert over til våtservietter. Vi har aldri hatt problemer med utslett eller irritasjon.

Jeg har ganske sensitiv hud selv, når jeg bruker sminkefjernerkluter eller våtservietter kjenner jeg ofte at jeg blir sår/rød/irritert i huden og har derfor tenkt å bruke vaskekluter og vann. Supre tips ang. tørrservietter og poser når vi er ute på tur. :)

Oljeskvett? På rompa eller på servietten? Bruker du babyolje eller olivenolje som jeg så noen skrev?
Bruk heller ren olivenolje. Det irriterer ikke huden. Jeg bruker det på servietten. Den første bæsjen er ganske klissete og litt vanskelig å fjerne, så olivenolje var flott. På sykehuset bruker de Dr Greve babyolje. Har sett at den selges på apoteket. Myeee bedre enn parfymert babyolje som kan irritere huden. Jeg skvetter også litt olivenolje i badevannet. Gjør underverker for den tørre flassete huden.

Oljeskvett? På rompa eller på servietten? Bruker du babyolje eller olivenolje som jeg så noen skrev?
Jeg bruker uparfymert babyolje på servietten.... olivenolje gjør sikekrt samme nytten, er for at bæsjen skal være letter å vaske vekk, så slipper man å gni og irritere mer enn nødvendig... :-)

Jeg har brukt både våtservietter og tørre servietter og synes våtservietter er d enkleste. Aldri opplevd sårhet pga våtservietter.

Eldstemann tålte verken papirbleier eller våtservietter, så da ble det tørrservietter som nyfødt og ute på tur, og vaskbare kluter hjemme. Men gikk etterhvert over til våtservietter med nestemann.

Bruk heller ren olivenolje. Det irriterer ikke huden. Jeg bruker det på servietten. Den første bæsjen er ganske klissete og litt vanskelig å fjerne, så olivenolje var flott. På sykehuset bruker de Dr Greve babyolje. Har sett at den selges på apoteket. Myeee bedre enn parfymert babyolje som kan irritere huden. Jeg skvetter også litt olivenolje i badevannet. Gjør underverker for den tørre flassete huden.

Takk for gode tips! :) Liker å bruke naturlige ting så langt det går. :)

Her bruker vi daglig tørrservietter da de brukes til alle plasser på kroppen, og såpe ikke alltid er nødvendig. Når minsten kommer, blir det nok å kombienre tørrservietter med vanlige våtservietter.

Jeg har brukt våtservietter på begge mine, og kommer til å bruke det på denne snuppa her også :)

Back
Topp