Vårjakke til barnehagebarn

misty

Glad i forumet
August 2018
Jeg må kjøpe vår/sommer/allværsjakke til min snart-4-åring, og lurer på hva slags jakke(r) dere anbefaler, evt. hva slags jakker dere har kjøpt til deres barn.

Tenker å kjøpe en jakke som han kan bruke ute i barnehagen når det ikke er behov for parkdress, og ellers når han er ute uten dress/regntøy men det fortsatt er jakkevær. Bør vel være vindtett og vannavstøtende og skal helst ikke koste for mye (max 3-400 kr).

Strever med å vite forskjellen på softshelljakke, skalljakke, osv. Og på f.eks. kappahl sine nettsider står det ikke hva slags jakketype det er en gang, bare hvilket materiale den er laget av (f.eks. 100% polyamid).

Jeg har kjøpt softshelljakker fra name it til begge to i år.

Har pleid å kjøpe bergans, men fant ut at vannsøyle ikke er oppgitt på de.

Takk for tips om nameit!

Den ser superfin ut marri86!

Ser at nameit også har denne: http://no.nameit.com/name-it/outerw...4_colorPattern=13111454_DarkDenim&forceScope= på kampanje til 299 kroner. Den ser ut til å ha de samme tekniske spesifikasjonene som den jakken du lenket til, men litt annerledes utseende og et "magisk triks" som gjør at den får mønster når den blir våt. - kanskje derfor den er dyrere i utgangspunktet... Synes den varianten du lenket til var finest, så får nok ta meg en tur på nameit å kikke.

Tar gjerne i mot flere tips!

Last edited:
Liker godt helly hansen sine hellytechjakker, brukes som regntøy her og tåler faktisk mer regn enn hh regntøyet vi har. Koster vel fra 400-

Vi har hatt et par fra kapahl, kaxs. De har holdt lenge

Har kjøpt bergansjakke til min 4 åring. Den koster vel 500-600,- men holder bra, tåler vask og så har den ordentlig glidelåser som ikke går i stykker! Kjøpte den litt stor, så den kan hun ha i sikkert to år.

Vi har en fra Skogstad og er fornøyde med den; )

Om du må ha vanntett ville jeg gått for ReimaTec, vi har HH nå, men liker ikke glidelåsen og passformen noe særlig, liker reima mye bedre.

Ellers har de vær sin vindstopper fleece fra Polarn og pyret :D de er kjempe kjekke.

Jeg personlig liker ikke softshell, da de blir så klamme, men det er jo hver sin mening om det også :)

Har kjøpt bergansjakke til min 4 åring. Den koster vel 500-600,- men holder bra, tåler vask og så har den ordentlig glidelåser som ikke går i stykker! Kjøpte den litt stor, så den kan hun ha i sikkert to år.
Jeg er også fornøyd med bergans. Både vindjakke og softshell :)

Jobber i bhg og min erfaring er at vindjakke er veldig fint på høsten men ikke på våren. Når sola titter fram og varmer mens barna er i aktivitet blir de fort varme og det blir klamt inne i en slik jakke. Ofte må vi kle av de jakkene fordi de er svette, men det er for kaldt å gå i bare genseren i skarp vårluft, så må ta på fleecegenser/ullgenser/hettejakke el. istedet. Jeg synes fleecejakke er bedre å kjøpe. Er det mye vind blir det noe annet - men hvis du har parkdress så holder det å bruke den. Jeg ville heller kjøpt en jakke som puster nå i vår og som da også kan brukes på kjørlige morgener på sommeren.

Jobber i bhg og min erfaring er at vindjakke er veldig fint på høsten men ikke på våren. Når sola titter fram og varmer mens barna er i aktivitet blir de fort varme og det blir klamt inne i en slik jakke. Ofte må vi kle av de jakkene fordi de er svette, men det er for kaldt å gå i bare genseren i skarp vårluft, så må ta på fleecegenser/ullgenser/hettejakke el. istedet. Jeg synes fleecejakke er bedre å kjøpe. Er det mye vind blir det noe annet - men hvis du har parkdress så holder det å bruke den. Jeg ville heller kjøpt en jakke som puster nå i vår og som da også kan brukes på kjørlige morgener på sommeren.
Takk for bra tips! Gutten min er veldig varm av seg, så opplever at han blir fort klam ja. Men når du skriver fleecejakke, tenker du på en helt vanlig fleecejakke da? Samme type som man kan bruke som mellomlag under dress?

Han har parkdress ja, pluss en tjukkere/foret vindjakke som han brukte i høst/vinter, den kan jo godt brukes på kalde vårdager også. Så kanskje jeg skal gå for fleece i stedet.

Takk for bra tips! Gutten min er veldig varm av seg, så opplever at han blir fort klam ja. Men når du skriver fleecejakke, tenker du på en helt vanlig fleecejakke da? Samme type som man kan bruke som mellomlag under dress?

Han har parkdress ja, pluss en tjukkere/foret vindjakke som han brukte i høst/vinter, den kan jo godt brukes på kalde vårdager også. Så kanskje jeg skal gå for fleece i stedet.
Ja vanlig fleece som godt kan beukes som mellomlag. En av de litt tykkere da.

Back
Topp