Våren 2019

Styx

Glad i forumet
Snøfnuggene 2018
Hei!

Hvordan løser dere våren 2019?

Min permisjon starter i slutten av Desember 2017. Vi skal ha 80 % dekningsgrad så mannens permisjon er ferdig noen uker før påske 2019. Jeg kunne satsa på å få barnehageplass den våren. Men den våren planlegger vi å flytte ut av byen (før storebrors skolestart høsten 2019) så derfor satser jeg på barnehagestart høsten 2019. Da har vi krav på plass så det er vel da de fleste av oss kan regne med å få barnehageplass.

Så hva gjør man våren 2019?

Jeg planlegger at det blir tre måneder med kontantstøtte. Ettersom vi tar 80% dekningsgrad betyr det at økonomien blir strammere i januar. Så for å få råd til å ha noen måneder kontantstøtte, sparer jeg opp de pengene jeg trenger nå. Så det går opp. Ettersom mannen tjener mist, blir det han som får mest av tiden, avhengig av hvor mye jeg får spart. Men dersom jeg klarer å få meg et dagbarn jeg kan passe på, kan jeg få alle månedene.

En annen løsning er å finne en dagmamma. Jeg har en venn som har sagt at dersom det passer seg slik, vil han gjerne ta seg fri noen måneder for å passe mine barn. Han er spesialpedagog og superflink, så det er jo en drømmeløsning.
 
Jeg går ut i permisjon i begynnelsen av januar. Vi har regnet på det,og vi tar 100% dekning,men vi tar ferie etter hverandre til sommeren og dermed stopper opp permisjonen. Slik skyver du permisjonen over en mnd frem,og vi overfører begge ferie fra i år også som kan brukes. Siden han jobber turnus,skal jeg jobbe gradert 20% de siste 15 ukene av fellesperioden, og da blir det nesten en mnd til. Vi vet ennå ikke om vi får ferie sammen i 2019,det kommer jo an på om vi har barnehageplass fra våren eller om vi må vente til august 2019. Jeg har også over ei uke med avspasering, som også blir brukt. Vi skal klare å nå frem til begynnelsen av juli - men da har vi brukt alle dager og timer vi har og da blir planleggingsdager feks en utfordring.


Vi har brukt mye tid på å sjekke og regne ut dette,men det går jo sammen til slutt.
 
Høres ut som skikkelig god planlegging. Vi jobber begge i skolen og har pålagt ferie i juli, så vi kan ikke gjøre den. Men så får vi ferie sammen til sommeren, det blir fint.
 
Ja når det alt er slik med ferie i juli,så får du jo sette pris på det. :) Skulle jo ønske vi kunne ha fri sammen også noen uker,men det koster jo da en månedslønn og da må vi tenke oss om.

Skal vi ha en til,så må timingen være litt bedre pga dette. Dette er vår første, kan ikke tenke meg at vi hadde mellom oss 3 uker ferie til gode og ei uke avspasering dersom dette var nr to. :) Det skulle vært barnehageopptak hele året,så kunne man strekke permisjon så langt som det passer og man ønsker - ikke fordi må kan miste lønn i evighetr .
 
Vi har tatt 80% permisjon og med innlagt 4 veker ferie sommeren 2018 varer min permisjon til 9.01.19
Ikkje heilt sikre på korleis vi skal gjere det då, men lille skal ikkje i bhg før aug 19.
Enten blir det permisjon uten lønn på meg eller så tek sambo permisjon 2 dagar i veka og så jobber eg 40% fram til sommaren. Må sjå an forma mi etterkvart. Og om det let seg gjere ifht jobb/vikar.
( Det blir uansett max 50% jobb på meg ei periode etter permisjon.)
 
Blir barnehage fra ca ett år hos oss. 100% dekning og ferie, da er vi på nyåret 2019:)

Kunne nok vi og gjort. Er jo innført to barnehageopptak i Oslo. Men jeg orker ikke. Var så vondt med lange barnehagedager og fortvila barn sist. Så jeg vil ikke ha barnehagestart i januar. Dette er siste barn så jeg vil heller ha mer tid med han...
 
Blir barnehage fra ca ett år hos oss. 100% dekning og ferie, da er vi på nyåret 2019:)

Vi kjører samme opplegg. Vi skal ha 100%, så har vi i tillegg spart ferie fra i år som overføres til neste år sånn at hun rekker å bli 1 år før oppstart.
 
Vi håper på barnehageplass fra januar 2019. Dersom ikke, blir jeg ta ulønnet permisjon fra jobb for så å søke kontantstøtte + det jeg har krav på fra Lånekassen (er 100% student i tillegg til fulltidsansatt) frem til høsten 2019. Får da utbetalt en del mindre i mnd, men vi tjener i utgangspunktet veldig godt, så er jo bare å tilpasse seg den nye inntekten :)
 
Kunne nok vi og gjort. Er jo innført to barnehageopptak i Oslo. Men jeg orker ikke. Var så vondt med lange barnehagedager og fortvila barn sist. Så jeg vil ikke ha barnehagestart i januar. Dette er siste barn så jeg vil heller ha mer tid med han...

Det skjønner jeg :) planen er å prøve å ta ut ferie i 2019 også, og se om vi får
spart opp litt penger til perm uten lønn en mnd. Som vi fordeler kanskje :) 14 dager hver eller no.
Så blir ikke så mye lengre uansett! Men kjæresten jobber sent og tidlig annenhver uke, så de senukene kan han levere sent og jeg kan flexe og hente tidlig :) så hjelper på :)
 
Det skjønner jeg :) planen er å prøve å ta ut ferie i 2019 også, og se om vi får
spart opp litt penger til perm uten lønn en mnd. Som vi fordeler kanskje :) 14 dager hver eller no.
Så blir ikke så mye lengre uansett! Men kjæresten jobber sent og tidlig annenhver uke, så de senukene kan han levere sent og jeg kan flexe og hente tidlig :) så hjelper på :)

Det hjelper veldig på. Skulle ønske jeg hadde mer fleksibel arbeidstid.
 
Skal ha 100% dekning, så har permisjon til slutten av september 2018, men tar to måneder ferie innemellom... Har ikke hatt ferie i år. Så blir det bhg start 1.feb 2019 da andre opptaket er her. Mulig jeg tar gradert permisjon på slutten og frem til bhg start, må se litt ann hvordan ting blir først ;)
 
Her er permisjonen vår ferdig i midten av januar ca. Da får vi plass i barnehagen gjennom søskenprioritering [emoji1303]
 
Satser på barnehageplass fra januar 2019, siden det er god dekning rundt her og ihvertfall de private har løpende opptak.

Ellers tar vi 100% dekning, 8 ukers ferie på både meg og samboeren (overført fra i år, og vi satser på å ha en del uker samtidig), i tillegg til at samboer har 5 ukers avspasering til gode. Hvis vi ender opp uten barnehageplass og må vente til august har samboeren lyst til å være hjemme, så da blir det nok ulønnet på han, evt vi prøver å dele ukene opp ved å gå ned i stilling begge to. Begge tjener godt, har fleksible jobber og vi klarer oss heldigvis fint på en inntekt hvis det er nødvendig. [emoji4]

Hvis det blir barnehage fra januar 2019 kommer det til å bli kortere dager for henne der, ihvertfall i begynnelsen. En henter og en leverer, og vi har begge fleksible arbeidstider så det burde gå fint [emoji4]
 
100 % dekning på permisjon og tar ut 5 uker ferie i tilegg i 2018 så skal begynne på jobb på midten av november. Far tar da evt sine uker fra da,eller om jeg tar ulønnet permisjon fram til årsskiftet slik at jeg begynner på jobb 1 januar og han starter sin permisjon da. Når hans permisjon er slutt kutter nok jeg ned min arbeidsprosent til 70. Han jobber som brannmann å jobber turnus så vi tenker å ha lillemann hjemme til august 2019. Søker kontantstøtte fra han fyller året. Så på en måte er vi litt heldige for jeg sitter igjen med det samme i lønn når vi plusser på kontantstøtten.
 
Back
Topp