Våre juleforberdelser

Bakt peppekaker med vesla for første gang.Vaska vinduer i stua og kjøkkenet.hengt opp jule gardiner, jule stjerner. blitt så koslig atte

Kjøpt 80% av julegavene og pakket inn halvparten. Så har jeg hengt opp julestjerne i vinduet og kjøpt rød julestjerne (blomst). Og fant noen kubbelys jeg limte servietter på i fjor med lilla motiv. Ellers har jeg hengt opp ett par engler :)

I dag har jeg åpna første luke i min kalender. Guttungen lagde nemlig en til meg :-)

"Du er verdens beste mamma"
Smelter jo bare helt her jeg sitter :-)

bakemamma skrev:
Ivvi:
Hvordan lager du de appelsinskall tinga?
Det hørtes nesten litt spennende ut :-D

Her har vi i dag bakt 128 sandnøtter... Guttungen er nå kjempefornøyd, for det er nemlig hans favorittkake til jul ;-)

Hei! Jeg har prøvd et par forskjellige oppskrifter, og bruker nå denne oppskriften til å kandisere appelsinskallstrimlene: http://oppskrifter.net/sjokolade/kandisert-appelsinskall/?print=1

Jeg lar de være mellom 0,5 og 1 cm brede, og ca fingerlange. Før jeg trekker dem med sjokolade legger jeg dem litt i fryseren, slik at de blir kalde og sjokoladetrekket stivner fortere. Kanskje ikke helt nødvendig, men jeg synes de blir "penere" da :) sjokoladetrekket består hovedsaklig av mørk smeltet sjokolade. Avhengig av hvilke type du velger, og hvor søt/hard/sprø du liker den, kan du tilsette passe mengde smør og søtning. Selv liker jeg den mørk, hard og lite søt, så jeg tilsetter nesten ingenting, bare smelter sjokoladen i vannbad eller på svak varme og lar den bli så avkjølt som mulig uten at den stivner, før jeg dypper.

Veldig velkommen som advents/julegave, og de tar seg pent ut i små gaveesker :)

Hvis man skal kjøpe sånt på delikatessebutikker og slikt koster det fort 4-500 kr kiloen, så da er det moro å kunne lage de selv.

God advent!

Hørtes ut som mye jobb... Men det skal nok prøves en gang :-D
Må bare kjøpe meg noen nye kjeler først.... ;-)

I dag skal krumkaker stekes, og i morra skal det handles inn til resten av julebaksten. I tillegg skal jeg vel lage pepperkakedeigen i morra, sånn at vi kan steke de på fredag :-D
På lørdag skal nemlig poden og jeg på handletur ;-)

Kjenner julestemninga ble litt bedre nå etter at snøen kom. Så nå hører jeg på juleplata til Josh Groban <3

I går bakte jeg serinakaker :)
Heldigvis har snøen kommer :D Ingen julestemmning uten! Nå er jeg glad :) Håper den ligger! Men broddene må taes frem..

Unnimamma91 skrev:
I går bakte jeg serinakaker :)
Heldigvis har snøen kommer :D Ingen julestemmning uten! Nå er jeg glad :) Håper den ligger! Men broddene må taes frem..

Serinakaker er godt :-D Skal lage det i løpet av helga tenker jeg...

Slipper heldigvis brodder, for jeg har skikkelige feltstøvler. Klarer meg ikke det om vinteren ;-)

I går fikk jeg kjøpt juletre. Edelgran selvfølgelig, og den kosta masse.... Syns det bare blir dyrere og dyrere for hvert år. :-(
Men.. Må jo ha det, så det får bare være :-) På torsdag skal treet tas inn, og fredag skal det pyntes sammen med guttungen.
I morra, mandag og tirsdag går med på å rydde og vaske huset en siste gang før julaften. I alle fall type storvask. :-p

Julaften er bare en uke unna, og her er vi i rute med alt. I alle fall med det store. Er vel bare litt potet og småtilbehør som mangler, men det skal tas nærmere helga.
Nå er jeg klar for jula! :-D

Så var alt tilbehør og mat til og med 3.dag jul handla inn. Det er deilig å være ferdig med det.
Juletreet står og brer seg ut i stua, og skal pyntes i morra. Det skal jeg og pappa gjøre, og tenker vi kommer til å kose oss med gløgg også.

Ribba ligger også og godgjør seg nå, med salt, pepper og nellikspiker under folie i kjøleskapet. Der har den liggi siden i går. GLEDER meg til julaften kommer, og vi kan nyte den med alt som hører til :-D

Back
Topp