Vår rare julefeiring

Så fint at dere har en løsning dere er fornøyde med da.
Jul er jo ikke forbeholdt de kristne, de færreste som feirer jul i norge tipper jeg tenker noe over at det er jesus som feires og er veldig kristne. Jeg feirer ikke jul av religiøse årsaker.
Så så lenge man er klare på disse punktene og kanskje også prater med barna om det, syns jeg det er flott at dere alle deltar i feiringen. For jeg skjønner at det er kjipt å være utenfor i den største høytiden som opptar så mye av fokus og penger, alt på tv og i butikker dreier seg om det, og spesielt når man er barn virker det jo værre. [:)]

ORIGINAL: babyNicho
Alt handler om jul i disse månedene og det må være trist å være barn og ikke få ta del i det..[:)]

Jeg snakket med de to eldste i går, og de sa at det var vanskeligere å feire Eid når "ingen andre" feirer det, og at vi må dra ut for å være sammen med andre på Eid, for å føle at andre feirer det, enn at andre feirer jul og vi "ikke er med".

ORIGINAL: babyNicho

For meg som er ateist så har ikke julen en dritt med kr.dom eller jesu fødsel å gjøre. Julen er en høytid for meg i den forstand at man feirer familie og gode venner. Koser oss sammen, spiser god mat. Julen handler om familie og samhold, ikke noe fødsel til en mann som ble født 2000 år siden og fløy opp til himmelen.. Så jeg synes for din del at det er en veldig fin ting og gjøre for guttene dine[:)] Alt handler om jul i disse månedene og det må være trist å være barn og ikke få ta del i det..[:)]

[:)]

Synes det du gjør for barna dine er fantastisk! At du klarer å gi blanke F i hva andre sier om det du gjør er helt herlig å høre!

Tror det er en del barn som ikke feirer jul som synes det er veldig trist i disse dager. Selv om foreldrene prøver å gjøre litt ekstra stas på ungene denne uka. Man forbereder jo seg til jula med kos og gøy i månedsvis!

All ære til deg!

ORIGINAL: ~StRaToS~

Feirer ikke jul egentlig siden jeg er muslim,men sørger for at det er julestemning hjemme pga guttene våre[:)] De får gaver og[;)]
Synes ikke det er koselig å vokse opp uten at man får oppleve julen når det er sååååå mye fokus på det på barnehagen og i skolen. Dritgøy å lage julepynt, julegaver til foreldrene,juleforestilling,juleferie osv., uten å faktisk få være med på høydepunktet....NOT!!
Det har jeg opplevd selv og aldri faen om ungene mine skal få oppleve den skuffelsen.
Husker fortsatt hvor gørr det var da vi ungene møttes i romjula og de "norske" hadde fått såååå mye fint,uten at man selv hadde fått en dritt.
Nei, så her har vi julepynt,julegaver og litt sånn juletradisjoner(grøt med mandel) uten at vi
feirer jesus fødsel, men sørger for at ungene integrerer seg mest mulig.
Synes ikke noe om at ungene skal måtte "lide" for religiøse grunner.
Og jeg driter i (mildt sagt) hva andre ikke-kristne mener om meg og min måte å feire jul på.
Jeg gjør det jeg synes og tror er best for ungene mine[:)]

Det er vel det de aller fleste gjør[;)] jeg feirer ikke jul fordi jeg er kristen. Og må ærlig talt si at jeg ikke kjenner noen som gjør det pga at de er kristne. Man feira jo vintersolhverv lenge før kristendommen kom, og juletre er faktisk en paganistisk tradisjon som kirka har "adoptert"...[:)] Feir i vei du! Det gjør vi også[:D]

ORIGINAL: RedElf

Syntes det er en kjempeflott ting du gjør jeg. All ros til deg [:)]

ORIGINAL: Kal-El

Skjønner deg veldig godt, og ser null grunn til at noen, hverken muslimer, kristne eller ikke-religiøse har noen reell årsak til å kritisere deg.
Som Tammis sier, Julen er ikke en originalt kristen høytid, feiringen av Sankt. Nicholas lånte feiringen fra religiøse kulter som feiret solen / lysere tider, så lånte kristendommen det fra Sankt. Nicholas igjen:

http://wiki.answers.com/Q/Is_Christmas_a_Christian_holiday

Jeg er ikke religiøs, men feirer julen så det renner ut av ørene våres allikevel, fordi det er koselig. Om det gjør meg til en hykler bryr jeg meg fint lite om, barna storkoser seg i hvertfall av alt hykleriet. Kan kristendommen låne en tradisjon, kan jeg låne den samme. Det er fint lite på jorden som ikke er lånt av noe som lånte det av noe som igjen lånte det av noe som igjen...

helt enig.. julen er opprinnelig ikke kristen, men de kristne hyler ut om at det er deres høytid.. jaja..

Hmm...feirer ikke jul pga religion/tro men fordi jeg syns det er en fin tradisjon og jeg liker nisser og jule pynt[:D]

ORIGINAL: Lissyjane

Synes det du gjør for barna dine er fantastisk gjort. All honnør[:D]

Helt enig [:)]

ORIGINAL: Bolla85

Som tidligere nevnt her så er jo ikke jula egentlig en kristen høytid.

Akkurat det argumentet er vi som ikke feirer jul, veldig lei av. Fordi det at det egentlig ikke er en "kristen høytid" gjør ikke saken bedre for oss sånnsett.

Helt enig[:)]

Syns det var kjempeflott gjort av deg, jeg!!!
Jula er jo liksom barnas tid, og det handler i grunn ikke om jesu fødsel for de fleste av oss.. Det handler om familie, venner, god mat, koselig stemning, gaver til barna, osv.. Syns som sagt du gjorde det beste ut av det, jeg..![:)]

For en utrolig fin holdning du har[:)]

Bare for å ha sagt det , de symbolene vi bruker i jula er kristne. alt av julepynt ( bortsett fra nissen :))

Synes det er flott at du gjorde dette for barna! Toppers!
Jula handler jo ikke bare om kristen tro , men også om religionens grunnprinnsipper. Som foresten deles av alle religioner :)
Så jula handler likså mye om det vi alle håper og tror på. Som nestekjærlighet, omsorg , lykke osv.

Gi barna jul! Se stjernene i øynene deres og ansiktene lyse opp av all, den gleden de føler og forventningene de har.
Det blir ikke jul uten barn!

jeg opplevd selv og aldri faen om ungene mine skal få oppleve den skuffelsen.
Husker fortsatt hvor gørr det var da vi ungene møttes i romjula og de "norske" hadde fått såååå mye fint,uten at man selv hadde fått en dritt.
Nei, så her har vi julepynt,julegaver og litt sånn juletradisjoner(grøt med mandel) uten at vi
feirer jesus fødsel, men sørger for at ungene integrerer seg mest mulig.
Synes ikke noe om at ungene skal måtte "lide" for religiøse grunner.
Og jeg driter i (mildt sagt) hva andre ikke-kristne mener om meg og min måte å feire jul på.
Jeg gjør det jeg

helt enig!!! syns virkelig det er en god måte å integrere barna dine på!

ORIGINAL: unnle

[:)]er veldig enig med deg

har en venninne som var i jehovas vitner som aldri fikk feire jul hun ble skikkelig utelatt for oss andre... synes rett og slett at i jula er det barna i fokus[:)]

sign

synes det er kjempeflott at dere gjør det. vi feirer jul men ikke pågrunn av jesus fødsel. vi har ingen kristendom i feiringa. det er mere enn tradisjon, å at det er en flott tid til å gjøre noe spesielt  vi som familie[:)]

Back
Topp