Vår rare julefeiring

~StRaToS~

Forumet er livet
Feirer ikke jul egentlig siden jeg er muslim,men sørger for at det er julestemning hjemme pga guttene våre[:)] De får gaver og[;)]
Synes ikke det er koselig å vokse opp uten at man får oppleve julen når det er sååååå mye fokus på det på barnehagen og i skolen. Dritgøy å lage julepynt, julegaver til foreldrene,juleforestilling,juleferie osv., uten å faktisk få være med på høydepunktet....NOT!!
Det har jeg opplevd selv og aldri faen om ungene mine skal få oppleve den skuffelsen.
Husker fortsatt hvor gørr det var da vi ungene møttes i romjula og de "norske" hadde fått såååå mye fint,uten at man selv hadde fått en dritt.
Nei, så her har vi julepynt,julegaver og litt sånn juletradisjoner(grøt med mandel) uten at vi
feirer jesus fødsel, men sørger for at ungene integrerer seg mest mulig.
Synes ikke noe om at ungene skal måtte "lide" for religiøse grunner.
Og jeg driter i (mildt sagt) hva andre ikke-kristne mener om meg og min måte å feire jul på.
Jeg gjør det jeg synes og tror er best for ungene mine[:)]

De har og julekalender[:)] [8D]

Syntes det er en kjempeflott ting du gjør jeg. All ros til deg [:)]

Høres fornuftig ut[;)] Kos dere med feiringa!! 

[:)]er veldig enig med deg

har en venninne som var i jehovas vitner som aldri fikk feire jul hun ble skikkelig utelatt for oss andre... synes rett og slett at i jula er det barna i fokus[:)]

ORIGINAL: ~StRaToS~

Jeg gjør det jeg synes og tror er best for ungene mine[:)]

Når alt kommer til alt, er det jo det vi alle gjør, og det som teller.

Jeg tror ikke mine barn er mer eller mindre integrert enn noen andre, de er jo norske også uansett da, Khadija er jo 100% norsk, mens de to andre er halvt afrikanere.

Her er det ingen strømper, ingen pynt, de fikk pakker i går fra min familie, og ellers koser vi oss sammen og har det gøy. I fjor fikk ungene xBox i julen, året før det, Wii, fordi vi har råd til å gi dem litt ekstra i denne tiden liksom.

kjempebra synes jeg!!
kos dere [:)]

Suverent å høre at noen gjør sånn synes jeg[:)][:)][:)]

Helt supert! Jeg har tenkt på det mange ganger, hvor trist det må være å være med på alt av forberedelser og gå glipp av selve feiringen... Selvom man selv tilhører en annen religion, så synes jeg det er greit å tenke på ungene oppi det hele..

En god venninne og kollega av meg er muslim fra pakistan. På julekvelden skulle hun og familien kose seg med kalkun, juletre og gaver. De gjør det på sin måte.
Greit at man ikke feier jesu fødsel, det er ikke så himla mange nordmenn som gjør heller det.. Hehe

Syns det er flott at du gjør det jeg[:D]
Er ikke noe som gjør meg mere vondt enn når jeg hører om barn i barnehagen som ikke får lov av sine foreldre å være med på nissefester og jule kos.. å så har de såååå lyst..
Jula handler jo ikke bare om jesus for alle. Mye er jo kos og hygge å sammhold i familien.

God Jul til deg å dine[;)]

Dere feirer jo jul som tusenvis av andre nordmenn da[:D]

ORIGINAL: *Mina min*

Så koselig da[;)] Helt opp til hver enkelt hvordan og hvor mye man vil feire og delta i julen. Ingen regler[;)]

God jul til deg og dine[;)]

Er fåtallet som feirer jul pga jesus fødsel, de fleste har glemt hvorfor vi feirer jul. Istedet har det blitt ei tid der familie samles, har det koselig, spiser mat og gir gaver. Såvidt jeg kan huske har ikke nissen noe med jesus å gjøre[8|] rett meg om jeg tar feil[:D] Ha en strålende dag alle sammen[:)]

ORIGINAL: ~StRaToS~

De har og julekalender[:)] [8D]

Vi kjøpte julekalender vi også- type BEN 10- SJokoladene ble spist opp før vi var ferdig med senter runden vår hahahaha- Det var noen som kastet stygge blikk på oss da dem så kalenderen var åpnet ferdig og all sjokolade spist sånn midt i desember- [:D]- men vi gjorde det for å feire ben 10 og ikke jesu[8D][:D] og får sjokoladens skyld :P

Vi spiste grøt nettop nå- men sukker kanel og smørøye på- men ikke fordi Arda skl ta del i feiringa- det var mammas lyster som gravid som tok overhånd- ble fristet her i forumet [:D]

Jeg var med jule feiringene i ca 9 år på jobben- jeg jobber i en bolig med psykiskfunksjonshemmede- i deres felles bolig- der blir feiret vanlig norsk jul- Alltid vi "muslimer" som tok å jobba helligdagene med vilje - siden vi ikke feirer jul hjemme- men akk det var så koselig stemning og masse god mat- konfekt - desert.. savner det i år da jeg er sykmeldt[:(].. Jeg tok bare del i det- men feirer det ikke liksom- jeg farliggjør heller ikke julen- jeg har oppvokst med å delta i alle slags feiringer i skolen under min barndom- ja koselig var det.. Da har jeg ikke jesus i mine tanker (snytt? ) men bare at det er koselig midt i det kjedelig mørket i desember...

ORIGINAL: RedElf

Syntes det er en kjempeflott ting du gjør jeg. All ros til deg [:)]

synes det du gjør ikke er noe galt i det hele tatt[:D] når jeg var lita jente så bodde jeg på et bonde sted der det bare var norske. og da feiret vi jul med jule pynt og julegaver spise mat synes det var skjempe morsomt å pynte jule tre og kunne ikke vente med å åpne gavene,men etter jeg har blitt eldre så har vi jo kuttet ut med det, så jeg tror jeg kommer til å gjør det samme med gutt ungen min også[:D] ikke noe for at vi skal feire jesu fødsel og sånn, men at han også har det gøy som du sier[:D]

Skjønner deg veldig godt, og ser null grunn til at noen, hverken muslimer, kristne eller ikke-religiøse har noen reell årsak til å kritisere deg.
Som Tammis sier, Julen er ikke en originalt kristen høytid, feiringen av Sankt. Nicholas lånte feiringen fra religiøse kulter som feiret solen / lysere tider, så lånte kristendommen det fra Sankt. Nicholas igjen:

http://wiki.answers.com/Q/Is_Christmas_a_Christian_holiday

Jeg er ikke religiøs, men feirer julen så det renner ut av ørene våres allikevel, fordi det er koselig. Om det gjør meg til en hykler bryr jeg meg fint lite om, barna storkoser seg i hvertfall av alt hykleriet. Kan kristendommen låne en tradisjon, kan jeg låne den samme. Det er fint lite på jorden som ikke er lånt av noe som lånte det av noe som igjen lånte det av noe som igjen...

For meg som er ateist så har ikke julen en dritt med kr.dom eller jesu fødsel å gjøre. Julen er en høytid for meg i den forstand at man feirer familie og gode venner. Koser oss sammen, spiser god mat. Julen handler om familie og samhold, ikke noe fødsel til en mann som ble født 2000 år siden og fløy opp til himmelen.. Så jeg synes for din del at det er en veldig fin ting og gjøre for guttene dine[:)] Alt handler om jul i disse månedene og det må være trist å være barn og ikke få ta del i det..[:)]

Back
Topp