Våpen

• Trådstarter Trådstarter **SunFlower**
  • Opprettet Opprettet
S

**SunFlower**

Guest
Hva syntes du om at politiet bærer våpen? Er det greit at de skal få fortsette med dette?

Jeg likte d best som d var før. Dersom de må bære våpen syns jeg sikringen skal være på!

Annet enn d så bør vel politiet også komme med sin mening.

Er litt ambivalent. Tror full bevæpning kan føre til tøffere kriminalitet, oftere skuddløsning. Samtidig så er jo de kriminelle miljøene tøffere nå enn før. Politet har lite å stille opp med dersom våpen brått trengs, og de må bort i bilen og låse ut pistolen. Tviler på at kjeltringen tar en time out mens det pågår...

Liker det. Men har flere i politiet i familien og blitt forklart veldig nøye hva som tar så lang tid med å ikke bære våpen hele tiden osv. Men de burde jo ha sikringen på osv. Ett eks. Hvis det står noen å skyter her jeg bor så må politiet kjøre i ca 30 min for å hente våpen, der må de også får godkjenning før de kan kjøre tilbake. Hele sentrum her hadde vært døde på den tiden det tar å hente våpen. Er ikke så lenge siden noen ble knivstikket i nærheten. Er utrolig lite kriminalitet i Norge men det begynner å bli skummelt. Hjelper ikke at vi nordmenn ikke er vant til våpen når alle innvandrere er det. Ikke alle land er som Norge og har hatt nulltoleranse for det.

Er litt ambivalent. Tror full bevæpning kan føre til tøffere kriminalitet, oftere skuddløsning. Samtidig så er jo de kriminelle miljøene tøffere nå enn før. Politet har lite å stille opp med dersom våpen brått trengs, og de må bort i bilen og låse ut pistolen. Tviler på at kjeltringen tar en time out mens det pågår...
Helt enig!

Jeg kunne ønske det ikke var behov for bevæpning av politiet, at kriminaliteten var "mindre" og at det var færre kriminelle i gaten, uten våpen. Nå er det dessverre ikke realiteten.
Bevæpning gjør politiet mer sårbare, men det gjør også at de er "klare til kamp" umiddelbart. De kan rykke ut og bistå raskere i situasjoner der det er behov for bevæpning. Langt flere kriminelle er idag bevæpnet. På oppdrag vil politiet kunne gjennomføre, fremfor å trekke seg tilbake, bevæpne seg, for til slutt å hente seg inn igjen. Bevis/liv/helse kan gå tapt ila de få, men dyrbare minuttene det tar å bevæpne seg.

Jeg er for, men de bør ha sikringen på. Tror og håper at vi ikke får slike USA tendenser her.
Synes det koster alt for mye tid, sånn som det var tidligere, spesielt i utkantstrøk. Som her jeg bor, så er det 45 min til nærmeste politistasjon, så først skal de kjøre hit å evaluere situasjonen, så må de kjøre til stasjonen å hente våpen, før de kommer tilbake igjen. Og mange ganger tok det også tid å få tak i de som kunne godkjenne bruken.
Det er jo heller ikke å stikke under en stol at det blir mer og mer kriminalitet, som igjen er blitt mer brutal, med tanke på bruk av våpen.

Mot. Se hva som skjer i USA.

Forferdelig det som skjer i USA, men vi har heldigvis et litt annet syn på våpenbruk enn (mange) Amerikanere. Terskelen for å bruke våpen i norsk politi er høy, reglene er strenge og politiet ønsker ikke å skyte noen. Det er er stort skritt å ta, fra å ha våpenet tilgjengelig på låret, til å trekke det, for ikke snakke om å sikte på noen...

Interessant statistikk:

Ingen personer ble skadet av skudd fra politiet i 2014 mot to i 2013.

Totalt i perioden 2002 til 2014 ble to personer drept, og 18 personer skadd av skudd fra politiet - i løpet av en periode på 12 år!!!!

Syns det er greit at dei har våpen på utrykning, men at dei alltid skal gå med våpen meinar eg er ein uting.
Men eg er ikkje politi heller da;)

Eit eksempel på oppdrag det heller er ein fare enn ein ressurs, er for eksempel når politiet kjem og skal ta ut enkelte av pasientane våre på luftetur (psykiatriske pasientar).
Psykotiske pasientar blir ikkje mindre paranoide av politi i full oppakning;)

Liker det ikke, men støtter det.

Fornuften sier at dette er nødvendig, det er menn og kvinner som stiller opp og legger sin helse og sitt liv i arbeidet for å beskytte og holde oss trygge. Da fortjener de å kunne verge seg selv når det trengs. Det blir verre og verre i de kriminelle miljøene, og politiet må dessverre følge etter.

Men jeg liker det ikke, fordi jeg liker ikke at det er nødvendig. Synd verden går i den retningen :(

Back
Topp