Våken midt på natten!

LøveMamma-15-18

Elsker forumet
Junibarna 2015
Novemberlykke 2018
Altså, jeg holder på å bli sprø, så jeg må få ut litt frustrasjon!.. De to siste nettene har mini våknet klokken 4 og er lys våken! (Han har gjort dette tidligere også).. Dette er gjerne en time etter mat, så han er ikke sulten. Han klager ikke, han bare sparker dynen over hodet eller helt av seg, spiser på dynen, smiler og storkoser seg. Meget frustrerende for en stuptrøtt mamma.
Jeg prøver å bry meg minst mulig, slik at han skal kjede seg og falle til ro igjen, men det hjelper lite. Har også prøvd å legge en hånd over bena hans slik at han ikke klarer å sparke av seg dynen, også fordi at han blir mer oppkavet jo mer han beveger på seg. Jeg har nok dessverre gjort meg selv en bjørnetjeneste ved å la ham sove inntil meg etter det siste nattmåltidet noen ganger, men det er fordi jeg selv ikke klarer å holde meg våken.
Nå har jeg et dilemma, klokken er over 6, så det er i teorien ikke natt lenger, men han har jo holdt det gående i halvannen time, så jeg føler ikke for å stå opp helt ennå heller. (Jeg er lys våken, så det hadde ikke gjort meg noe, men jeg føler at da har jeg "tapt kampen" igjen). Han ligger og prater og styrer, så det er ingen tegn til at han vil sove med det første.
Når jeg putter i ham smokken, så bare smiler han, ler og vil ha oppmerksomhet.
Han er snart 5 mnd, har 3 hviler på dagtid (ca kl 10, 13 og 16), de varer i alt fra 30 min til halvannen time. Leggetid er mellom kl 19-20.
Skjønner ikke hva vi evt gjør feil..

Edit: vi sto bare opp til slutt, tålmodigheten min tok slutt, og han hadde INGEN planer om å sove..
 
Her har jeg tapt kampen" om nattero for lengst. Hun våkner etter noen timer og vil ha melk. Nekter deretter å sove uten å henge på meg som en igle. Så hun ligger med andre ord å smådier halve natten og hele morgenen! Tar ikke smokk, så dette blir erstatningen! Når vi er over på mer fast føde og jeg kan gi mer vann, så vil jeg bli strengere, men inntil videre så tenker jeg at jeg tar heller den lille søvnen jeg kan få. Har ikke overskudd til å høre på at hun hyler i timesvis på natten. Også er de jo små og har behov for nærhet. Det også går over! Man får prøve å tenke at det nok vil gi seg. Selv om det er utrolig frustrerende også til tider!
 
Og foresten- du er heldig som har en baby som hat fått så gode rutiner :) Min er et lite mareritt (mens storebroren var enkel med soving fra dag én). Hun kan godt finne på å nekte soving helt frem til nærmere midnatt. Da har vi holdt på i ganske mange timer... Også er det i gang med 8-timers ammingen en gang fra rundt kl 3 ... Zzz
 
Våken i perioder på natten og. Gir minst mulig oppmerksomhet og nekter å gi meg :p det funka med mellomsøster. Men denne jenta er vanskeligere..
 
Jeg gir meg ikke. Om natta gir jeg han kun mat eller smokk. Ellers ingen oppmerksomhet. Fungerer stort sett greit, han sovner ganske fort igjen. Men jeg har alltid gått ut av rommet for å amme (i en stol). Så han forbinder ikke soverommet med mat eller kos :)
 
Det har snuppa vår også begynt med etter amming i 3-4tiden:cool: Kjempeblid, ligger og pratet for seg selv og slår på dynen (kjekt dynetrekk med masse dyr:p). Begynner å gråte om jeg slår av nattlampen.. Må ofte ligge slik å slumre med lyset på en times tid, så kan jeg gi henne litt mer mat for at hun skal sovne igjen:rolleyes: Har alltid et tynt ullteppe surret rundt henne slik at det ikke gjør noe om hun sparket av dynen.
 
Nå er klokken 04:30, og vi er i gang igjen.. Han har holdt på i 10 minutter nå, pludrer og koser seg mens jeg ligger og spiller Candy Crush:p (han kan ikke se meg..) Har planer om å gjøre minst mulig, bare gi ham smokken dersom han sutrer.
 
Ikke akkurat midt på natten, men lille sovnet en tur i bilen i gpr.. Og holdt set gående til nærmere kl 12! Prøvde amme henne i søvn flere ganger men begynte bare å gråte.. I frustrasjon la jeg henne i sin egen seng og gav smokk.. Hun sovna. Hva skjer? Våknet 2-3 ganger innen kort tid men roet seg med smokk. Fikk mat igjen i 6 tiden.. Skal herved peøve litt mer smokk og litt mindre pupp!
 
Hvis lillemann våkner om natta, og tydelig er veldig våken, pleier vi rett og slett å stå opp og ta kveldsstellet (minus bading) en gang til. Det kan selvsagt være fordi han er mer trøtt enn jeg tror, men da roer han seg ned og sovner av seg selv på samme måte som om kvelden.
 
Back
Topp