Uvi? I syden

tingeling1990

Glad i forumet
Hei! Har reist i nesten et døgn og har endelig komt frem til sydenferien.. vi har sovet et par timer og våknet nå og gikk på toalettet.. fikk da en litt sviende følese nedentil etterpå.. hvor farlig er det å få uvi som gravid? Dersom jeg drikker godt, ikke får feber eller smerter i nyrene så er det vell bare bra å ikke ta så mye antibiotika? Har hatt UVI 1000 ganger siden jeg var liten, og sjeldent brukt antibiotika.. Kan vell være forbigående også siden vi har sitte så mye som vi har gjort, og klamt.. har fryktelig lite lyst å dra på legevakt her, siden jeg er sykepleier og må vell screenest for MRSA dersom jeg benytter meg av helsevesenet i utlandet men SÅKLART helsa først..

Hei!

Du kan jo observere om du fortsetter å få sviende følelse eller om det kun var den ene gangen. Drakk du lite i forbindelse med reisen ? Uvi som gravid bør behandles så vidt jeg har forstått, så det vil jo være opp til legen om du får AB. De er nok litt mer løssluppen på ab bruk i utlandet.

Ville vurdert det i løpet av dagen ut i fra symptomer. Er selv ca uke 17 og trodde jeg hadde uvi pga svært hyppig vannlating, tok prøve igår men den var helt fin. Men helsesekriteren sa jeg burde bare komme å levere ny hvis jeg fikk svie. Så tror heller de vil ha en for mye enn for lite.

Lykke til og god ferie :happy:

Kanskje de har sånne selvtester på apoteket der du er? I Norge får man kjøpt urinstix som du kan bruke til å sjekke selv om du har uvi :)

Drikk masse vann, antageligvis har du vært litt dehydrert og tisset var veldig konsentrert. Da opplever jeg ofte at det svir. Fyll på med vann å tiss når du må på do.

Se om de har selvtester på apoteket :-) Drikk masse og se ut dagen. Men skulle det slå ut, så behandles UVI alltid i svangerskapet. Lykke til :-)

Hvis liker sitron , drikk masse limonade. Kan også se på apoteket om de har noe.
Ha en fin ferie :)

Man behandler bestandig uvi som gravid, og man kan også ha det uten symptomer, så det er viktig å følge med på. :)

Okej, takk for svar :) svien har forsåvidt gitt seg nå. Har drikke rikelig med vann og vært ofte på toalettet :) satser på det bare var noe som sneiet innom :)

Hei! Har reist i nesten et døgn og har endelig komt frem til sydenferien.. vi har sovet et par timer og våknet nå og gikk på toalettet.. fikk da en litt sviende følese nedentil etterpå.. hvor farlig er det å få uvi som gravid? Dersom jeg drikker godt, ikke får feber eller smerter i nyrene så er det vell bare bra å ikke ta så mye antibiotika? Har hatt UVI 1000 ganger siden jeg var liten, og sjeldent brukt antibiotika.. Kan vell være forbigående også siden vi har sitte så mye som vi har gjort, og klamt.. har fryktelig lite lyst å dra på legevakt her, siden jeg er sykepleier og må vell screenest for MRSA dersom jeg benytter meg av helsevesenet i utlandet men SÅKLART helsa først..
Bare for å si kort om MRSA; jeg har ikke vært i utlandet på mange år, men likevell har jeg klart å bli smittet. (I Norge).

Jeg har, og har hatt symptomfri UVI i alle mine svangerskap, og sist førte det til innleggelse på sykehus etter en sydentur på en uke.

Tok en test hos legen dagen før avreise, kjente ingenting hele turen bortsett fra sterk lukt av urinen, og når jeg kom hjem ble jeg så dårlig at dem trodde det var blindtarmen, så dem tok den. Men jeg ble bare dårligere og dårligere, så tilslutt så ble jeg behandlet for nyrebekkeninfeksjon og blodforgiftning. Lå en uke på ahus med intravenøs antibiotika.

Etter det måtte jeg levere urinprøver en gang i uka i resten av svangerkapet, så jeg gikk nesten konstant på selexid/penomax.

Jeg ønsker ikke å skremme deg, men det viser bare hvor viktig det er å ta UVI på alvor i svangerskapet. Prøv å se om dem har slike selvtester på apoteket, og drikk tranebærjuice og appelsinjuice, det pleier å hjelpe i tidlige stadier.

Back
Topp