Uvanlig nese, tegn på downs? Bekymret igjen..

Linsa

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2016
Hei,

Alt man skal bekymre seg for..
... noen synes sikkert jeg er teit nå, men jeg vil jo helst at alt skal være bra med ungen, og redd for å få barn med feks downs. Var på ultralyd for en uke siden, uke 12, og fikk vite at alt var bra. Hun så på nakkefolden og sa den var normal. Men jeg stusset litt over nesa og munnpartiet på fosteret, men vet jo ikke hva som e "normalt" så sa ikke noe. N

Nå i ettertid begynner bekymringen og smyge seg på.. nesa er en bitteliten kul som står rett ut og kan ikke se noe neserygg eller neseben.. er helt flatt under nesa også står den var rett ut som en kule.. En på jobben sa at mangel på nesebein/neserygg er tegn på downs, og da begynte jeg å bli bekymret for alvor. Hun sa ikke noe om nesen eller nesebein på UL..hvis hun så at det ikke var neserygg har hun da plikt til å si noe? Klarer bare ikke finne en liknende nese på noen ultralydbilder på nettet. Noen med likende erfaringer eller betryggende ord? Har jeg blitt paranoid?:schocked028

Fikk du beskjed om at det var noe galt med nesen når du var på ul? :) jeg skjønner du er urolig, men så lenge de ikke sa noe om det så er det nok fint.

Hun sa ingenting om nesa...skulle ønske jeg spurte! men visste ikke da at det var viktig å sjekke nesebein ved 12 uker. Satser på at hun hadde sagt noe hvis noe var uvanlig.. men man vet jo aldri.

Jeg er sikker på at hvis de ikke hadde sett neseben hadde de sagt ifra. Hun sa det til meg med en gang at hun så nesebenet. Har du et bilde så vi kan sammenligne? Var og 12 da :)

Skulle ønske hun hadde sagt noe om nesebenet så jeg slapp å begynne å bekymre meg nå..aldri hørt om dette med nesebein før nå, at det er viktig. Prøver å legge ut bilde her..mulig det blir litt dårlig..

Vedlegg

• 12773339_10156598350395323_742683889_o.jpg
    12773339_10156598350395323_742683889_o.jpg
    73,5 KB · Visninger: 233
Viss hun sa alt var bra så var det bra. Skjønner at man kan bekymre seg for mye, men viss du snur litt på det, tenker du at det er du som har mest kunnskap om hvordan se neseben på ul eller hun du gikk til? Ikke vondt ment altså, men kanskje det hjelper å bli minnet på at dette er jobben hennes og hun kan det?

Du kan jo høre med jm neste gang du er der men jeg hadde ikke orka brukt tid på å bekymre seg :) nesa er jo bare en rund liten sak til bebiser også

Hei,

Alt man skal bekymre seg for..
... noen synes sikkert jeg er teit nå, men jeg vil jo helst at alt skal være bra med ungen, og redd for å få barn med feks downs. Var på ultralyd for en uke siden, uke 12, og fikk vite at alt var bra. Hun så på nakkefolden og sa den var normal. Men jeg stusset litt over nesa og munnpartiet på fosteret, men vet jo ikke hva som e "normalt" så sa ikke noe. N

Nå i ettertid begynner bekymringen og smyge seg på.. nesa er en bitteliten kul som står rett ut og kan ikke se noe neserygg eller neseben.. er helt flatt under nesa også står den var rett ut som en kule.. En på jobben sa at mangel på nesebein/neserygg er tegn på downs, og da begynte jeg å bli bekymret for alvor. Hun sa ikke noe om nesen eller nesebein på UL..hvis hun så at det ikke var neserygg har hun da plikt til å si noe? Klarer bare ikke finne en liknende nese på noen ultralydbilder på nettet. Noen med likende erfaringer eller betryggende ord? Har jeg blitt paranoid?:schocked028

Du skulle lagt ut bilde, så vi kunne sett.

Vi har et barn med leppespalte. De som har spalte, får ofte litt flat nese. Vil ikke uroe deg.
Det er helt sikkert ikke det i deres tilfelle. Men om det skulle være noe, er det veldig greit å være forberedt.

Alt er heeeelt sikkert i skjønneste orden.

Jordmor skal si ifra og evt henvise ved funn av avvik. Viss hun sier at alt er i skjønneste orden, så er det nok det. Men viss dette gnager deg så mye, så bestill en ny ul:)
Ikke godt å gå rundt å være bekymret!
Og nå googlet jeg selv bilder av ul i uke 12.. Kan helt ærlig si at jeg verken ser munn eller nese på noen av bildene!

Takk for tilbakemeldinger! Skal liksom så lite til om dagen, en kommentar fra noen så er tankene i sving..
Har lagt ut bilde over her. Var hos privat og tok UL hos en jeg ikke har vært hos før. Regner med hun hadde sagt fra om noe ikke stemte så skal prøve å tenke at alt er bra :)

Ut i fra bildet mener du? Kunne dere se det på Ul at det var spalte?

Ut i fra bildet, ja.
Vi såg det på ultralyd i uke 30.
De får ofte litt bred, og "flatklemt" nese. Men dette såg ikke slik ut, synes jeg hvertfal;)

Jeg trekte litt etter å ha sendt den kommentaren. Vet hvordan man suger til seg alt.
Men på samme tid, unner jeg alle å få vite slike ting på forhånd. Vi taklet det kjempefint, siden vi visste om det. Hadde vi ikke visst noe, hadde det vært helt grusomt.... Derfor klarte jeg ikke la være å kommentere heller...

Men du har nok ingenting å bekymre deg over:happy:

om du bekymrer deg, så ring jordmoren du var hos, ev be om en ny ul

Jeg tenker at du ikke har noe å bekymre deg for, og at de ville sagt det og henvist deg videre hvis de fant avvik. Du kunne jo kanskje ringt og hørt med klinikken hvis du er veldig urolig? Du er nok ikke den første som evt gjør det :)

Var jo en søt liten nese det :) ikke tenk på det.

Hei kjære deg,

Hadde det vært mistanke om trisomi (downs, eller en av de andre mer sjeldne typene) ville nakkefolden vært fortykket.

Jeg synes nesen ser helt normal ut, og jeg synes ikke du skal uroe deg i det hele tatt rundt dette.

Jeg vet hva jeg snakker om dessverre, da jeg nettop har avbrutt svangerskapet mitt i dag pga store skader/misdannelser på fosteret.

Håper du klarer å senke skuldrene og nyte at du er gravid med et nydelig friskt barn.
Er så misunnelig ❤️

Jeg ser ikke noe unormalt med bildet :) ul bilder kan av og til være litt misvisende også. Nesebein er noe jordmødre spesifikt ser etter blant mye annet, så prøv å ikke vær urolig.. Alt er nok i skjønneste orden!

Hei kjære deg,

Hadde det vært mistanke om trisomi (downs, eller en av de andre mer sjeldne typene) ville nakkefolden vært fortykket.

Jeg synes nesen ser helt normal ut, og jeg synes ikke du skal uroe deg i det hele tatt rundt dette.

Jeg vet hva jeg snakker om dessverre, da jeg nettop har avbrutt svangerskapet mitt i dag pga store skader/misdannelser på fosteret.

Håper du klarer å senke skuldrene og nyte at du er gravid med et nydelig friskt barn.
Er så misunnelig ❤️
Oj, så utrolig trist! Hvor langt var du? Det må være fryktelig tøft. Føler med deg!

Slik så nesen ut på ultralydbildet av min første datter også, i uke 18. Men hun ble født med en helt perfekt å liten nese :happy: Tror ikke du har noe å bekymre deg for, men jeg kjenner meg såå godt igjen, så jeg er litt paranoid selv :hilarious:

Back
Topp