Uvaner hos barn

caracara

Forumet er livet
Jeg har et barn som i perioder har skikkelige uvaner. Det vil si - en bestemt ting som blir gjort som en rutine med kroppen, alt fra 3 ganger på 10 sekund til hver gang noe skal gjøres. Høres helt rart ut, men det er skikkelig irriterende og dumt å se på! En ting som blir gjort er å slikke seg på peke- og langefinger, tar de såvidt i nesa og "dra" nedover overleppa :rolleyes: sikkert som å bite negler, knekke fingrer osv. Bør vi prøve å få en slutt på det, evt. hvordan? Barnet går i barnehagen.

Jeg ville snakket med legen om det. Høres jo ut som ticks å der ligger det nok mer bak en bare å slutte.

Dere kan jo prøve å stoppe det på en fin måte?se hvordan det blir reagert på.

Har ingen erfaring selv. Men dersom det er en rutine han føler han må gjøre før noe, så tenker jeg kanskje en form for tvangstanke? Det er jo veldig vanlig, og man sier vel at veldig mange har en og annen tvangshandling uten å egentlig vite det. Mulig jeg er på villspor, var bare det første som slo meg.

Er ikke tics ikke-kontrollerte innfall styrt av muskler? Dette er jo noe som blir gjort av en hånd, kan du si... Tvangstanke - kanskje ja, men det er veldig ubevisst. Usikker på om vi bør bli konsekvente og si fra eller la det passere. Enkelte ganger er det så ekstremt at vi stopper opp og ler :P barnet merker det ikke...

Vet ikke om det er tvangstanker, men ekstremt mange barn har det,og vokser det av seg. Hadde det selv Som barn.

Det vesentlige er vel om dette er noe barnet kan kontrollere eller bevisst klare å la være å gjøre hvis det bestemmer seg for det.

Mange barn kan "stimuleres" av å kjenne på ting eller ulike bevegelser. De er i perioder mer sensitive overfor hvordan ting kjennes ut. Dette vokser de gjerne av seg. Det kan være å ikke takle ubehagelige klær til "tvangstanker". Selv hatet jeg om trusestrikken ikke gikk utenfor rompeballene. Og hvis tommelfingeren kom borti pekefingeren så måtte jeg gjøre det samme på andre handa...og gjerne de andre fingertuppene også :p en type symetri-tvangstanker, men så lenge man rasjonelt vet at man ikke MÅ gjøre det er det ok og man vokser det av seg.

Back
Topp