Utviklingstrinn..???

68Fastback

Elsker forumet
Maiblomstene 2020
Februarlykke 2022❄️
Jeg leser og hører stadig om utviklingstrinn.. Barn som er midt i og mellom de forskjellige trinnene osv o_O Noen som kan forklare hva som menes? Babyer er da i utvikling hele tiden..? Aldri hørt om noen faste trinn liksom:joyful:
 
Ingen norsk app med tilsvarende?
Appen Preglife har også oversikt over utviklingstrinn ;) ikke like utdypt som den sndre som nevnes her, men dersom du ønsker på norsk så :)
 
Jeg leser og hører stadig om utviklingstrinn.. Barn som er midt i og mellom de forskjellige trinnene osv o_O Noen som kan forklare hva som menes? Babyer er da i utvikling hele tiden..? Aldri hørt om noen faste trinn liksom:joyful:
Har ikke hørt om det/fulgt med med de forrige så må innrømme jeg fikk en aha opplevelse nå under.1 utviklingstrinn - rimelig spot on her ;)
 
Har ikke hørt om det/fulgt med med de forrige så må innrømme jeg fikk en aha opplevelse nå under.1 utviklingstrinn - rimelig spot on her ;)
Er i utgangspunktet litt skeptisk til en app som forteller meg hva som forventes av barnet mitt de bestemte ukene.. Men sikkert interessant å oppleve om det stemmer da :)
 
Er i utgangspunktet litt skeptisk til en app som forteller meg hva som forventes av barnet mitt de bestemte ukene.. Men sikkert interessant å oppleve om det stemmer da :)
Slik jeg har skjønt det, så handler det mer om å forstå hva barnet opplever og går gjennom i ulike faser/stadier i livet/ utvikling.. og at kan vi lettere forstå f. eks hvorfor barnet er mer "klengete" nå enn tidligere.
Stemmer det?
 
Slik jeg har skjønt det, så handler det mer om å forstå hva barnet opplever og går gjennom i ulike faser/stadier i livet/ utvikling.. og at kan vi lettere forstå f. eks hvorfor barnet er mer "klengete" nå enn tidligere.
Stemmer det?
Er i utgangspunktet litt skeptisk til en app som forteller meg hva som forventes av barnet mitt de bestemte ukene.. Men sikkert interessant å oppleve om det stemmer da :)

Ja, det stemmer. Den angir ca uker men det kan du jo velge å ta med en klype salt - det har jeg gjort. Det er ment litt som en indikasjon :) noen utviklingstrinn merker du ikke mye til, mens andre vil du merke MYE som i utilpass, sutrete baby som plutselig går fra å sove greit til å vpke mye, ville ha mer pupp/flaske på natten og generelt være mindre selvstendig enn før.
Det er jo også ulikt hvor stor forskjell i babyen en merker.
Samtidig med at de utvikles og lærer nye ferdigheter, utvikles også søvnmønsteret. Perioder med plutselig mer ustabil søvn enten på dag eller natt kan skje ca rundt 4, 6, 8 og 12 måneder (søvnregresjon på norsk/sleep regression) . Men ikke like store utslag for alle babyer hver måned :) vi merket som regel forskjell enten på dag eller natt, men for min del hjalp det å vite at det var det som skjedde og at det ville gå over uten at man trengte å gjøre noe spesielt for at det skulle skje.

Utviklingstrinn er det vel gjort ulik forskning på, så det er ikke bare et par app-produsenter som har funnet det opp. Fikk det også nevnt på helsestasjonen av den ene helsesøsteren.
 
Okey, skjønner ;) Takk for svar :) Leste nettopp at det kun er noen dager igjen med blid og tilfreds unge før hun kan bli sutrete og vanskelig.. hehe.. Har klart meg fint uten å følge med på utviklingstrinnene før, så jeg velger det nå og:joyful:
 
Hvordan funker utviklingstrinn hvis barnet er født for tidlig/sent? Noen steder står det at man skal se på det ut i fra faktisk alder, men har også lest at man skal tenke ut i fra terminen. For min del er jo gutten litt over 5 uker nå, men skulle jeg sett på alder ut i fra terminen ville han vært litt over 2 uker. Hva blir det riktige?
 
Hvordan funker utviklingstrinn hvis barnet er født for tidlig/sent? Noen steder står det at man skal se på det ut i fra faktisk alder, men har også lest at man skal tenke ut i fra terminen. For min del er jo gutten litt over 5 uker nå, men skulle jeg sett på alder ut i fra terminen ville han vært litt over 2 uker. Hva blir det riktige?

Du regner ut fra termindato for barn født før termindatoen :)
 
Back
Topp