Utvikling hos de små

GreteRenate88

Glad i forumet
Hvordan står det til med utviklingen hos de små?
Hva kan de å gjøre?

Føler egentlig at han her henger etter jeg asså...er sikkert bare jeg som er litt rar men... eneste han kan er å sitte av seg selv, skyve seg bakover når han ligger på magen og rulle rundt da selvfølgelig.

Luna har kommet seg veldig i det siste men ligger nok fortsatt bak andre på hennes alder. Hun kan snu seg begge veier, krabber ett par steg, står med strake ben og armer, kryper forover, sitter, men har bare suttet seg opp en gang selv, babbler, hermer, sier mamma og kaja. Hun står når hun holder seg fast, men har ikke helt kontroll på det enda.  Hun holder tåta si selv.

Ellers så har hun fått 4 tenner, er 64 cmlang og veier ca 6 kg.

flink hun er daemoticon  han her kan også å klappe og løfter armene opp når vi sier "såååå stor".
det er ikke antydning engang til krabbing her. prøver ikke å sette beina under seg engang. har jeg grunn til å være bekymret?

flink hun er daemoticon  han her kan også å klappe og løfter armene opp når vi sier "såååå stor".
det er ikke antydning engang til krabbing her. prøver ikke å sette beina under seg engang. har jeg grunn til å være bekymret?

Sitter, setter seg opp selv,krabber, reiser seg, går så lenge hun har noe å holde seg i, klatrer opp i sofan, åpner vinduer, vinker, klapper og viser hvor stor hun er.
sier mamma,pappa,kir, der, namnam,deilig,bø,psss     

Theodor har akkurat begynt med å sette seg opp selv nå, har også akkurat begynt å krabbe.. Har ålet seg framover 2-3 uker. Klarer å reise seg opp på knærne, men ikke lenger enn det.
Han snakker ikke så mye, han hyler.. (av glede da :P) Men han sier mammmamammama og pappapappaap :D
Tar opp hånda når noen sier hei, så han hilser på sin måte :)

Han har kun fått 2 tenner.
Han blir 10 mnd om 3 dager, veier 10,3 kg og er 75 cm lang :)

Amalie går rundt alle møbler og alene med gåbilen sin, reiser seg selv, kryper på alle 4, kan klappe, vinke, hunden sier "voff" bilen sier "bruuumm" og i går lærte hun å si "takktakk"emoticon    Hun danser også SKIKKELIG når det kommer musikk! bøyer knærne godt ;) Spiser skive og frukt alene, drikker selv, og har lært å rydde ut og oppi lekekassen sinemoticon  (krøp på 8mnders dagen, har stått siden hun var 7.5mnd)

7 tenner, 9860gr og lang! (har ikke målt på lenge)

Kryp,sett sej opp,, gjeng so lenge ho he noke å holde sej i, klappe søte, dansa om ej syng eller det kjem på musikk. Ho eeelska musikk :D Vinka, gjømme sej i hendene å sei "der" eller "bø". Sei "aaah" menst ho gir dej, sofan, stolen, bordet osv. en go` ;P Eller om du spør om å få go, so fer du det.

Mest brukte ordet e pus, so sei ho mamma, pappa, der, bø, tittei, hei..hm.. En dag sa ho faktisk tannkost xD 

Dennis Chrisander kan:Krabbe,sette seg opp selv,stå på knærne,reise seg opp,går noen skritt når han holder seg i feks bordet eller går lengre om vi holder han i hendene.
Spiser litt selv,vinker hade,sier mamma,hei,nei,nam,vovv,bø og prøøver seg på pappa men det går dårlig enda:p
Ellers så "danser" han til musikk. Han sitter å gynger på gulvet å klapper i hendene om han hører musikk han liker. Ellers så tramper han med beinet å rister på rompa om han står oppreist. Det er så herlig å se på:D

Han har to tenner nede foreløbig meg vi har feber,skikkelig tannbæsj og mye "kjefting" her om dagen p.g.a tennene så tror det kommer flere nå. Han er drithoven i gommen oppe

Han veide 8820 g og var 69 cm for 2 uker siden så tipper han veier rundt 9,1 kg nå og er 71 cm ca:) Lengden hans har stått veldig stille i en måned nå¨men jeg syns han har blitt laaang nå så tipper han er over 70 nå ihvertfall:p

Her føler jeg også vi henger litt etter alle andre som er så flinke..
Hun kan sitte selv, åler seg bakover og litt framover, ruller så klart, kan vinke hei og hadet, brummer når hun hører biler eller andre ting med motor, sier "ssssh" til pusen, babler masse uforståelig, roper mamamama og papapapa og veldig mye deideidei (som vi ikke vet hva betyr emoticon ) Hun danser masse.. både med og uten musikk :)
Hun har aldri vært noe spesielt opptatt av å putte ting i munnen, så brød og frukt må vi gi henne enda..
Hun viser sånn smått tegn til å komme seg opp på knærne i krabbestilling, men har ikke fått det helt til enda...

Snuppa mi er 10mnd idag. Hun kan krabbe, reise seg opp, sette seg ned, sette seg på rompa,gå hvis vi holder henne i hendene, klappe i henda, si hadet og vinke samtidig (noe hun forsåvidt gjør hele tiden...uansett om det er hei eller ha det, og har gjort lenge ) Hun sier mamma, ba-pa,natta,  dæ og peker (også veldig ofte for tida!), har lyst til å åpne dørhåndtaket når noen skal gå, løfter armene over hodet når vi spør hvor stor hun er. Er veldig opptatt av å herme, nusser med munn om vi gjør det, hoster hvis vi hoster, holder på å le seg ihjel hvis man sier atsjoo, og syns det er veldig stas med levende dyr og dyrelyderemoticon

Har 7 tenner, veide 9800gram på sist kontroll og var 74cm lang. Drikker selv av tute kopp og spiser en del selv med hendene. Har spist bittelitt med skje, men blir mye gris.

Her kan han gå med alt som kan dyttes forran seg, reiser seg selv, står alene,klapper,gjemmer fjeset og sier titt titt,holder flaska selv,spiser tørre brødskiver og slikt selv(men får ikke med pålegg på da han bare griser med det)vinker og sier hade,truer og fureter til han får det som han vil..hihi..

Han er ca 9.2kg og 73cm

Her kryper han, reiser seg opp, og vandrer rundt så lenge han har noe å holde i. Har begynt å stå alene, men tør ikke gå alene enda. I går begynte han å ta ting oppi boks, og så ut igjen, så oppi igjen, så ut... Holdt på sånn i evigheter!

Han jabber mye, og er enda ikke så mye forståelig han sier.. namnam, psss til pus, da-da og så har han slutta å si mamma og heller si navnet mitt... (nabogutten er en av mine største fan, gnåler på meg hele tiden når vi er sammen, og småen tar tydeligvis etter han... he he). Er litt artig når han sitter på gulvet og gauler navnet mitt!

Har ikke peiling på hvor stor han er, lenge siden jeg har målt og veid.. Men tung er han, for begynner å få saftig vondt i ryggen av å bære han!

Aron krabber heller ikke og sitter ikke aleine heller, men klatrer og stårmed hjelp, tenker han hopper over krabbingen og det er også normalt så stresser ikke :) Sier ingen bevisste ord, kanskje namnam og mamma osv..

Mammai08 skrev:
Aron krabber heller ikke og sitter ikke aleine heller, men klatrer og stårmed hjelp, tenker han hopper over krabbingen og det er også normalt så stresser ikke :) Sier ingen bevisste ord, kanskje namnam og mamma osv..

jeg tror han her også kommer til å hoppe over krabbingen.:) sambo krøp ikke før etter han begynte å gå,så ingenting er umulig her gitt :)

Vilde ho går overalt, gjekk når ho var 9 1/2 mnd... danser til all musikk, klapper hender, vinker, seie mamma, babba, neinei, og jah...
er ikkje intresert i å spise sjølv eller holde flaska sjølv... har 4 tenner og 2 på vei...
tipper ho er litt over 10 kg, cm aner eg ikkje, men bruker 80/86 i kle :)

Noen ting er han fremme på og noen henger han etter. Men veldig ofte er de grovmotorisk flinke etter på språket og motsatt, de får liksom ikke til å utvikle begge deler på en gang. Men når de blir noe større så jevner det seg stort sett ut.

Han krabber, setter seg opp og setter seg fint og kontrolert ned, går med støtte langs møbler og våre hender. Tok sine 2 første skritt helt alene for ett par dager siden.
Bruker fremdeles ikke mamma og pappa bevist men babbler myyye uforståelig. Er jo sååå søt når han "kjefter", sååå intenst og ser rett på meg og babbler videre som om alt han sier er totalt forståelig emoticon
Han vinker på oppfordring, men har ikke forstått at dette er noe vi gjør når noen går og vi sier hade.
"sel show opptreden" med armer opp og såååå stor er jeg, har jeg ikke lært ham.
Kan spise ting i biter selv, halve skiver bli fremdeles helst most, kjekt å kjenne på konsistensen.
Holder og drikker fint selv av flaske og tuttekopp, sugerør er gøy.

Har 2 tenner nede og etter snue, bleier, humør og hvite streker i tannkjøttet oppe, så er nok de to fortennene oppe også på vei ja.
For en mnd siden på 10 mnd kontrollen var han 10,345 kg, 76 lang og 47,4 rundt hodet.

Kjekkeste lekene for tiden er en datamus og biler i alle størrelser og fasonger. Raser rundt på gulvet og kjører dem så det suser, gjerne med en sånn brrrrrr-leppe lyd. Stilig teknikk på krabbingen når han kjører bilene, et kne i gulvet og samme side hånd i gulvet, andre fotbladet i gulvet og hånden på bilen han kjører .

hun krabber på alle fire,reiser seg opp,går med hjelp av støtte til bord,stoler,gåvogn,og hun hår når hun holder meg i en hånd.Hun er utrolig sterk i beina...hun slipper seg å står helt alene,ikke så lenge av gangen men litt...

Hun spiser brød selv,drikker selv fra kopp og flaske. Hun har fått 7 tenner og nr 8 på vei ut.

Hun kan klappe,peke,riste på hodet,si neeei,paapa,og deeer...(lurer på når ordet mamma kommer..hehe)

Hun vinker hei og hadet.

hun er 9950 og 72 lang for 1 mnd siden..

Back
Topp