Utvikle nøtteallergi i voksen alder? *oppdatert*

Jeg har søkt litt på nettet nå, og sett at mandler faktisk ikke egentlig går under nøtt, men at de er steinfrukt, og f.eks. peanøtt er en belgfrukt, så det er vanligere at man reagerer på f.eks. "nøtter" som en enhet, og reagerer man på peanøtter kan man også reagere på andre belgfrukter, men ikke nødvendigvis nøtter. Ettersom det kulinarisk og biologisk/botanisk er stor forskjell på hva vi omtaler som nøtter, så er det jo greit å ha en definisjon på hva man faktisk er allergisk mot, spesielt om man reagerer på flere ulike typer "nøtter".

Ja, vet at de tre ikke er de samme, men de kan være i kryssallergi med hverandre. Vet ikke hvordan de gjør det med testene, men jeg får selv en oppdatering på mine allergitester i morgen. Kan godt spørre ut legen og legge ut detaljer om du er interessert?! ;)

Ja, vet at de tre ikke er de samme, men de kan være i kryssallergi med hverandre. Vet ikke hvordan de gjør det med testene, men jeg får selv en oppdatering på mine allergitester i morgen. Kan godt spørre ut legen og legge ut detaljer om du er interessert?! ;)

Jatakk, det er jeg. :) Blir litt svett nå for sambo står opp og viser meg at han også plutselig har fått kløende flekker på magen slik jeg hadde i går og tidligere i dag. Nøtteallergi er jo ikke smittsomt, så det høres veldig rart ut...

Jatakk, det er jeg. :) Blir litt svett nå for sambo står opp og viser meg at han også plutselig har fått kløende flekker på magen slik jeg hadde i går og tidligere i dag. Nøtteallergi er jo ikke smittsomt, så det høres veldig rart ut...

Hm...det høres jo litt rart ut ja:confused:
Uansett så kan jeg gi en oppdatering på hva legen sier, men om han også har fått det ville jeg vel kanskje sjekket ut andre årsaker ja...

Hm...det høres jo litt rart ut ja:confused:
Uansett så kan jeg gi en oppdatering på hva legen sier, men om han også har fått det ville jeg vel kanskje sjekket ut andre årsaker ja...

Vet liksom ikke hva jeg skal tro. Av det jeg har lest om elveblest så stemmer det på en prikk i forhold til når det blusset opp, hvor fort det gikk og hvor fort det forsvant igjen.

Vet liksom ikke hva jeg skal tro. Av det jeg har lest om elveblest så stemmer det på en prikk i forhold til når det blusset opp, hvor fort det gikk og hvor fort det forsvant igjen.

Kan jo bare være en tilfeldighet at han fikk det samtidig og da? Og at han også reagerer på noe

Har vel noe med forandringer i kroppen å gjøre. Tror man kan bli kvitt evnt allergier etter graviditet og faktisk :confused:
Ingen erfaring med det selv enda da.

Men siden det er mange kryssallergier osv også, så sjekkes jeg nå også for pollen osv.
Bjørkepollen er veldig vanlig kryssallergi med nøtter f.eks, og kan plutselig dukke opp selv om man ikke har reagert tidligere

Off, ikke bare bare dette med allergier.. Men finner de ut om man er allergisk for ting generelt ved vanlige blodprøver, eller må man be om å bli testet for eksakte ting selv for å finne ut av det?

Ja jeg syns ikke det var noe snilt, tenkte liksom at jeg var trygg nå. Heldigvis ser det ikke ut til å være den dramatiske typen hvor tunga hovner opp så man ikke får puste, men plagsomt nok, så greit å finne ut så man vet hva man skal unngå.

Nei ser den :( Godt du fikk sjekket deg da. Men syns jo egentlig de bare kunne tatt den allergitesten med en gang da når du først var der. For som du sa så mente jo han også at det var nugattien du hadde reagert på.

Off, ikke bare bare dette med allergier.. Men finner de ut om man er allergisk for ting generelt ved vanlige blodprøver, eller må man be om å bli testet for eksakte ting selv for å finne ut av det?

Skal høre med legen min i morgen ;)
Jeg ba om å bli sjekket for det meste da, men jeg sa vel ikke spesikt hvilke nøtter osv. Gir en oppdatering i morgen ;)

Oppdatering ang allergitestene mine:
De sjekket følgende:
Hasselnøtter
Paranøtter
Mandel
Valnøtter
Appelsin
Husstøv
Hund

Ingen av de slo ut på teste, men det betyr IKKE at man ikke er allergisk!
Vet med 100% sikkerhet at jeg ikke tåler mandler og appelsin :p og de andre kan jeg vel spise noe av.

Back
Topp