Utvikle nøtteallergi i voksen alder? *oppdatert*

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
Oppdatering:
Da har jeg vært hos legen, som var rask med å si at det så ut som elveblest, og var enig i min teori om at det var nugattien som var den skyldige. Jeg fikk resept på Cetirizin, og beskjed om å holde meg unna hasselnøtter og andre nøtter. Han mente jeg senere kunne teste mandler, og dersom jeg reagerte på det også skulle jeg komme tilbake og ta en ordentlig allergiprøve. Syns forsåvidt det var rart at ikke allergiprøven ble kjørt med en gang, men det går vel kanskje litt på det at han sa det ikke så ut som om min reaksjon var av den farlige graden, så det gikk an å prøve seg fram.

----------------------------------------

Våknet natt til i går av at jeg klødde så mye i hodebunnen som jeg aldri har gjort før, første jeg tenkte på var lus siden jeg jobber i skolen, men vi kunne ikke se noe. Verste kløinga jeg har vært med på, så jeg holdt på å bli gal, det var vondt å la være, så jeg stod opp og smurte hodebunnen med Eurax. Kløen var bedre på dagen, men jeg hadde feber så jeg holdt meg hjemme fra jobb siden jeg også var utslitt etter å ha hatt magevondt og kløe halve natta. Kløen kom tilbake på kvelden igjen, så ille at jeg stakk hodet under kaldt vann i vasken, og pøste også på med noe hodevann jeg hadde kjøpt på apoteket mot sår hodebunn. Så begynte jeg å legge merke til at det klødde andre steder på kroppen, og plutselig var jeg full av utslett. Hadde spesielt på armene og brystkassen, magen, rydden, på føttene, i fjeset, rundt øynene og jeg var hoven på venstre side av både over og underleppa. Søkte masse på nett og fant til slutt ut at jeg tror det var elveblest, men forstod ikke helt hvorfor. Utslettet var nesten borte nå i morges, men jeg har akkurat spist en skive med nugatti til frokost, og plutselig koblet at det selvsagt er nøtter i nugatti, og at jeg hadde spist nugatti til kvelds de to siste dagene... Så nå venter jeg veldig spent på om det starter opp igjen.

Blir vel en tur til lege da, kan man påvise nøtteallergi ved blodprøve? Må jeg holde meg unna alt av nøtter nå da, noen som vet eller har opplevd lignende?

Last edited:
Etter svangerskapet med nr en reagerte jeg sterkt med intense magesmerter og halsen ble tettere. Vondt i brystet. Viste seg jeg var blitt allergisk mot nøtter, melk, egg og hvete etter svangerskapet. (Hurra liksom)
Kjenner at nøtteallergien er blitt verre. Minsta liker peanøttsmør. Og jeg kan ikke lage det til hu mer. Da tetter det seg i hals og bryst kjenner jeg. Dermed kjøper jeg det ikke mer.
Her tok de blodprøver :)

Etter svangerskapet med nr en reagerte jeg sterkt med intense magesmerter og halsen ble tettere. Vondt i brystet. Viste seg jeg var blitt allergisk mot nøtter, melk, egg og hvete etter svangerskapet. (Hurra liksom)
Kjenner at nøtteallergien er blitt verre. Minsta liker peanøttsmør. Og jeg kan ikke lage det til hu mer. Da tetter det seg i hals og bryst kjenner jeg. Dermed kjøper jeg det ikke mer.
Her tok de blodprøver :)

Alle typer nøtter da? Jeg som er så glad i marsipan :S

Nei. Jeg reagerer verst på det som inneholder peanøtter. Cashew klør jeg av da. Og det likte jeg lite, da de er jo så gode :p
Men som regel går det greit. Har ikkr reagert på marsipan da :D Heldigvis :p Nå liker jeg ikke ren da, men liker det som i marsipankake :)

Du trenger ikke være allergisk mot mandler eller peanøtter selv om du reagerer på nøtter ;)
Men det kan fint påvises med en blodprøve ja :)
Jeg reagerer på veldig på mandler, og dette har blitt verre og verre, og peanøtter. Kan spise noe nøtter, og cashew og pistasj reagerer jeg ikke på f.eks.

Jeg har testet det ut litt selv også da, men det er fullt mulig å være allergisk kum mot hasselnøtter f.eks :)
Peanøtter og mandler er vel egentlig ikle nøtter i den forstand, men belgfrukter, men kan være kryssallergi.

Jøss, visste ikke at det gikk an å få det i voksen alder... har alltid trodd at det var noe man hadde fra begynnelsen av...

Nei. Jeg reagerer verst på det som inneholder peanøtter. Cashew klør jeg av da. Og det likte jeg lite, da de er jo så gode :p
Men som regel går det greit. Har ikkr reagert på marsipan da :D Heldigvis :p Nå liker jeg ikke ren da, men liker det som i marsipankake :)

Heldig du da ;)
Spiste en kringle i helgen som det visstnok var mandelfyll i...ikke behagelig :p

Men et lite tips, det hjelper med antihistaminer her ihvertfall :D
Om man får i seg noe ved uhell og ;)

Jøss, visste ikke at det gikk an å få det i voksen alder... har alltid trodd at det var noe man hadde fra begynnelsen av...

Doktor internett sier i alle fall at det er mulig. :p Venter på at klokka blir 9 så jeg får ringt legekontoret og få en time for å sjekke det.

Fullt mulig å utvikle de flest allergier i voksen alder. Samtidig som at man kan vokse av seg en allergi ;)
Har hørt det er mange som utvikler allergier etter graviditet også...

Fullt mulig å utvikle de flest allergier i voksen alder. Samtidig som at man kan vokse av seg en allergi ;)
Har hørt det er mange som utvikler allergier etter graviditet også...

Ja når du sier det, så visste jeg vel egentlig det :P Men at man spesielt kan utvikle allergier etter graviditet, det visste jeg ikke :P

Så ekkelt da at man bare plutselig kan få det :( Er nok best å få sjekket det ja for sikkerhets skyld :)

Ja jeg syns ikke det var noe snilt, tenkte liksom at jeg var trygg nå. Heldigvis ser det ikke ut til å være den dramatiske typen hvor tunga hovner opp så man ikke får puste, men plagsomt nok, så greit å finne ut så man vet hva man skal unngå.

Ja når du sier det, så visste jeg vel egentlig det :P Men at man spesielt kan utvikle allergier etter graviditet, det visste jeg ikke :P

Har vel noe med forandringer i kroppen å gjøre. Tror man kan bli kvitt evnt allergier etter graviditet og faktisk :confused:
Ingen erfaring med det selv enda da.

Men siden det er mange kryssallergier osv også, så sjekkes jeg nå også for pollen osv.
Bjørkepollen er veldig vanlig kryssallergi med nøtter f.eks, og kan plutselig dukke opp selv om man ikke har reagert tidligere

Det kan påvises ved blodprøver, men du kan også få negativ blodprøve uten at den nødvendigvis er reell. Og som andre nevner, så kan det være kryssallergi, og da er det ikke alltid så lett å vite hva man egentlig reagerer på.

Lykke til hos legen :)

Jeg fikk plutselig pollenallergi som voksen, så det går nok med nøtter og ja.. :-)

Jeg fikk plutselig nøtteallergi (peanøtter bekreftet,vet ikke med andre. Men holder meg unna generelt) da jeg var 20-22 år.. Ble tørr i halsen og måtte hoste/kremte mye.. (Mange år før graviditet)

Jeg har fått alle mine allergier i voksen alder og det er ikke mye jeg kan spise. Etter en grundig utredning viser det seg at all min allergi er kryssallergier med pollen.

Da var jeg tilbake fra legen, oppdatert i hovedinnlegget. :)

Da var jeg tilbake fra legen, oppdatert i hovedinnlegget. :)

Så bra du fikk sjekket det da :)
Jeg og tester ut litt i ny og ne, siden jeg ikke har noen dødelig reaksjon ;)
Vanlig allergi prøver sier vel ikke bestemt hvilken nøtt man er allergisk mot tror jeg, og det mest vanlige er hasselnøtter. Så det er jo ikke sikkert du reagerer på noe annet enn det heller ;)

Så bra du fikk sjekket det da :)
Jeg og tester ut litt i ny og ne, siden jeg ikke har noen dødelig reaksjon ;)
Vanlig allergi prøver sier vel ikke bestemt hvilken nøtt man er allergisk mot tror jeg, og det mest vanlige er hasselnøtter. Så det er jo ikke sikkert du reagerer på noe annet enn det heller ;)

Jeg har søkt litt på nettet nå, og sett at mandler faktisk ikke egentlig går under nøtt, men at de er steinfrukt, og f.eks. peanøtt er en belgfrukt, så det er vanligere at man reagerer på f.eks. "nøtter" som en enhet, og reagerer man på peanøtter kan man også reagere på andre belgfrukter, men ikke nødvendigvis nøtter. Ettersom det kulinarisk og biologisk/botanisk er stor forskjell på hva vi omtaler som nøtter, så er det jo greit å ha en definisjon på hva man faktisk er allergisk mot, spesielt om man reagerer på flere ulike typer "nøtter".

Back
Topp