Utvidet barnetrygd etter skilsmisse

marithe

Forumet er livet
August 2018
Maiblomstene 2020
Arg at jeg ikke har klart å sette meg inn i reglene skikkelig. Etter skilsmissen fra faren til mine to store har jeg fått utvidet barnetrygd. Jeg visste at man får utvidet barnetrygd i 12 mnd etter å ha flyttet sammen med ny mann (/dame). Vi flyttet sammen 01.mai 2017, så jeg meldte ifra til NAV i forrige måned om at jeg ikke kvalifiserer til utvidet lenger fra mai 2018. Nå har det seg imidlertid sånn at da vi kontaktet obos i forbindelse med at han ville kjøpe seg inn, så fikk vi beskjed om at jeg ikke fikk lov til å selge halve til ham uten å lyse ut på forkjøpsrett med mindre vi hadde bodd sammen i minst 2 år eller var gift. Så da skyntet vi oss med å gifte oss. Var på tinghuset i lunsjen 22.06.2017. Hovedgrunnen til at vi giftet oss var at om jeg skulle dø før vi hadde vært samboere i 2 år eller fått barn sammen, så ville han kastes på gata, mens hele leiligheten gikk til ungene mine. Det jeg ikke visste var at da mistet jeg retten på utvidet barnetrygd allerede fra 01.07.2017. Så nå fikk jeg brev om at jeg har fått for mye. 9700kr tapt på å gifte seg.... Nå synes jeg for så vidt ikke at det ville vært galt om jeg hadde mistet utvidet allerede fra 01.05.2017 siden det var da økonomien min ble romsligere igjen, men irriterende å plutselig miste pengene fordi man ikke har klart å sette seg inn i reglene. Måtte bare sutre litt.
 
Helt lov å sutre litt for sånt. Det er et rigid system og ikke lett å forstå alle regler og forskrifter. Mye hvisomatte dersomatte, men bare hvisomatte slik eller sånn, for dersomatte noe annet så er det ikke slik som du kanskje trodde allikevel. Ikke lett!
 
Helt lov å sutre litt for sånt. Det er et rigid system og ikke lett å forstå alle regler og forskrifter. Mye hvisomatte dersomatte, men bare hvisomatte slik eller sånn, for dersomatte noe annet så er det ikke slik som du kanskje trodde allikevel. Ikke lett!
Takk for sympati :) Hadde jeg ikke meldt ifra nå, så ville det blitt en større smell senere. Skjønner ikke at det skal gjøres så stor forskjell på mange ting mellom gift og samboer. Vi ville egentlig ikke gifte oss. Men arvereglene var sånn at jeg ikke kunne testamentere noe særlig til ham, og ville jo ikke at han skulle stå igjen med ingenting om det skulle skje meg noe, så lenge han betaler for halve leiligheten. Så vi måtte jo sørge for at det ble offisielt at han eier halve.
 
Nå viser det seg jo at jeg har overlevd fram til lege-bekreftet graviditet, så nå hadde han jo hatt rettigheter uansett, men det kunne vi jo ikke vite på forhånd ;)
 
Det er mye man ikke kan vite og mye man ikke skal forstå, det er helt sikkert. Og såklart man vil sikre seg!
 
Den er kjip! Fullt lov å klage litt da, det er jo ikke noe man forventer!
For noen år siden måtte jeg også tilbakebetale, fordi de hadde gjort en feil. :shifty:
 
Den er kjip! Fullt lov å klage litt da, det er jo ikke noe man forventer!
For noen år siden måtte jeg også tilbakebetale, fordi de hadde gjort en feil. :shifty:
Vi tabbet oss ut i andre enden også. Fikk ikke de første månedene vi søkte om fordi vi hadde glemt å sende inn melding om flytting:banghead: Var verre å ikke få tre tusen da enn å miste ti tusen nå, sånn med tanke på å få økonomien til å gå rundt.
 
Åhhh, det der er litt som uventet restskatt [emoji33]. Fullt lov å sutre litt for sånne oppdagelser!
Jeg synes på en måte ikke jeg kan sutre over å miste pengene, Jeg har jo spart mye mer enn ti tusen på at vi flyttet sammen i løpet av det siste året, men jeg synes det er urettferdig at det er forskjell på gift og samboer for det utgjør ingen forskjell på økonomien vår (annet enn at det kostet litt å gifte seg, selv om vi holdt det til det minimale. Måtte jo nesten ta en middag med nærmeste familie likevel).
 
Jeg synes på en måte ikke jeg kan sutre over å miste pengene, Jeg har jo spart mye mer enn ti tusen på at vi flyttet sammen i løpet av det siste året, men jeg synes det er urettferdig at det er forskjell på gift og samboer for det utgjør ingen forskjell på økonomien vår (annet enn at det kostet litt å gifte seg, selv om vi holdt det til det minimale. Måtte jo nesten ta en middag med nærmeste familie likevel).

Helt enig med deg der. Begrunnelsen for å miste tillegget, må jo være at man sparer på å ha felles boutgifter/en ekstra inntekt. Det fordrer jo kun at man bor sammen, og er helt uavhengig av hvilken kontrakt man har mellom seg.
 
Helt enig med deg der. Begrunnelsen for å miste tillegget, må jo være at man sparer på å ha felles boutgifter/en ekstra inntekt. Det fordrer jo kun at man bor sammen, og er helt uavhengig av hvilken kontrakt man har mellom seg.
Lurer på om man får utvidet barnetrygd om den ene parten ikke har inntekt. Man har kanskje rett på arbeidsledighetstrygd selv om man bor sammen med en som tjener godt. Innser at dette kan jeg ingenting om.
 
Lurer på om man får utvidet barnetrygd om den ene parten ikke har inntekt. Man har kanskje rett på arbeidsledighetstrygd selv om man bor sammen med en som tjener godt. Innser at dette kan jeg ingenting om.

Det der aner jeg heller ingenting om...
 
Det der aner jeg heller ingenting om...
Vi kan vel være enige om at forskjellsbehandle samboere og gifte med barnetrygd er omtrent like fornuftig som at det bare er i forhold med to friske, arbeidende eller studerende foreldre at far er viktig for babyen. Kjenner jeg er litt irritert også.
 
Lurer på om man får utvidet barnetrygd om den ene parten ikke har inntekt. Man har kanskje rett på arbeidsledighetstrygd selv om man bor sammen med en som tjener godt. Innser at dette kan jeg ingenting om.

Nei. Får inntil ein blir gift på nytt, får nytt barn eller har vert sambo i 1 år.
 
Nei. Får inntil ein blir gift på nytt, får nytt barn eller har vert sambo i 1 år.
Den delen fant jeg ut tidligere i dag :/ Jeg trodde det var 1 år som gjaldt uansett. Alt annet er jo fullstendig ulogisk. Eller det vil si at å miste straks man blir samboer er jo logisk. Men om man er samboer med en som ikke kan betale for seg, så har man jo mer behov for ekstra støtte enn om man er alene. Det er ikke tilfelle for meg altså. Bare tenker på saken
 
Vi kan vel være enige om at forskjellsbehandle samboere og gifte med barnetrygd er omtrent like fornuftig som at det bare er i forhold med to friske, arbeidende eller studerende foreldre at far er viktig for babyen. Kjenner jeg er litt irritert også.

Virker som om det er mye rare regler i det landet her, som ikke virker spesielt gjennomtenkt.

Jeg er selvsagt for at man skal fortsette å legge til rette for mest mulig fleksibilitet for aleneforeldre, studenter, uføre osv, for det er ingen drømmesituasjon. Men jeg klarer ikke skjønne hvorfor arbeidende foreldre ikke fortjener den samme valgfriheten.
 
Virker som om det er mye rare regler i det landet her, som ikke virker spesielt gjennomtenkt.

Jeg er selvsagt for at man skal fortsette å legge til rette for mest mulig fleksibilitet for aleneforeldre, studenter, uføre osv, for det er ingen drømmesituasjon. Men jeg klarer ikke skjønne hvorfor arbeidende foreldre ikke fortjener den samme valgfriheten.
Begynner å bli fryktelig mange partier man ikke kan stemme på....
 
Begynner å bli fryktelig mange partier man ikke kan stemme på....

Venstre er i hvert fall svartelistet for all fremtid. [emoji49] Føler meg sviktet av resten av regjeringen også... Skal jammen følge nøye med på om det er noen som stemmer mot dette lovforslaget i juni. De ligger i så fall godt an til å få min stemme ved neste valg [emoji1303]. Men litt vanskelig er det, for jeg synes den delen som er for tvillinger/trillinger virkelig er et fremskritt...
 
Back
Topp