Utvendig vending /snusing eller føde i setelele?

heldige oss <3 <3

Forelsket i forumet
Noen som har erfaringer på dette området? Jeg var på kontroll i dag pga vekstavvik funn tidligere i svangerskapet. Er 36+1 i dag og fikk vite at hun er 15% for liten, men at hun lå I seteleie. Fikk tilbud om vendingsforsøk til mandag, så må vi ta stilling derifra om det blir setefødsel eller ks. Har født en gutt å 3.9 kg før, så de mente det ikke er noe problem for meg å føde et barn seteleie.
Men hva er deres erfaring med vending, tips til hvordan å få babyen til å snu av seg selv osv?
Jeg har bra med fostervann og setet har ikke festet seg enda...

Før uke 37 kan du prøve akupunktur for å prøve å få babyen til å snu seg.

Har prøvd vendig, mislykket forsøk. Syns ikke det var noe særlig, ubehagelig, vondt og så ble jeg redd. Legen var veldig hardhendt. Vist barnet ikke har festet seg skal det ikke være så ubehagelig. Jeg var på vendig i uke 36.

Personlig ville jeg nok valgt setefødsel for og unngå den risikoen med vendingen eller at barnet havner i tverrleie når de forsøker og snu det. Men, har ingen erfaring, bare en personlig mening :)

Finnes jo mange kjerringråd for og få barnet til og snu seg selv, kan jo være verdt et forsøk :)

På meg ville det ikke fungert med vending da babyen hadde for liten plass. Prøvde homeopati å vurderte akupunktur. Gynekologen s det ikke ville fungert manuelt, og det fikk jeg bekreftet etter ks. Nå har ikke jeg født vanlig før, men hadde jeg født vanlig sist hadde jeg muligens prøvd meg på en setefødsel. Da har kroppen vært igjennom at noe skal ut så lettere enn for 1 gangs fødende.

Min første satt i seteleie. Vi forsøkte vending, uten hell. Jeg syns vending var ubehagelig, vondt og skremmende. Ville ikke gjort det igjen om min neste satt i sete. Jeg ville prøve vaginal fødsel, men fikk ikke pga at bekkenet mitt var for smalt.

Nå har jeg opplevd et keisersnitt og en vaginalfødsel (hodet lå riktig vei) og jeg vil definitivt føde vaginalt i stedet for å ta ks denne gangen.

Om legene mener det er trygt for deg å føde i sete ville jeg gjort det.

I mitt forrige svangerskap lå babyen i seteleie under hele graviditeten. Siden jeg hadde født vaginalt uten problemer tidligere, ble det planlagt setefødsel. Men vips - så snudde babyen seg helt av seg selv dagen før termin! Jeg kjente ikke at den snudde seg (må ha skjedd på natta),men jeg merket det godt etterpå siden sparkene ble helt annerledes. Så det er håp om at babyen din snur seg av seg selv uten hjelp, helt frem til fødsel :-) lykke til!

Takk for tips og erfaringer vi møter nok opp på sykehuset på mandag uansett, kan jo krysse fingrene for at hun har snudd seg til det og at vendingen blir avlyst men dere som har vært igjennom vendingsforsøk tok dere med føde bagen i tilfelle det skulle bli k.s?

Jenta hadde snudd seg mot lyset og slapp derfor snuing/vending.. skal få oppfølging pga vekstavviket de stadig finner. ..

Jenta hadde snudd seg mot lyset og slapp derfor snuing/vending.. skal få oppfølging pga vekstavviket de stadig finner. ..
Så bra hun har snud seg.
Bare for å ha sagt det, min eldste hadde et vekstavvik på -20% og har aldri hatt noe problemer i etterkant for det.
Noen er bare naturlig små.
Veldig betryggende å få oppfølging, da, det gjorde vi også, men i de aller fleste tilfeller er det ikke noe galt

15 % I minus, altså for liten.. men tror det er "normal" avvik. Men det var 3 gangen de målte nå og de har vært forskjellige hver gang: 17%, 6% og nå 15 %.

Betryggende med oppfølging og veldig greit I fht om hun legger seg I seteleie igjen og tenker jeg.. jeg er ikke bekymret for vekten ( er bare at jeg har dårligere unnskyldning for å ha lagt på meg så mye som jeg har ) , de estimerer henne til å være ca 3 kg ved termin, så det er jo ikke så halvgæli..
Hvor stor var eldste din musemor? Bør jeg kjøpe inn litt prematurt tøy?

Back
Topp