Utvendig ultralyd i uke 6-8

BabyMuff

Blir kjent med forumet
Hei! Igår var jeg på Ahus for en tidlig ultralyd. I følge menstermin skulle jeg vært 8+2. Jeg har ikke vært regelmessig siden forrige fødsel, så regnet med det ikke stemte og at jeg heller var noe rundt 7 uker.

Jeg får kun komme til de mest erfarne legene, så kommer alltid til en overlege på gyn. Hun valgte å gjøre en utvendig ultralyd til tross for at det er såpass tidlig i svangerskapet. Ble ganske utydelig pga dette, og målingen hun gjorde viste at jeg er ca 6 uker. Dette kan umulig stemme for isåfall var jeg kun 3 uker når jeg fikk positiv test. Tok både strimmel og digital (som viste 2-3) 3 uker før, og det hadde da aldri slått ut så tidlig om jeg kun hadde vært 3 uker. Spesielt ikke den digitale, og ikke vist 2-3..

Skal på ny ultralyd mot slutten av januar så finner jo ut da hvem som har rett haha! Men enn så lenge lurte jeg på om noen ville delt sine ultralydbilder med meg fra uke 6 og/eller 7, både utvendig og innvendig. Vil bare sitte å sammenligne og prøve å gjette litt for meg selv. Irriterer meg grønt over at jeg ikke ba om å få en innvendig, men tiden får gå fort til neste så jeg finner ut av det.. Har vært på tul i mine forrige svangerskap i uke 8, 9 og 9. Men et foster vokser så mye fra uke til uke at det kan ikke sammenlignes med. Bilde fra uke 8 ser babyen større ut enn fra siste i uke 9 for den ene i uke 9 ble også tatt utvendig.. Tusen takk til alle som vil dele ❤️

Har ikke bilde, men jeg hadde ultralyd da jeg var 6 og 9 uker og ved 6 uker var frøet 6,6 mm langt og lignet på en cashewnøtt. Ved 9 uker 2,5 cm og så ut som en bamsemums, så det skjer mye på kort tid. Jeg hadde innvendig ul. Vil tro det vises dårligere på utvendig ul. Masse lykke til!

Har ikke bilde, men jeg hadde ultralyd da jeg var 6 og 9 uker og ved 6 uker var frøet 6,6 mm langt og lignet på en cashewnøtt. Ved 9 uker 2,5 cm og så ut som en bamsemums, så det skjer mye på kort tid. Jeg hadde innvendig ul. Vil tro det vises dårligere på utvendig ul. Masse lykke til!
Ja, da jeg var 8 uker med første beskrev jeg det akkurat som du sier, kalte hun for en bamsemums! Mens igår målte hun til 5,22 mm og målerne sa da at jeg var ca akkurat 6 uker. Legger ved ul bilde mitt fra igår..

Vedlegg

• E9229A36-C350-44F3-A945-79CE0661147B.jpeg
    E9229A36-C350-44F3-A945-79CE0661147B.jpeg
    1,6 MB · Visninger: 48
Her var jeg målt til 7+3, menstermin 8+0, men målingen stemmer ut fra eggløsning. Crl var 11 mm :)

Vedlegg

• 218618BB-0414-4ADD-B1BD-E7E42AEBC0FF.png
    218618BB-0414-4ADD-B1BD-E7E42AEBC0FF.png
    957,6 KB · Visninger: 37
Her var jeg målt til 7+3, menstermin 8+0, men målingen stemmer ut fra eggløsning. Crl var 11 mm :)
Takk! Var jo mye klarere og bedre bilde! Regner med du tok innvendig siden du fikk så tydelig bilde så tidlig? Sett mange som ikke klarer å se fosteret på ul en gang om de tar utvendig i uke 6-8.. Men gikk gjennom ulbildene mine fra mine to siste svangerskap som begge var i uke 9, og var visst omvendt - den utvendige var mye tydeligere og så fosteret MYE bedre enn den innvendige i uke 9 merkelig, haha.. i den minst tydelige (innvendige) var det til og med 2 friske tvillinger, men de så bare den ene! Fikk litt av et sjokk på ul i uke 16 og det plutselig var 2 :p

Vedlegg

• D00F1F6D-2124-4E5C-9DD1-FBA197ED154C.jpeg
    D00F1F6D-2124-4E5C-9DD1-FBA197ED154C.jpeg
    298 KB · Visninger: 31
  • 423E5C83-F0CD-48B7-9665-FB5D03960D48.jpeg
    423E5C83-F0CD-48B7-9665-FB5D03960D48.jpeg
    197,8 KB · Visninger: 31
  • Wow
Reactions: HCS
Takk! Var jo mye klarere og bedre bilde! Regner med du tok innvendig siden du fikk så tydelig bilde så tidlig? Sett mange som ikke klarer å se fosteret på ul en gang om de tar utvendig i uke 6-8.. Men gikk gjennom ulbildene mine fra mine to siste svangerskap som begge var i uke 9, og var visst omvendt - den utvendige var mye tydeligere og så fosteret MYE bedre enn den innvendige i uke 9 merkelig, haha.. i den minst tydelige (innvendige) var det til og med 2 friske tvillinger, men de så bare den ene! Fikk litt av et sjokk på ul i uke 16 og det plutselig var 2 :p

Det var utvendig, men det var privat da. Det ble nesten bedre bilder der enn på OUL, haha. Var der 7+3 og 13+4. Vet ikke hvor mye det har å si, men er også undervektig, så livmoren er kanskje «lett tilgjengelig».

Utrolig at det går an å unngå å se et foster, haha. Og for en omstilling på neste ultralyd!

Takk! Har søkt meg frem til litt forskjellige bilder og ser det varierer en del hvordan ting ser ut :p har nok en del å si hvor livmoren ligger, og hvor langt opp den er.. Konkludert litt med at jeg bare må vente å se:wacky:
Ser jo også at fosteret ser nesten «større» ut på bildet ditt (når man ikke ser målene), enn min fra svangerskap nr 2 hvor jeg var nesten 2 uker lenger enn deg på ul bilde :hilarious: ser tydeligere på min at det begynner å ta form som et lite menneske bare.. Ganske store forskjeller kan det være altså!

Det var utvendig, men det var privat da. Det ble nesten bedre bilder der enn på OUL, haha. Var der 7+3 og 13+4. Vet ikke hvor mye det har å si, men er også undervektig, så livmoren er kanskje «lett tilgjengelig».

Utrolig at det går an å unngå å se et foster, haha. Og for en omstilling på neste ultralyd!
Ja vekt har mye å si! Har nesten fått «skryt» på et par av mine ultralyder før for at jeg er slank, for da er det mye lettere å se fosteret, og mindre slitsomt for de å føre apparatet rundt over magen - har de forskjellige fortalt meg :p

Ja vekt har mye å si! Har nesten fått «skryt» på et par av mine ultralyder før for at jeg er slank, for da er det mye lettere å se fosteret, og mindre slitsomt for de å føre apparatet rundt over magen - har de forskjellige fortalt meg :p

Noen fordeler skal det ha! Vi hadde en komisk situasjon på dagen for fødselen. Jeg hadde lagt på meg over 20 kg i svangerskapet, og var selvfølgelig svært høygravid på det tidspunktet. Følte meg som en hval, magen var stor, det var tungt og vondt å bevege seg, mye vann i kroppen osv. Jeg måtte ta keisersnitt, og i samtale med legen som skulle utføre det kommenterer han at «det positive er at du er så slank, da er det lett å gjøre det pent». Jeg følte meg jo så diger! Og magen var virkelig stor. Men han kjente vel at det var babyen og ikke noe særlig annet, hadde ikke akkurat lagt på meg så mye fett.

Det har jeg og fått høre - får flere ultralyder pga. undervekt :hilarious: Siden OUL har babyen min i tillegg vært stor for gjennomsnittet, fikk vite 87 persentil i dag på vekstkontroll, fikk ikke vite på OUL, men hun har vokst jevnt siden da

IMG_20221129_221851.jpg

Utvendig, 7+2 (målt til 7+6, men ivf og sikker termin).

P_20210211_153916_1.jpg
Innvendig, 6+4 (målt til 6+2, men sikker termin pga ivf denne også).

Dette er to ulike svangerskap.
Men, selv om du ble målt til ditt og datt, så husk at...
* Foster vokser i rykk og napp, og vil av og til ligge enten litt foran eller bak "alder" fra befruktning.
* 1 mm feilmåling kan gi store utslag når de er så små
* Inntil 5 dager feil regnes som innen normalen, mye pga overnevnte grunner.
* Når hun sa "ca uke 6", så kan det godt være hun ikke fikk til å måle skikkelig og tok et estimat. Ca uke 6 kan bety måling på 6+2, og likevel være innafor med befruktningsdato tilsvarende 7+0.

Jeg fant forresten mitt utvendig 7+0 også, fra 2016:
20161213_191736.jpg
Ut i fra øyemål er det jo ikke så sjukt stor forskjell på den, og den i uke 6. Her var jeg målt til 'tja, stemmer vel med rundt 7 uker', og sikker termin grunnet EL-tracking.

Ja, da jeg var 8 uker med første beskrev jeg det akkurat som du sier, kalte hun for en bamsemums! Mens igår målte hun til 5,22 mm og målerne sa da at jeg var ca akkurat 6 uker. Legger ved ul bilde mitt fra igår..
Jeg var på utvendig i uke 5-6, så da nesten ingenting og var umulig å ta mål. Fikk da innvendig 6 dager etterpå å fikk se litt klarere:)

Venter du forresten tvillinger? :)

Jeg var på utvendig i uke 5-6, så da nesten ingenting og var umulig å ta mål. Fikk da innvendig 6 dager etterpå å fikk se litt klarere:)

Venter du forresten tvillinger? :)
Takk for svar :)

Venter ikke tvillinger nå (såvidt de kunne se iallefall), men var gravid med tvillinger i mitt andre svangerskap, men det så de ikke på ultralyden i uke 9 :rolleyes:

Back
Topp