Uttak av permisjon samtidig som barnefar

Løvetanna

Glad i forumet
Aprilbarna`15
Maiblomstene 2017
Noen som har erfaring med dette?
Er det mulig at barnefar kan ta sin permisjon samtidig med meg uten at jeg må begynne på igjen på jobb? Planen er å ta 80 prosent dekningsgrad. Jeg tar hele fellesperioden. Kan far ta sin permisjon samtidig med meg når han fordeler den over en lengre periode? For. Eks 1.eller 2 dager i uka?
Jeg har forresten pr dags dato ingen jobb å gå tilbake til etter endt permisjon, kontrakten min går ut i august.
Tips mottas med stor takk :-) :-)

Begge kan ikke ha foreldrepermisjon samtidig, men mor kan søke ulønnet permisjon, eller ta ut evt. feriedager, mens far har sin permisjon.
Men dersom du er uten jobb, er det vel ikke noe å ta permisjon/ferie fra. Men begge får iallfall ikke foreldrepermisjons-penger samtidig.... :-)

Kan vi ikke ha det samtidig hvis han bare tar en dag eller to i uka heller? :)

Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre siden jeg ikke har noen jobb å gå tilbake til...

Du har jo rett på 21 dager ferie selv om du ikke har noen jobb.. Men ring NAV 55553333 de pleier å være veldig greie å snakke med :-)

Dere har ikke rett på foreldrepenger samtidig nei. Eneste er om man får tvillinger, da får du ekstra med permisjon som man kan fordele som man vil.

Følger denne! Har samme situasjon som deg, min kontrakt går ut i juni i år:) Lurer også på om jeg skal ta 80%

Snakket med noen på jobb i dag og de tipset meg om at økonomisk sett så er det best å ta 100% i stedet for 80%.
Hvis jeg ikke har funnet meg en ny jobb og må melde meg arbeidsledig hos nav så beregner de 66% av den 80% jeg har hatt utbetalt (om jeg velger 80) og da blir det plutselig enda mindre utbetaling. Så det er nok tryggest å velge 100% for meg, selv om permisjonen blir en del kortere, dessverre...
Vanskelig å finne ut hva som er det beste valget...

Man kan ta foreldrepermisjon samtidig, men dere kan ikke få mer enn 100%.
Så om du ønsker at far skal ha en dag i uken, så tar han 20% permisjon og da kan ikke du ta mer enn 80% om du skjønte? :)
Så du må endten jobbe de 20%, ha ulønnet eller ferie!

Man kan ta foreldrepermisjon samtidig, men dere kan ikke få mer enn 100%.
Så om du ønsker at far skal ha en dag i uken, så tar han 20% permisjon og da kan ikke du ta mer enn 80% om du skjønte? :)
Så du må endten jobbe de 20%, ha ulønnet eller ferie!

Takk, skjønte den ja :) Er bare å bestemme seg for hva en skal gjøre nå da :p

Bare kopierer jeg, har vært i samme situasjon selv (arbeidsledig etter permisjon) og vil ikke anbefale den måten å gjøre det på. Hvis du ikke har noen jobb å gå tilbake til bør du ta 100% lønn + ta hele din periode før far er hjemme. Det er ikke sikkert du får jobb med en gang og da går du jo hjemme med far til du får det.

- Mor og far kan ikke ta ut foreldrepenger samtidig. Unntaket er dersom far tar ut 100% fedrekvote og mor jobber 50% ved siden av. Da kan mor ta ut 50% foreldrepenger ved siden av, svarer Rakel Hestdahl i NAV.

Hvis mor ikke har arbeid å gå tilbake til, er det også mulig for mor og far å være hjemme samtidig.

Bare kopierer jeg, har vært i samme situasjon selv (arbeidsledig etter permisjon) og vil ikke anbefale den måten å gjøre det på. Hvis du ikke har noen jobb å gå tilbake til bør du ta 100% lønn + ta hele din periode før far er hjemme. Det er ikke sikkert du får jobb med en gang og da går du jo hjemme med far til du får det.

- Mor og far kan ikke ta ut foreldrepenger samtidig. Unntaket er dersom far tar ut 100% fedrekvote og mor jobber 50% ved siden av. Da kan mor ta ut 50% foreldrepenger ved siden av, svarer Rakel Hestdahl i NAV.

Hvis mor ikke har arbeid å gå tilbake til, er det også mulig for mor og far å være hjemme samtidig.

Ja, etter å ha tenkt meg om og fått tips i dag så er beste løsningen 100% for meg. Blir dårlig med penger om jeg ikke får meg jobb etter endt permisjon..

Back
Topp