Utstyrstråd

Ønske fra flere om å ha en utstyrstråd :angelic:

Dette er min første baby, så jeg er helt blank.

Hva er must-haves og hva er gjerne ikke så viktig? Kom med det!

Jeg venter nummer 2.
Med første var jeg fornøyd med babynest første månedene, sprinkelseng der jeg kunne ta av en side og bruke som bed side. Vogn ble brukt en del, men ikke brukt etter 1.5 år men det vet man jo ikke. Brukt masse bæresele, var fornøyd med ergobaby omni 360 fra ca. 3 måneder, før det brukte jeg et sjal. Vippestol fra babybjørn ble også mye brukt.

Ellers likte jeg godt omslagsbodyer i de minste størrelsene, men etter hvert som baby beveget seg mer ble det styr og da likte jeg godt bodyer som kan tar på både nedenfra og ovenfra (deilig å slippe å dra skitten body over hode :smiley-ashamed004)

Ellers nå som jeg venter nummer 2 tenker jeg å kjøpe et New born sete til tripp trappen. Hadde ikke behov for det med første da mange av måltidene våre fant sted i sofaen, men nå med en 3 åring i tillegg sitter vi alltid samlet rundt bordet og tenker det er praktisk da.

Vurderer og om jeg skal kjøpe et bærenest. Hadde vanlig babynest med første men har siden den gang flyttet fra leilighet med 1 etasje til hus med 2 etasjer og har jo en 3 åring jeg må følge opp i tillegg. Ser for meg at det kan være praktisk hvis jeg for eksempel må ned på badet med 3 åringen osv. Noen som har erfaring med det? Synes liksom ikke de ser like god ut å ligge i som vanlig nest. Tror førstemann elsket nest fordi det var tett rundt henne, men disse bærenestene ser liksom mer åpne ut.

Ble veldig langt dette :smiley-ashamed004

Jeg venter nummer 2.
Med første var jeg fornøyd med babynest første månedene, sprinkelseng der jeg kunne ta av en side og bruke som bed side. Vogn ble brukt en del, men ikke brukt etter 1.5 år men det vet man jo ikke. Brukt masse bæresele, var fornøyd med ergobaby omni 360 fra ca. 3 måneder, før det brukte jeg et sjal. Vippestol fra babybjørn ble også mye brukt.

Ellers likte jeg godt omslagsbodyer i de minste størrelsene, men etter hvert som baby beveget seg mer ble det styr og da likte jeg godt bodyer som kan tar på både nedenfra og ovenfra (deilig å slippe å dra skitten body over hode :smiley-ashamed004)

Ellers nå som jeg venter nummer 2 tenker jeg å kjøpe et New born sete til tripp trappen. Hadde ikke behov for det med første da mange av måltidene våre fant sted i sofaen, men nå med en 3 åring i tillegg sitter vi alltid samlet rundt bordet og tenker det er praktisk da.

Vurderer og om jeg skal kjøpe et bærenest. Hadde vanlig babynest med første men har siden den gang flyttet fra leilighet med 1 etasje til hus med 2 etasjer og har jo en 3 åring jeg må følge opp i tillegg. Ser for meg at det kan være praktisk hvis jeg for eksempel må ned på badet med 3 åringen osv. Noen som har erfaring med det? Synes liksom ikke de ser like god ut å ligge i som vanlig nest. Tror førstemann elsket nest fordi det var tett rundt henne, men disse bærenestene ser liksom mer åpne ut.

Veldig nyttig - tusen takk!!

Lurer også på det med de bærenestene som er in nå. Har man bruk for for dem og funker det eller er det mer en «trend»? :angelic:

Veldig nyttig - tusen takk!!

Lurer også på det med de bærenestene som er in nå. Har man bruk for for dem og funker det eller er det mer en «trend»? :angelic:
Jeg også elsket najen bærenest som jeg brukte til nr 2. enkelt å flytte mellom sovested i stua, i senga, eller vogn. Og baby sov fint der: enkelt å gjøre lunere med å rulle et teppe og legge rundt underkroppen feks. :))

Jeg ruger på en attpåklatt og lurer på om noen av dere som har søsken litt nærmere i alder har tips til vogn?! Jeg ser etter en 3-hjuling for en aktiv familie (tenk all slags vær, mye snø og alle andre steder enn kjøpesenter, ut på tur og mulighet for jogging). Jeg hater virkelig det «ergonomiske» håndtaket til Thule Er det noen av de andre trehjulingene som er like stødige? Hadde ikke gjort noe om vogna var litt smalere enn Thule heller..

Jeg venter nummer 2.

Synes dette oppsummerer veldig godt det vi også har vært glad for å ha og har brukt mye! Bæresele ble brukt mye her. Kan også anbefale en bærejakke. Mange jakker er kombinert gravid/bærejakke, så det vil jeg anbefale.

I tillegg kan jeg jo nevne brystpumpe, flaskesterilisator og selvfølgelig flasker. Det er veldig greit å lage et melkelager i fryseren samt venne baby til å ta flaske synes jeg. Da får man jo litt mer frihet selv om man ammer.

Kluter! Både større gasskluter og mindre kluter.

Her bruker 2 åringen fortsatt sovepose på natta. Det anbefales.

Noen som har tips på bedside seng her? Har chicco fra tidligere, men er 5 år gammel og litt nervøs for hvordan den har vært lagret og kjenner jeg ikke helt stoler på at den er trygg nok nå. Vil gjerne ha en med hjul og er et pluss om den har vuggefunksjon :) elsket hjul for da kan jeg la babyen sove ved oss i stua og bare trille inn.

Noen som har tips på bedside seng her? Har chicco fra tidligere, men er 5 år gammel og litt nervøs for hvordan den har vært lagret og kjenner jeg ikke helt stoler på at den er trygg nok nå. Vil gjerne ha en med hjul og er et pluss om den har vuggefunksjon :) elsket hjul for da kan jeg la babyen sove ved oss i stua og bare trille inn.
Ingen tips til bedside veiv, da vi bare har hatt chicco. Men likte den veldig godt! Både det at en kan heve/senke en side, feks hvis baby er en gulper/reflux/forkjøla så er det gull å kunne heve hodeenden litt feks:) har ikke den hjul og? Jeg solgte unna alt babyutstyr fordi jeg trodde vi var ferdig, men nå kommer jeg nok til å kjøpe chicco igjen. :)

Noen som har tips til vogn?? Vi solgte vogna da vi trodde vi var ferdig med barn. MEN nå må vi ha en ny (eller brukt). Spørsmålet er bare hva vi skal gå for.. hadde emmaljunga nxt90 sist (2020 modell) men var ikke så fornøyd med den da den var så fryktelig tung. Og kalesjen går ikke så langt ned.

Er det noen som har tips til ei god vogn som er grei å trille på bygda? Gjerne hvor en kan snu setet mot en når de er store nok til det. Og som har kalesje som dekker godt? Og en som ikke er så tung?

Vi har Chicco fra forrige og skal bruke den igjen nå, synes den var super! Kan jo evt bytte madrass om det er dette du er redd for at ikke er oppbevart riktig?

Noen som har tips til vogn?? Vi solgte vogna da vi trodde vi var ferdig med barn. MEN nå må vi ha en ny (eller brukt). Spørsmålet er bare hva vi skal gå for.. hadde emmaljunga nxt90 sist (2020 modell) men var ikke så fornøyd med den da den var så fryktelig tung. Og kalesjen går ikke så langt ned.

Er det noen som har tips til ei god vogn som er grei å trille på bygda? Gjerne hvor en kan snu setet mot en når de er store nok til det. Og som har kalesje som dekker godt? Og en som ikke er så tung?
Jeg kjøpte akkurat ny vogn, Cybex Balios s lux, testet sportsdelen i går på minsten som straks er 2år. Den er enkel og håndtere og trille, samtidig ikke tung og kompakt som mange andre. Jeg gjorde mye research før vi landa på den, den har og god sittekomfort og setebeltet er lett å løsne/stramme (synes det er viktig)

Must haves slik jeg ser det er:

Sprinkelseng (kan brukes som bedside og ved å heise opp og ta av ene kanten, har fungert supert her!) og madrass
Laken til både seng og vogn + evt dynetrekk eller sovepose
Ville valgt sovepose fremfor dyne, da erfaringsmessig alle mine har sparket av den dyna i en periode :hilarious:
Stellebord og matte til + nødvendig stelleting som kluter, tørr/våtservietter, temperaturmåler osv
Gulpekluter i fall man får en skikkelig gulper + gulpesmekker!
Vogn er fint å ha på plass hvis man raskt vil ut på tur + bilstol og base til bilstol
Bæresjal/sele, veldig kjekt å ha for å ha hendene frie noen ganger
Noen få plag i strl 50 og 56, de vokser fort så ville heller kjøpt mer i større strl, tynn lue og jakke til hjemreise
Kan og være greit å ha noe på plass i stue som baby kan sove i på dagtid, vi har brukt vogn og lekegrinn til tider, men jeg har lyst til å kjøpe najell bærebag denne gang da den ser veldig kjekk ut! Vanlig babynest vil jeg ikke anbefale da de ofte er tynne og ikke kan bæres rundt, men ser den til najell passer fint i vogn så man evt kan flytte en sovende baby til et annet sted.
Personlig synes jeg det har vært veldig kjekt med vippestol også, da alle mine har likt seg godt i de og kan roe seg litt der hvis de ikke har villet ligge rett ned (kjekt hvis man bare må gjøre noe)
Teppe til magetrening eller evt babygym er og kjekt å ha på plass hvis man vil begynne tidlig, men ikke noe must med en gang

Back
Topp