Utstyrstråd

Niceday

Forumet er livet
Sitter her og prøver å finne frem til HVA vi trenger og hva som er lurt å ha til babyen.... Tenker å handle det meste på salg nå over jul og spre utgiftene litt utover våren - så vært greit å fått opp ei liste.
Fannt denne på nett og syns den ga en grei oversikt... Gi gjerne noen hint om hva denne listen evt mangler eller hva dere ville droppet :)

Klær
6-8 bodyer
4-5 trøyer/gensere
4-5 sparkebukser
Strømpebukser til kalde årstider
4-6 pyjamaser
Bomullsjakke eller en strikkejakke
En varmere jakke
3-6 par babysokker
To babytepper.
Lue og votter i vinterhalvåret
Tynn bomullslue, sommer
Utedress

Ut på tur
BarnevognGodkjent bilsete
VognposeStelleveske
Regntrekk og myggnetting til vogn

Utstyr til amming/mating
Ammepute
Håndpumpe
Ullammeinnlegg (høst, vinter, vår)Engangs ammeinnlegg
3-4 amme-BH
Brystvortekrem for såre brystvorter
"Brystglass" (melkeoppsamler)
Tåteflasker
Smokker
Poser for frysing av morsmelk

Seng og sengeutstyr
Vugge, kurv eller sprinkelseng
Madrass og madrasstrekk
Babydyne
Laken og dynetrekk. Flere skift
Sprinkelbeskytter til evt. sprinkelseng

Til stell
Stellebord eller stellematte
Bleier
2-3 babyhåndklær
Mild såpe og shampoo
Sinksalve og stellesalve
Babyolje
Balje til bading
Minst 15 myke vaskekluter
Minst 15 gulpekluter

Eventuelt...
Leketeppe Lekegrind
VippestolBabygym
Bæresele, bæresjal eller bæreslynge
Bleiebøtte
Kosebamse

En ting jeg ville hatt på lista er babycall i hvertfall. Det er veldig kjekt når man har soverom i en annen etg enn stue og slik.

Ellers har jo lista det meste. Min erfaring etter første er att man ikke trenger alt med en gang og man trenger ikke hamstre. Butikkene er åpne etter at ungen er født også. Så å prioritere det viktigste først og ikke kjøpe alt for mye av alt.
Kluter bla brukte vi kun til bading. Kjøpte heller sånne tørre engangskluter på apoteket som vi brukte til stellet.

God liste, men vil etter erfaring si at det ikke er alt som er nødvendig å kjøpe med en gang. Såklart må man ha det nødvendigste, og det er ikke noe særlig å måtte løpe på butikken de nærmeste dagene etter fødselen, men jeg kjøpte mye rart som aldri kom i bruk forrige gang. :)

Hva du trenger varierer jo veldig etter hvilke behov og ønsker du har. Vi brukte feks aldri babycallen vi kjøpte, har leilighet og følte aldri behov for det.

Mitt tips når du skal handle på salg er å bruke litt tid på å vurdere størrelsen i forhold til årstiden du kjøper klær til...blir dyrt å bomme også. Det er ikke alltid like lett heller...Jeg kjøpte en vinterdress i str 92 sist vinter (som størrelsemessig egentlig bør passe), men den får jeg jo ikke brukt, for gullet mitt drukner i den. Måtte kjøpe ny.

Så trenger du ofte ikke alt for mye i de minste størrelsene. Du får nok endel gaver og babyen vokser fort. Fikk ikke brukt alle de minste klærne engang jeg...

Vil bare si at mer blir mye handleturer når en er hjemme i permisjon, så spar noen penger til å kose seg med innkjøp etter at ungen er født!
Alt av ammeutstyr kan en jo vente med til en ser hvordan det går og hva en trenger.

Dropp flasker og pumpe til etter at barnet er født, først da du vet hva du trengerav den type utstyr. Jeg endte opp med å fullpumpet meg i 8 uker, hadde ikke kommet langtvmed en enkel håndpume da. Endtenopp med en elektrisk,dobbel pumpe fra medela. Den trengte jeg!

Og vent med å kjøpe ammebh til puppene har normalisert seg, ikke nødvendig med 4 ammebh som passer de første dagene/første uka. Da er puppene enorme.... De blir noe mindre

Enig me de andre et. Jeg hadde ALT sist og var mye bomkjøp og for mye klær. MEN om du elsker forberedelsene, handlingen og alt det der så er mitt råd slå deg løs!! Jeg var skikkelig irritert sist over alle som sa at vi ville få så mye og vi trengte ikke kjøpe ting så tidlig osv, men jeg eeeelsket det jo. Det stemte jo det de sa, men gleden over å forberede meg for vårt første barn var kjempestor. De er på ingen måte likt denne gang, selv om jeg nok kommer til å handle litt klær når vi får vite kjønn.

Mitt råd er derfor: dersom du eeelser forberedelsene så gjør du det du vil, du får bare ditt første barn en gang. Viss du ikke er så glad i shoppingen så ta det med ro, du trenger sikkert bare halvparten av det folk anbefaler og buttikkene er åpne etter fødselen og når du ser hva du trenger xsmile8

har jo vært gjennom dette ett par ganger før også, og som dere sier - her er det mye som noen ikke trenger, mens andre er omtrent avhengie av...

Liker forberedelser, og her vi bor er det ikke mulig å få tak i babyting uten å måtte reise minimum en time hver vei - og det er heller sjelden man kan når ungene kommer hjem kl 14 fra skolen hver dag. Så slikt bør være i hus og jeg har en viss peiling på hva vi trenger og ikke :)

Vi kan vel likesågodt fjerne alt på lista allerede som har "hvis det er vinterbaby må du ha disse ulltingene" :D

Jeg har allerede laget en liste over alt det der i word sammen med liste over alt jeg skal ha i baggen på sykehuset ^^

.... lett å være førstegangsfødende å tro at man må ha alt på listen, det trenger en ofte ikke:-)

Vi kan vel likesågodt fjerne alt på lista allerede som har "hvis det er vinterbaby må du ha disse ulltingene" :D

Jeg har allerede laget en liste over alt det der i word sammen med liste over alt jeg skal ha i baggen på sykehuset ^^

både og.... Trollet kom 4 uker før termin, i en veldig kald aprilmnd. Brukte ull på han til godt ut i mai....

Jeg tror det er veldig forskjell på oss mødre, hva vi tror vi kommer til å trenge, hva vi opplever at er et must, og hva vi ikke trenger... Vi har mange arvemuligheter, og jeg er ull-frik som sjøl bruker ull eller ull-silke-blanding året rundt - har liksom ingen ide om at ull er forbeholdt vinteren. Kommer bare til å handle to-tre bodyer, en sparkebukse, og en pysj - alt i tynn ull/silke-blanding, og så vet jeg at vi kommer til å få i gave og arve veldig mye. strikker også endel plagg sjøl. Vasker ull mye sjeldnere enn bomull, så trenger færre plagg av det, heller mange sikle-beskyttelsessaker. Men tjukk dress kommer jeg nok ikke til å kjøpe nei :) ellers venter jeg med alt amme/flaskerelatert (bortsett fra ammeinnlegg) for å se åssen det går, vognpose, stelleveske (har en gammel vanlig veske som gjør nytten), ammepute, smokker, mild såpe og shampo. Kommer ikke til å ha babycall klar heller. Men vi skal ha slynge og bæresjal, og lekegrind - pga bikkja. Blir interessant å se hva jeg sier til meg sjøl ang denne lista, om ett års tid ;)

Apropos: http://www.dinepenger.no/bruke/baby-sjokket/20255889 . Og en litt artig sak:

BABY'S ESSENTIAL SHOPPING LIST

Kung San baby (Kalahari Desert, Africa, for hundreds of thousands of years to mid 1980s) :
one kaross (animal-skin hip sling with grass lining)

Italian baby (middle-class Florence, 1417): :
lined cloaks
little shirts
robes, with and without sleeves
bibs
caps
six swaddling bands
six pieces of wollen cloth
branch of coral with a silver ring
old cradle with coverlet and pillow

Modern British baby (England year 2001) :
own nursery with matching wallpaper and curtains
cot with safety matress
sheets, blankets, cot duvet
decorative mobile
baby listening monitor
night light
temperature gauge for nursery
babygrows, vests, hats, scratch-mitts, cardigans, socks, coat, soft shoes
disposable nappies
changing mat and bag
disposable baby wipes
top-and-tail bowl, cotton wool
breast pump, breast pads
L-shaped nursing pillow
bottles, teats and a sterilising unit
baby lotion, bath lotion, sun protection cream, nappy rash cream, baby oil
thermometer, Calpol, Gripe Water, Dettol
plastic baby bath
muslin squares
baby nail scissors
baby hair brush
pram, pram sheet and blankets
pushchair with sun canopy and rainhood
car seat and neck support
travel cot
play gym and play mat
rattles, cuddly toys
supply of dummies
plastic-lined swim-trunks
baby towel with hood
teething ring
plastic dish and spoon
high chair, bibs
baby bounces for doorway
reclining cloth chair
camera and photo albums

:)
Nå er det jo selvsagt fantastisk å ha litt flere muligheter og hjelpemidler enn den første utstyrslista der oppe da, og jeg er glad jeg ikke er DER liksom, men tror det er ganske mye av det man blir fortalt at man MÅ ha, som man egentlig greier seg fint uten! Og, ikke minst: vi er ganske forskjellige :)

Min erfaring er at babyen vokser alt for fort ut av klærne, så det er ikke vits å ha for mye av alt. Og i starten er det fantastisk med omslagsbodyer, vi syntes det var så skummelt å tre klærne over hodet, hehe..

Jeg kjenner flere som ikke har fått til amming, så kanskje lurt å være forsiktig med å kjøpe mye dyrt ammeutstyr før du vet om det går? Det er ofte litt tungt å ikke få det til, og kanskje føles det enda verre om man i tillegg har brukt tusenlapper på ting man aldri får brukt?

Til stellet elsket vi sånne tørre engangskluter som man får på apoteket :) Og potetmel funker fint til litt rød stump, og om den er sår synes jeg Inotyol er fantastisk :) Vi fikk en sånn her badebalje til snuppa, veldig deilig med det innlegget når hun var bitte liten :) http://www.fisher-price.com/en_US/products/42882

Back
Topp