Utstyrslister

ms.carter

Glad i forumet
Septemberlykke 2015
Som førstegangs syns jeg det er greit med lister over ting man trenger, og gjerne råd fra andre :-)
Kom over denne på nettet, og syns den ser grei ut. Hva syns dere om den?
(Vet selfølgelig at det kan være veldig individuelt)
Flere enn meg som syns det er gret å følge en "mal" så man ikke plutselig sitter med 10 bodyer og 1 pysj? ;-)

ImageUploadedByBV Forum1434098854.438737.jpg

Som førstegangs syns jeg det er greit med lister over ting man trenger, og gjerne råd fra andre :-)
Flere enn meg som syns det er gret å følge en "mal" så man ikke plutselig sitter med 10 bodyer og 1 pysj? ;-)

Vis vedlegget 121186
Denne listen var jo genial! :D Er selv førstegangsfødende, så har ikke helt kontroll på alt kan man si!

Der var det veldig mye unødvendig tull synes jeg, og det mangler en del av det jeg trenger. Tror jeg heller ville hatt 10 bodyer og en pysj, det er ikke den verste sammensetningen det. :P Men familier er jo forskjellige da, og vil ha forskjellige ting til babyene, så det er nok ikke lurt å høre for mye på andre.

Synes den så fin ut. Jeg er selv avhengig av lister da dette er helt nytt for meg :) Dere som har erfaring og skriver at det er en del unødvendig, hva mener dere ikke trengs?

Akkurat mengde klær får være opp til hver enkelt tenker jeg, men husker selv at jeg hadde veldig mye som ikke ble brukt for jeg var litt overivrig under graviditeten :p Tykk vindtett dress ser jeg heller ikke poenget med på en liten baby. Bleiebøtte er bare vas. Ull kjøper jeg ikke så store mengder av siden det koster litt, har selv en med eksem som ikke tålte å ha det på seg. Lekegrinden fikk vi aldri noe særlig bruk for.
Nå er det sikkert flere ting også, men husker ikke alt som stod der. Bare husk at alle er forskjellige, og har forskjellige meninger om hva som trengs ;)

LIkte spes. godt punktet til far: Fødselsgave til mor :D

Ser det er en del ting der som vi ikkje kjem til å kjøpe, feks babysjal når en skal ha bæresele, badetermometer - det kjenner en sjølv. Parasoll? Ja, kanskje til neste sommer...

LIkte spes. godt punktet til far: Fødselsgave til mor :D

Ser det er en del ting der som vi ikkje kjem til å kjøpe, feks babysjal når en skal ha bæresele, badetermometer - det kjenner en sjølv. Parasoll? Ja, kanskje til neste sommer...
Hahahhaha! Helt enig! Tenkte jeg skylle vise den til mannen! ;)

Ellers ja... Helt enig. Godt utgangspunkt, vi har fått lekegrind, vippestol, babygym og diverse av min bror og konen som er greit å ha med seg, men tror ikke det hadde vært den største investeringen. Ellers tenker jeg at man får så mye klær at jeg har kjøpt de første klærne, men typ få. Så tar man det derfra. Parasoll, not so much når vi har termin i september...

Synes den så fin ut. Jeg er selv avhengig av lister da dette er helt nytt for meg :) Dere som har erfaring og skriver at det er en del unødvendig, hva mener dere ikke trengs?
Å det er så forskjellig altså, det kan godt hende du trenger noe helt annet enn meg. Regner med at alle har hver sin liste, og er totalt uenige med hverandre her om et års tid. :p Men du kan få mine endringer på denne listen da:

-Kortermede bodyer kjenner jeg ingen som bruker annet enn i verste sommervarmen. Mine har da heller brukt bare bleie.
-Jeg vil ha minst 10 bodyer, og mye mer enn 3-4 sett med ordentlige klær. Noen synes det er greit at babyer går hele dagene i body og strømpebukse, og da er sikkert 3-4 sett nok.
- Bomullsjakker har jeg pakket bort ubrukt.
-Sokker til baby sitter ikke på føttene, det er de fleste enige om at er tull. Hvor er bomullstrømpebuksene på den listen?
- Klorevotter forbinder jeg med oldemødre, i dag vil de fleste heller at barna skal få utforske og sutte på hendene sine.
- Dress i vindtett stoff trenger du vel ikke før du kommer litt opp i størrelser, når har nyfødte bruk for det?
- Hele vår familie har atopisk hud, så jeg skal ikke ha noe ulltøy. Hvis du liker ull er listen mye bedre for deg.
- Bleiebøtte likte jeg da vi bodde i tredje etasje og jeg ikke lett kunne gå ut med søppla. Nå bruker jeg vanlig søppelbøtte.
- Jeg trenger mer enn 10 vaskekluter, det ville ikke holdt lenge her.
- Så greier jeg fint å kjenne på badevannet, trenger ikke eget termometer til det.
- Det er sterkt frarådet å bruke såpe på babyer, så det ville jeg virkelig ikke kjøpt.
- Salver og kremer har jeg heller ikke bruk for.
- Klorhexidin til navlerens er utgått for mange, mange år siden, det er noe som henger igjen fra forrige generasjon.
- Hvis du kjøper smokker nå, så bør du i det minste vite at det er anbefalt å vente med det til ammingen er godt i gang.
- Jeg er hysterisk på sovemiljøet, og vil ikke ha masse myke tekstiler i sengen. Der vil du sikkert ha en del annerledes. Min baby skal ha babypose i stedet for dyne, og jeg vil ikke ha sengekant. Så lurer jeg litt på hvorfor så mange nordmenn legger babyer på lammeskinn... Putetrekk har ingen bruk for, babyer skal ikke ha puter. (Men de følger med dynetrekkene da, så du kjøper jo likevel.)
- Vippestoler har ikke blitt brukt her, så det skal ikke jeg ha denne gangen. Mange liker det.
- Overmadrass vil jeg ikke ha, synes det blir for mykt. Babymadrasser skal være faste.
- Tisselaken trenger du flere av.
- Uro med musikk over sengen er ikke så vanlig i Norge tror jeg, men jeg vet det blir anbefalt blant annet i USA. Vi har ikke hatt.
- Jeg trenger ikke babycall. Bor på en etasje og har ungen nært hele tiden. Andre kunne ikke klart seg uten.
- Reisesengen ga jeg bort ubrukt, det har jeg ikke behov for
- Før du går til innkjøp av alt de sier til spising, så bør du kanskje bestemme deg for om du skal amme eller flaskemate? Jeg skal amme, og trenger ikke flasker, flaskebørster eller sterilisator. Det er mer sånn du kjøper hvis ammingen mislykkes...
- Ammepute og ammemadrass trenger jeg ikke selv om jeg ammer. Dropper pumpe også. Amming krever egentlig ikke så mye utstyr. :)
- Vognen min er vanntett, så da trenger jeg ikke regntrekk. Sjekk hva som står om vannsøyle og hvordan kalesjen dekker før du kjøper. Eller bare vurder hvor lenge du vil trille når det plasker.
- Du kan ikke bruke pose og dyne samtidig i vognen i alle fall, så kanskje du like gjerne kan velge hva du vil ha?
- Jeg vil ha et fint vognteppe over posen, det står ikke på den listen.
- Kjørepose har jeg ikke bruk for. Hvis du har tenkt å være mye ute med bilsetet så blir det sikkert annerledes.
- Jeg har bæresjal, da trenger jeg ikke bæresele i tillegg.
- Reisetrille ser jeg ikke vitsen med, men jeg har kjøpt pram-pack til den ordentlige vognen da.
- Jeg bruker singleter til å ha under vanlige klær når jeg ammer. Andre liker tydeligvis egne ammeklær.
- Synes du det høres fint ut å vaske ammeinnlegg i ull og bomull? Hvis ikke fungerer det minst like fint med engangs.
- Purelan er jeg allergisk mot. :p Mange liker den, men for alle del, sørg for å få god ammehjelp for å unngå unødvendig sårhet heller enn å planlegge med smøring. En god bok om amming ville vært en bedre investering. (Eller lån på biblioteket.)
- Lypsyl tror jeg er noe av det mest nyttige på hele listen, sykehusluft er farlig tørr selv når du ikke puster deg gjennom en fødsel. :p Men hva skal du med ørepropper? Høres veldig skummelt ut om noen bruker det etter at babyen er født...

Lykke til med å finne din egen mammastil, og dine egne behov! :) :)

I denne listen er alle variasjoner med, så tenker også at man må bruke skjønn og kjenne behov, f eks står det både bæresele og bæresjal. Begge deler vil aldri bli brukt, enten foretrekker man skal eller sele, og behovet for dette kommer gjerne etter noe tid, og det er derfor unødvendig å kjøpe i forkant.
Veldig mye av dette er behov som melder seg etterhvert:)

Sett kjapt over den så ser æ flere ting vi ikke hadde til først som æ heller ikke vil si at vi mangla til ho... Vindtett dress, soveskinn, lekegrin, ammepute & ammemadrass, parasoll og bæresjal (har bæresele og sku tru d hold med en av delen for alle)... Så tenke æ også at d e ikke nødvendig med vogndyne før til våren, her går vi ihvertfall rett på posen og heller regulere kor mye man har på... Itillegg til at vi hadde kjørepose til første, men den e kun klipt bort lappen på og aldri brukt...foretrakk heller pledd ;)

Å det er så forskjellig altså, det kan godt hende du trenger noe helt annet enn meg. Regner med at alle har hver sin liste, og er totalt uenige med hverandre her om et års tid. :p Men du kan få mine endringer på denne listen da:

-Kortermede bodyer kjenner jeg ingen som bruker annet enn i verste sommervarmen. Mine har da heller brukt bare bleie.
-Jeg vil ha minst 10 bodyer, og mye mer enn 3-4 sett med ordentlige klær. Noen synes det er greit at babyer går hele dagene i body og strømpebukse, og da er sikkert 3-4 sett nok.
-Sokker til baby sitter ikke på føttene, det er de fleste enige om at er tull. Hvor er bomullstrømpebuksene på den listen?
- Klorevotter forbinder jeg med oldemødre, i dag vil de fleste heller at barna skal få utforske og sutte på hendene sine.
- Dress i vindtett stoff trenger du vel ikke før du kommer litt opp i størrelser, når har nyfødte bruk for det?
- Hele vår familie har atopisk hud, så jeg skal ikke ha noe ulltøy. Hvis du liker ull er listen mye bedre for deg.
- Bleiebøtte likte jeg da vi bodde i tredje etasje og jeg ikke lett kunne gå ut med søppla. Nå bruker jeg vanlig søppelbøtte.
- Så greier jeg fint å kjenne på badevannet, trenger ikke eget termometer til det.
- Det er sterkt frarådet å bruke såpe på babyer, så det ville jeg virkelig ikke kjøpt.
- Klorhexidin til navlerens er utgått for mange, mange år siden, det er noe som henger igjen fra forrige generasjon.
- Hvis du kjøper smokker nå, så bør du i det minste vite at det er anbefalt å vente med det til ammingen er godt i gang.
- Jeg er hysterisk på sovemiljøet, og vil ikke ha masse myke tekstiler i sengen. Der vil du sikkert ha en del annerledes. Min baby skal ha babypose i stedet for dyne, og jeg vil ikke ha sengekant. Så lurer jeg litt på hvorfor så mange nordmenn legger babyer på lammeskinn... Putetrekk har ingen bruk for, babyer skal ikke ha puter. (Men de følger med dynetrekkene da, så du kjøper jo likevel.)
- Vippestoler har ikke blitt brukt her, så det skal ikke jeg ha denne gangen. Mange liker det.
- Overmadrass vil jeg ikke ha, synes det blir for mykt. Babymadrasser skal være faste.
- Uro med musikk over sengen er ikke så vanlig i Norge tror jeg, men jeg vet det blir anbefalt blant annet i USA. Vi har ikke hatt.
- Jeg trenger ikke babycall. Bor på en etasje og har ungen nært hele tiden. Andre kunne ikke klart seg uten.
- Før du går til innkjøp av alt de sier til spising, så bør du kanskje bestemme deg for om du skal amme eller flaskemate? Jeg skal amme, og trenger ikke flasker, flaskebørster eller sterilisator. Det er mer sånn du kjøper hvis ammingen mislykkes...
- Ammepute og ammemadrass trenger jeg ikke selv om jeg ammer. Dropper pumpe også. Amming krever egentlig ikke så mye utstyr. :)
- Vognen min er vanntett, så da trenger jeg ikke regntrekk. Sjekk hva som står om vannsøyle og hvordan kalesjen dekker før du kjøper. Eller bare vurder hvor lenge du vil trille når det plasker.
- Du kan ikke bruke pose og dyne samtidig i vognen i alle fall, så kanskje du like gjerne kan velge hva du vil ha?
- Kjørepose har jeg ikke bruk for. Hvis du har tenkt å være mye ute med bilsetet så blir det sikkert annerledes.
- Reisetrille ser jeg ikke vitsen med, men jeg har kjøpt pram-pack til den ordentlige vognen da.
- Jeg bruker singleter til å ha under vanlige klær når jeg ammer. Andre liker tydeligvis egne ammeklær.
- Synes du det høres fint ut å vaske ammeinnlegg i ull og bomull? Hvis ikke fungerer det minst like fint med engangs.
- Purelan er jeg allergisk mot. :p Mange liker den, men for alle del, sørg for å få god ammehjelp for å unngå unødvendig sårhet heller enn å planlegge med smøring. En god bok om amming ville vært en bedre investering. (Eller lån på biblioteket.)
- Lypsyl tror jeg er noe av det mest nyttige på hele listen, sykehusluft er farlig tørr selv når du ikke puster deg gjennom en fødsel. :p Men hva skal du med ørepropper? Høres veldig skummelt ut om noen bruker det etter at babyen er født...

Himmel kor enig æ følte meg her på alt nærmest, lurte også på kor bomullsstrømpebuksen va...sokka e om du føle at du har løst å kle på ungen dem hvert 5min :p
Vil absolutt heller gå for engangs ammeinnlegg denne gangen også, bare d at du slepp å tenke på at du må få vaska dem regelmessig så du har ren hele tida tilfelle d sku være nødvendig å skifte...

E du riktig uheldig en dag så hold kanskje 3-4sett for max to daga...

Er det bare i mitt distrikt man bruker dyne på vognposen for å få det til å se pent ut med vognteppe? :p

Takk for langt svar :) Må nok i første omgang se an behovene mtp bla bosituasjon og årstid ja. Ser at jeg selv har tenkt å droppe mye av det du selv skriver er unødvendig, og vil også avvente med noen kjøp til jeg ser hvilket behov vi har ut ifra vårt barn, hvordan ammingen går osv. Uansett fint å ha en liste å ta utgangspunkt i, for som førstegangs er det mye som ikke er naturlig. Og det er ikke minst fint å høre diverse råd fra andre, for så å vurdere hva som passer best for en selv :)

Jeg prøver å unngå å kjøpe ting som kan være unødvendig, vil heller se litt an, men har kjøpt brystpumpe da, så får håpe jeg får bruk for den, brukte sist så:)

Ellers så har jeg gått igjennom alle klærne for å se om jeg trenger å kjøpe noe nytt, vil ikke sitte der med 20 bodyer I str 62 og Inge I 56 x) så har oversikt over hvilke str vi trenger:)

Er greit å bruke disse listene som en pekepinn, men det er jo også faktisk sånn at butikkene er åpne etter babyen er født, så pappan kan jo ta en rask tur for å kjøpe f.eks. flere gulpekluter ;)
Kom over denne listen av klær som er greit å ha: http://nybaktmamma.no/babyklaerne-du-trenger-til-nyfodte-om-sommeren/
Ja, det er veldig greit og bruke til pekepinn :)
Klarer kanskje å bremse ned shoppinga litt også, spesielt når det kommer til klær ;-)

Vis vedlegget 121186
Her er det mye ting til forskjellig behov. Noen bruker de tinga, mens andre bruker de tinga...
Som flere sier så savner jeg bomullsstømpebukser på lista.
Klær har jeg arvet så mye av, og vil fortsette å arve til ungen er minst 4 år, så har ikke stort behov for å kjøpe klær. Kjøper enkelte klær fordi jeg har lyst. Og ser at vi mangler... Evt så kjøper vi det vi trenger etterhvert.
I min familie ligger det å ha for mye melk i brystene. Selv om man ammer, så blir ikke brystene tomme nok. Slik at man har ent opp med betennelse osv. Så brystpumpe var jeg tidlig ute med å kjøpe, kjøpte en brukt. Og jeg har slitt med bryst som lekker en god stund nå... så tror jeg følger min familie i det arvelige. Her går det i en gangs innlegg 24/7. Lekker mye..
Lekegrind ser jeg ikke at vi har behov for. Ungen får både vippestol og leketeppe (arver), og når tiden kommer så blir nok gåstolen som jeg arve av ei venninne tatt godt i bruk. Så da ser jeg ikke verken bruken eller plassen til lekegrind.
Vi har arvet så mye gulpekluter, sengetøy og dyner at jeg vet ikke hvor jeg skal stable alt... Kluter var vi å kjøpte selv en dag. Jeg tenkte at 2 × 5pk holder, men samboeren dro med seg 4 pakker (altså 20 kluter) til kassa. Og de blir nok brukt alle sammen... leste noe om ei som skrev at hun trengte flere enn 10. Så da har jeg vel nok.
Kjøpte brukte ammeklær/gravid klær, men har også kjøpt noe nytt. Jeg føler jeg har bruk for det.
Tepper har vi alt nok av.. ei venninne overtok strikkeprosjektet mitt da jeg ble plaget av klamme hender, slik at jeg ikke orket å strikke selv. Så 1 teppe der. Mamma gjorde aldri helt ferdig et hekla teppet til meg når jeg var baby, så 1 teppe der. Og arvet 1 helseteppe. Tror jeg ender opp med minst 1 teppe som ikke blir brukt, men men...
Uro har vi kjøpt brukt, jeg synes det er praktisk. Men ikke prøvd det på egne barn da dette blir vårt første.
Ente opp med alt for mange arva vinterdresser til barn, så sa til tanta mi at hu kunne få låne flere av dem..
Og jeg tror jeg har ent opp med alt for mange bodyer, men men... Da trenger jeg ikke å stresse med å vaske i hvert fall... hehe....
Siden jeg har tenkt til å amme. Men jeg har også tenkt på samboeren min. Jeg vil gjerne at han også skal få knytte et sterkt bånd til babyen. Og samtidig at jeg kan få litt "bare meg selv tid". Så er både pumpe, flaske, sterisalator, flaskevarmer, fryseposer og flaskebørste i hus (det meste kjøpt brukt). Jeg fikk tak i 4 stk avent limited edisen flasker i rosa for 100,- nytt i butikk (så syntes det var et kupp i mine planer). Selv om jeg sier at jeg vil la samboeren gi mat av og til, og jeg kan ha litt "bare meg tid", så betyr ikke det at jeg ikke bryr meg om ungen eller ikke vil amme. For å amme er mitt største ønske, men jeg ser muligheter innimellom all ammingen. Og jeg vet man skal ha veletablert amming før man gir flaske osv til ungen.

Dette ble en lang tekst... Men her er noen av mine tanker... Kanskje har jeg andre tanker om 6-12 mnd, men akkurat nå er dette greit for meg i mitt hue.

Liste fra prøvende uten barn fra før:

- 10 til 15 bodyer (omslagstypen gjerne), 10 til 12 underdeler (strømpebukser primært, men også et par gode bukser av behagelig bomull), 4 til 6 pysjer i behagelig bomull, noen par sokker (greit å ha over pysjer med fot) og en eller to litt tykkere heldresser om det er vinterstid eller kaldt i hver størrelse fra 56 og utover pluss et par i minste størrelsen
- vogn med bag, myggnett, kattenett (vi har mye katter her), dyne/pose, regntrekk, lammeskinn, reflekser, stelleveske
- bilstol med base, speil til bilen
- stellematte, badebalje (eller lignende), zinksalve, babyolje, tørre kluter (både engangs og flergangs), bleier, håndkler, termometer/babyapotek, smokker
- seng med madrass, tisselaken, 2 til 3 laken, dyne, 2 til 3 sengesett, et par tepper i bomull
- bæresele, vippestol, lekematte/lekegrind (vi har hund)
- 5 til 6 ammebher, en del topper og et par kjoler det er lett å amme i, salve til såre bryst, en minnebok om småen

Last edited:
Back
Topp