utstyrliste

lisspia

Flørter med forumet
har vert og lånt denne lista fra et februar forum,men tror nok den kan være gjeldene  for oss mars jenter også ,vi må huske på at det kan være veldig vinter enda i norge i mars

Dette trenger du:

Utstyr: 
Ute:
- God barnevogn, bagvogn og sportsvogn eller en som har begge deler
- Stelleveske
- Vognpose
- Saueskinn
- Myggnetting
- Regntrekk
- Babybilstol 
- Større bilstol
Sove:
- Sprinkelseng
- Sprinkelbeskytter
- Madrass
- Babydyne, en litt liten og en litt større
- Babypute til de blir større
- Tisselaken
- 3-4 laken (ungen kan gulpe mye, trenger det til både seng, vogn og eventuelt vugge)
- 3-4 sengesett, både til seng og vogn
- Vugge til å ha på stuen (jeg synes det er nødvendig, men ikke sikkert andre synes det)
Stelle:
- Stellebord/kommode eller bare stellematte for å legge på vaskemaskinen
- Bleier
- Bleiebøtte
- 10-15 myke kluter
- 2-3 myke babyhåndkler
- Sinksalve
- Badebalje
- Badeolje
- Termometer + febernedsettende
Amming/mating:
- 2-3 amme-BH
- 2-3 Ammeinnlegg i ull (viktig!)
- Ammeinnlegg i bomull
- 4-6 siklesmekker
- 10-15 gulpekluter
- Brystvortekrem
Dersom du ikke får til ammingen: 
- 5-6 tåteflasker med tut
- Mikrosterilisator (jeg synes det er greit å ha, koster 299)
- Mme
- Doseringsbokser
- Brystpumpe dersom du skal pumpe å gi på flaske, eller lette trykket (ikke alle trenger dette)
- Frysebeger dersom du skal fryse ned morsmelk
- Tripp-trapp stol til de blir større

Klær:
 (ikke kjøp for mye i str 50 før ungen har kommet, er ikke sikkert du får bruk for det)
- 6-8 bodyer (helst i ull siden vi får vinterbarn)
- 3-5 gensere/småjakker
- 4-5 bukser/sparkebukser
- 5-6 strømpebukser (helst i ull siden vi får vinterbarn)
- 3-4 pysjamaser (best med hele dresser
- Varm myk utedress
- Strikkejakke + strikkebukse
- 3-4 luer (ull siden vi får vinterbarn og kan være lurt med hjelmlue for å ha under uteluen)
- 3-6 par sokker (både bomull og ull)
- Varme votter
- Gode tepper (helsetepper og ulltepper, fleece puster ikke like godt)

Dette kan være greit, men ikke nødvendig:

- Vippestol (den bør ha full liggestilling)
- Babycall
- Smokker
- Bæresjal (veldig greit om du får en kolikkunge som vil bli bært så du får gjort litt hjemme)
- Lekematte
- Ammepute
- Trappegrind dersom du har trapp (kan være lurt å ha både oppe og nede)

Dette trenger du IKKE:

- Gåstol (kan ødelegge hoftene)
- Hoppehuske (kan ødelegge hoftene)

Størrelser på klær:

50 cm Nyfødt

56 cm 0-2 måneder

62 cm 2-4 måneder

68 cm 4-6 måneder

74 cm 6-9 måneder

80 cm 9-12 måneder

86 cm 12-18 måneder

92 cm 18-24 måneder

98 cm 24-36 måneder

er jo heldigvis ikke alt her man trenger med en gang da:)

og er mye på den lista jeg syns er unødvendig

TulleHøna skrev:
er jo heldigvis ikke alt her man trenger med en gang da:)

og er mye på den lista jeg syns er unødvendig

Den var jeg veldig enig i, større bilstol? Det kan man faktisk vente alt fra ett til halvannet år med, tripp trapp ikke før 6 mnd, med mindre en skal ha sånn stol til baby og slik da, men det ser en jo. :) Men en liten pekepinn er jo greit. ;)

Jeg kommer ikke til å følge den lista slavisk ,men ha den som et utgangspunkt for min egen liste..

lisspia skrev:
Jeg kommer ikke til å følge den lista slavisk ,men ha den som et utgangspunkt for min egen liste..

Sånn sett er det veldig greit. :) Jeg har heldigvis mesteparten fra forrige, og alt er nøytralt. Men det er nå en del ting jeg vil kjøpe allikevel. :)

Ja dere som har barn fra før  har gjerne  en del av tinga som kan brukes til en unge til .... her er det så lenge siden barna hans var baby  at det er gitt  bort osv,men uansett så hadde jeg villet kjøpt  nytt,føler ikke helt komf med å bruke det xen hans brukte til dem som baby lissom... mulig jeg er sær der

tisselaken synes jeg er klamt og ekkelt
ellers er babycall og vippestol gull!

tjohoo skrev:

enig med tisselagen og vippestol! babycall syns jeg er bortkasta :P
det er ingen som sier til førstegangsfødende at babycall er for de som har stort hus. så vi kjøpte jo det vi da!
men vi hørte jo ungen nede på rommet, FØR det slo ut på babycall :P

3-4 luer i ull, det trenger man ikke, greit å ha 2, men ikke 3-4.....
 Smågensere/jakker finner man fort ut at er litt i veien når man bare er inne, så body holder i massevis når man bare er inne og koser :) De har så lett for å krype opp og klumpe seg i en ball under armene :P Og unngå HETTER, det er noe tull det :P Kult, men så utrolig lite praktisk på en liten baby....
 Anbefaler å kjøpe god dunpose til å ha i vognen og en ulldress (heldress) til å ha på ungen i vogna om man skal på trilletur, nøstebarn sin ulldress er fantastisk, litt dyr men jeg føler den er verdt hver en krone :)Sånn pose til å ha i bilstolen er gull! vi fikk den med på kjøpet når vi kjøpte bilsete til hun vi har fra før, og den pose ble brukt MYE :)
Eller så kjøpte ikke vi stort sete før jenta våres var nesten 1 år, så det hadde jeg aldri kjøpt nå i straten, det hadde jeg ventet med til behovet var der, og det samme med tripptrapp stol, den hadde jeg også ventet med :)
Prystpumpe er greit å ha unasett om man får til ammingen eller ikke, synes jeg, for jeg hadde så mye melk i begynnelsen at jeg måtte pumpe meg mye, så da hadde jeg mye melk i fryseren :)
Ellers så var det jo en grei liste å ha til utgangspunkt, men ikke alt jeg er enig i da :P

lisspia skrev:
Ja dere som har barn fra før  har gjerne  en del av tinga som kan brukes til en unge til .... her er det så lenge siden barna hans var baby  at det er gitt  bort osv,men uansett så hadde jeg villet kjøpt  nytt,føler ikke helt komf med å bruke det xen hans brukte til dem som baby lissom... mulig jeg er sær der

Der er jeg helt enig med deg. Det er ikke kult å arve etter x'n til mannen.

Hos oss var vippestol og bæresjal helt knall ved forrige :) Tror vi har så og si alt denne gang, utenom klær da;) 

Og ang tisselaken... Fytti. Jeg hadde den gulpeungen sist, tisselaken i senga var totalt nødvendig for at ikke hele senga kom til å enda opp som råtten melk...

TulleHøna skrev:

tjohoo skrev:

enig med tisselagen og vippestol! babycall syns jeg er bortkasta :P
det er ingen som sier til førstegangsfødende at babycall er for de som har stort hus. så vi kjøpte jo det vi da!
men vi hørte jo ungen nede på rommet, FØR det slo ut på babycall :P

Her er baycall virkelig must!! Huset er pottetett og hører ikke noe før babycallen slår ut, kjøpte med kamera, for stoler ikke på de uten;) I tillegg har vi jacuzzi ute så da vi kjøpte det så kjøpte vi og babycall ellers hadde det vært umulig å være ute:)

Lilje_prøver skrev:
Og ang tisselaken... Fytti. Jeg hadde den gulpeungen sist, tisselaken i senga var totalt nødvendig for at ikke hele senga kom til å enda opp som råtten melk...

Jeg har også vært veldig avhengig av tisselaken, han har stadig tissa igjennom, gulpa en del, og hadde jeg ikke hatt det i senga så hadde jeg hatt en forferdelig vaskejobb hver dag.

Etter ha prøvd ut ulike produkter og merker med nummer 1, så er jeg ganske så bestemt på hva jeg skal ha denne gangen, hehe.
Gleder meg til å begynne på listen etterhvert :)
Noen som vet om Emmaljunga katalogen for 2013 har kommet ut? Er SÅ spent ;)

her blir det nok ikke så veldig mye handling. Handla etter en slik liste når jeg fikk første, og var masse av det som var unødvendig for oss iallefall. he he.
men fristende å kjøpe endel siden det fra første begynner å bli noen år gammelt da.

Back
Topp