Utstyr :)

Rog90

Glad i forumet
Hvilke utstyr har du tenkt å kjøpe/skaffe og ha klart før babyen kommer? Jeg har arvet kombivogn, kurv og vugge. Stellebord arver vi også. Min mor lager vognpose og babynest. Jeg vurderer å ha elektrisk brystpumpe, vippestol og bæresele på plass. Vet flere sier at en bør vente med å kjøpe brystpumpe til etter fødselen, men kjedelig å kjøpe til full pris også når det er mye å spare på å kjøpe på tilbud. Hva skal dere gjøre?

Har fått brystpompe og kjøpt stellebord. :) arver seng, badebalje, kanskje lekegrind, vippestol, vogn og litt klær. Tenker å kjøpe ei kombivogn, bilsete m/base, flasker, sutter og klær. Babycall, babygym og litt sånne ting kjøper jeg brukt. Prøver å lure mannen til å lage ei vugge. :) er andre småting og, men har ikke alt klart enda. :)

Vi har det meste fra første unge.
Til første kjøpte vi av store ting bilstol, vogn, vognpose, ergobaby, babynest, vippestol, vugge, sprinkelseng, brystpumpe, stellematte og stellebord, klær og annet småutstyr.

Denne gangen skal vi i tillegg ha voksipose til bilstolen (så alltid så lettvindt ut å bare sette ungen rett bilstolen uten å styre med dungevis av klær som skulle på og siden av igjen), lekegrind og bedside cribe (kvitter oss med både sprinkelseng og vugge, siden vi blir å samsove når babyen ikke kan ligge i bedsidecriben lengre. I stuen lå første alltid i babynesten så vugga ble også ubrukt).

Fikk god bruk for pumpen så angrer ikke på kjøpet. De aller fleste før jo bruk for den, selv om det er ulikt i hvilken grad. Og blir den ubrukt kan man selge den igjen.
Flasker ville jeg venter litt med, med mindre man vet man ikke skal amme. Om man sliter med ammingen i starten og må pumpe anbefales det å gi melken på kopp og ikke flaske.

Vi kjøpte inn mange flasker (dr.browen og medela), men de står stort sett ubrukte og var dyre. Men kan jo selges igjen de også.

Ellers brukte vi alt vi kjøpte. Men mye småstæsj som aldri kom til nytte.

Av klær anbefaler jeg å tenke praktisk framfor fint de første mnd. (Både og er jo vell og bra, men ikke kjøp klær bare fordi de er fine). Men vi har veldig mye ubrukt i de minste str. Spesielt bodyer som må tas over hode. Det var så mye mer praktisk med de som man bare kan legge babyen rett på og kneppe over brystet. Vi foretrakk bodyer med åpning foran og sparkebukser med fot de første 2-3 mmd.

Last edited:
Dette er en deilig tråd det :nicethread

Siden vi har en på 2,5 nå så har vi en del fra før. Han bruker grindseng (sprinkelseng) enda og skal få "storgutt seng" til sommeren. Da tar vi grindsenga ned i kjelleren og pusser og maler den til lille spire kommer.

Bilseter har vi, kjøpte et brukt sete 0-6 mnd (Maxi cosi med isofix base) , har nylig gått over til nytt sete til han på 2,5 år så vi setter setet han har voksi i fra nå på loftet (BeSafe combi x3 me isofix base0-18kg/max 105cm).

Vi kommer til å ta vare på vogna som er i barnehagen nå til senere også. Den har vi Vokksi classic i med både vinter og sommer dyne. Kjekt å ha egen til barnehagebruk. Ellers så har vi også dyner som var kjøpt nye som er pent brukt som også skal brukes igjen nå.

Vi har skaffet ny pose til vogn å ha her hjemme. Og bestilt vong som skal hentes i Juni *gleder meg som en unge til den kan hentes*

Stellebordet vårt (Ikea) bruker vi enda den dag i dag. Har kjøpt ny stellepute da den vi har brukt siden førstemann ble født hadde sprukket opp i ene siden.

Siden vi har lite bad så har vi brukt Stokke flexi bath. Har innlegg til spedbarn til dette. Kjekt å legge sammen og sette bort når det ikke er i bruk.

Da vi skaffet oss Tripp Trapp stol sist - så vi at det var kjekt å ha en ekstra til besøk. Den skal vi pusse opp og male til lille spire sammen med grindsenga i sommer. Tenkte å se om vi finner en til brukt stol til salgs å kjøpe slik at vi har en ekstra stående (får dem ned i 400,- i disse trakter og de er en god investering).
Vi har også et new born sete til tripptrapp som vi har kjøpt brukt (hadde det til han på 2,5 også men det solgte vi etter at han vokse ut av det). Kjøpte derfor et nytt i fjor da familien fikk et tilskudd i stammen så de har fått bruke det. Nå har det hengt her og ventet på at vi skulle bli klare med neste spire <3

Av baby leker så har vi tatt vare på alle leker av tre - og leker som er "kjønnsnøytrale". Resten har vi gitt bort i rykk og napp. Synes det er viktig at man plukker ut litt og litt leker etterhvert som barnet vokser og får mer og mer i gaver etc.

Ellers så har vi tatt vare på veldig lite fra første gutten vår av flere grunner; Vi var usikker på om vi skulle ha flere barn, vi var usikker på om det var vits i å samle masse "gutte ting" om en skulle ende opp med å få jente, også er det dette med å arve. Vi ønsket at noen skulle få bruke klærne etter oss, uten at de skulle ligge nedpakket her i evigheter.

En annen ting som jeg hadde tidligere var en microsterilisator (Avent) den brukt vi til diverse småtterier som man ellers ville kokt. Jeg er ikke noe glad i koking og da er det greit å bruke en slik som man bare fyller opp, har på vann og setter i microen.

Ting som ikke ble brukt sist for vår del er:
- smokker
- tåteflasker
- siklesmekker - ikke alle får barn som sikkler eller gulper mye (vi trodde alle små gjorde det)
- en del klær var nesten ubrukt (blir for for mye tøy)
Kommer ikke på mere i farta...

Brystpumpe fikk jeg låne av en venninde av oss (Mendela - Elektrisk) Den var kjempe enkel i bruk og når hjernen bare skjønte at melka skulle oppi flaska og være der til mini evt måtte ha flaske så var det greit å bruke den. Disse er dyre å kjøpe inn så om du får kjøpt pent brukt eller låne av noen du kjenner så gjør det :) Vi brukte den kun noen få ganger da mini nektet å ta flaske.

Sånn, da gir jeg meg her :D Er jo så mye utstyr og ting og tang som trenges og ikke med disse nurkene som kommer <3
Skulle jo ikke skrive bok heller :angel4

Last edited:
Vi har fått;
Brystpumpe elektrisk
Tripp trapp stol
Vogn (ikke kjøpt. Men svigers betaler)
Babynest syr moren min
Samt at svigermor strikker mye babytøy.

Skal ha stellematte (skal ikke ha stellebord)
Bilstol
Seng + madrass
Badebalje

Så langt har jeg kommet i planleggingen :p

Hvilke utstyr har du tenkt å kjøpe/skaffe og ha klart før babyen kommer? Jeg har arvet kombivogn, kurv og vugge. Stellebord arver vi også. Min mor lager vognpose og babynest. Jeg vurderer å ha elektrisk brystpumpe, vippestol og bæresele på plass. Vet flere sier at en bør vente med å kjøpe brystpumpe til etter fødselen, men kjedelig å kjøpe til full pris også når det er mye å spare på å kjøpe på tilbud. Hva skal dere gjøre?
Hmm! Vanskelig spørsmål sånn på sparket! Hehe!

Men har alt vugge, sovekurv, elektrisk ammepumpe, bæresele, bilstol, ammepute, vognpose. Som sagt så har jeg alt kjøpt pumpe på salg. Jeg selger den hvis den ikke blir brukt. Sparte 1500kr så var ikke i tvil.

Skal kjøpe vogn, klær og alt annet små stasj man må ha, stellebord, flere bæresjal. Barna mine skal lage babynest.

Skal ikke ha vippestol pluss mye annet.

Hmm! Vanskelig spørsmål sånn på sparket! Hehe!

Men har alt vugge, sovekurv, elektrisk ammepumpe, bæresele, bilstol, ammepute, vognpose. Som sagt så har jeg alt kjøpt pumpe på salg. Jeg selger den hvis den ikke blir brukt. Sparte 1500kr så var ikke i tvil.

Skal kjøpe vogn, klær og alt annet små stasj man må ha, stellebord, flere bæresjal. Barna mine skal lage babynest.

Skal ikke ha vippestol pluss mye annet.
Hvilken pumpe har du kjøpt og hvor og til hvilken pris :)? Lurer på å slå til på en elektrisk som er på tilbud nå.

Skal ha de mest vanlige tingene før fødsel:
Bilstol, vogn, vugge/seng, tripptrappstol til baby, stellekommode, bbhugme, vippestol, klær, kluter, såper/oljer, bleier og annet småting.

Lurer veldig på det med brystpumpe og/eller flasker. Tenker på å kjøpe Medela elektrisk, men det jo så mange typer. Noen som har peiling på hva som er best? Er jo ikke sikkert jeg klarer å amme, men kjedelig å ikke ha pumpe uansett.

Skal ha de mest vanlige tingene før fødsel:
Bilstol, vogn, vugge/seng, tripptrappstol til baby, stellekommode, bbhugme, vippestol, klær, kluter, såper/oljer, bleier og annet småting.

Lurer veldig på det med brystpumpe og/eller flasker. Tenker på å kjøpe Medela elektrisk, men det jo så mange typer. Noen som har peiling på hva som er best? Er jo ikke sikkert jeg klarer å amme, men kjedelig å ikke ha pumpe uansett.
Jeg kjøpte nettopp beemoo dobbel elektrisk pumpe til 679 kr på jollyroom. Har ingen erfaring med pumper, men virker ut som andre har gode erfaringer med den så jeg tok en sjangse siden den var såpass billig i forhold til medela som vell ligger på ca 1500 kr. Jeg vet jo heller ikke om.jeg kommer til å få til amminga, men jeg tror pumpa kan.være til god hjelp til å få i gang melkeproduksjonen, og jeg har veldig lyst å få det til :)

Jeg har bare noen få plagg etter barna og en del strikk samt litt leker.
I tillegg til det vanlige så vil jeg ha en sovekurv eller noe lignende. Med vogna vil jeg ha at bilstol en kan klikkes på mtp henting av større barn og innkjøp. Bilstol pose. Bbhugme. Nest. Vi kommer til å samsove de første månedene så en egen seng stresser jeg ikke med. Vil ha tummytub fra begynnelsen. Babybjørn vippestol og stokke tripp trapp fra 6 mnd. Håper vi får noen nyttige gaver. Pumpe venter jeg med for jeg er usikker på om jeg kan amme. Vil ha et bæresjal og etterhvert en ergo eller manduca kanskje :) kommer bare til å handle inn silkeull og bare noen få plagg av hver del. Får bestandig så mye slikt :)

Denne listen står i gravid boka jeg fikk av jordmor. Har lignende liste i BAM og Babydrøm også, men det jeg lurer på er om det betyr at jeg bør ha 6 stk body i den minste str ? Og er dey 56 det et vanlig å kjøpe da?

Vedlegg

• 1456325807502.jpg
    1456325807502.jpg
    59,4 KB · Visninger: 40
56 går stort sett til de fleste babier i begynnelsen om de da ikke er borte små eller store når de blir født.

Anbefaler også bodyer som et av typen omslag i stedet for de man trer over hodet <3

56 går stort sett til de fleste babier i begynnelsen om de da ikke er borte små eller store når de blir født.

Anbefaler også bodyer som et av typen omslag i stedet for de man trer over hodet <3
Vet du om antall plagg som nevnt i listen over bør kjøpes i 56? Jeg synes det virker litt mye ut når de vokser så fort ut av denne str.

Vet du om antall plagg som nevnt i listen over bør kjøpes i 56? Jeg synes det virker litt mye ut når de vokser så fort ut av denne str.

Jeg hadde nok gått for sånn ca det antallet ja - om dere plutselig får noen dager hvor vaskekjelleren ikke er prioritert, det lekker litt fra en bleie her, gulpes litt her og vips så står man der uten body :p Fort gjort ;)

Noen som har sett et fint babynest i butikk en eller annen plass? Ønsker meg veldig ett,men det er helt uaktuelt å lage selv,da jeg ikke vet opp ned på nål og tråd :p

Back
Topp