Utslitt?

MammaIApril2015

Flørter med forumet
Jobber i friluftsbarnehage som pedagogisk leder på en avdeling med 24 barn. Jobber 7,5 timer hver dag, uten pause pga at vi er friluftsbarnehage. Hadde ikke problem med det før, men kjenner det er veldig tungt nå!
Er sykemeldt 20%, så har en dag fri i uka.

Alikevel er jeg dødssliten etter jobb, og gruer meg til jobb nesten hver dag. I helgene orker jeg ingenting, og min kjære samboer må ta støten hele tiden når jeg er irritert over hver minste ting, trøtt, lei og på nippet til å gi opp.
Det er enormt arbeidspress på jobb, fra styrer og medarbeidere. De viser selvsagt hensyn til at jeg er gravid, men det er ikke rom eller tid for meg til å få gjort alle mine arbeidsoppgaver, og hver gang jeg skal på kontroll eller er borte av en eller annen grunn så går det ut over mine medarbeidere..

Nå er jeg så sliten at jeg hadde et sammenbrudd i går kveld, og vurderer om jeg må øke sykemeldingsprosenten..
Aner også noe jeg tror er bekkenløsning..

Noen som er i samme båt? Eller har noe råd til meg?
Er bare 18 uker på vei, og hadde i forkant av svangerskapet en forventning om å jobbe fullt helt til permisjon..

Jeg tror alle har et ønske om å jobbe helt til permisjonen starter, men det blir ikke alltid sånn. Jobber selv som pedagogisk leder, så forstår presset og arbeidet som venter deg når du er på jobb. Hjmmesituasjonen er lik her å! Jeg jobber nå vare 20% (to halvdager) Det er det kroppen min tåler. Selv da må jeg ta meg inn dagen etter :( Dritt at formen er dårlig, men det er verken bra for babyen eller meg om jeg tar meg helt ut, og ikke får jeg noe ekstra for det heller. Jeg har bedre samvittighet ovenfor jobben når jeg vet de har en vikar som kan gi 100% enn meg som bare halvveis fungerer. Det er ikke lett!

Jeg tror alle har et ønske om å jobbe helt til permisjonen starter, men det blir ikke alltid sånn. Jobber selv som pedagogisk leder, så forstår presset og arbeidet som venter deg når du er på jobb. Hjmmesituasjonen er lik her å! Jeg jobber nå vare 20% (to halvdager) Det er det kroppen min tåler. Selv da må jeg ta meg inn dagen etter :( Dritt at formen er dårlig, men det er verken bra for babyen eller meg om jeg tar meg helt ut, og ikke får jeg noe ekstra for det heller. Jeg har bedre samvittighet ovenfor jobben når jeg vet de har en vikar som kan gi 100% enn meg som bare halvveis fungerer. Det er ikke lett!
Her er foreldresamtalene "rett rundt hjørnet", men kontortiden blir stjelt i hytt å dyne.. Får ikke gjort alt det administrative jeg må gjøre, og sliter meg ut med jobbing på avdelingen. Vi har en veldig krevende barnegruppe med mye konflikter. Kjenner jeg ikke klarer å bedre situasjonen, og føler meg helt unyttig rett og slett.

Hvordan tok jobben/sjefen/medarbeidere det at du jobber 20%?
Hos oss blir det sjelden/aldri tatt inn vikar når noen er syke..

Nå er det jo snakk om en langtidssykemelding, så arbeidsplassen har satt inn vikar. Vi er to ped.ledere på avdeling, så hun tar egentlig alltid ansvaret med samtaler og planlegging. Når jeg jobber så lite blir det bare mer stressende hvis jeg skal ha masse papirarbeid. Derfor har jeg fått andre oppgaver istedet :) Jobben er veldig forståelsesfulle og vil egentlig bare at jeg skal passe på meg selv og babyen. De er glad for de få timene de får ha meg på jobb ;)

Mitt råd er å ikke slit deg ut! Det er ingen som takker deg for det! Ta vare på deg selv og babyen, deg er det viktigste akkurat nå! Jeg vet åssen du har det, føler også veldig press på jobben! Men har bestemt meg for å være bestemt og si ting rett ut! Vi er bare mennesker og ikke superhelter! Ikke få dårlig samvittighet, det kommer en tid når babyen er født hvor du må ha litt ekstra energi- så spar den!!!! Lykke til!!!!

Jeg er og pedagogisk leder i en barnehage. Mye av det dagloge arbeidet er tungt, men jeg er heldig å har forståelsesfulle kollegarer og styrer. Jeg slipper å gå på heldagsturer, da rullerer vi slik at jeg byttes inn på andre avd. Dessuten har styrer nå søkt om tilretteleggingsmidler fra kommunen. Slik at vi kanskje får inn en vikar som går sammen med meg og tar de tunge løftene etc for å lette min hverdag slik at jeg kan være i 100% jobb lengre. Kanskje du kan høre om dere kan søke det til deres barnehage?

Så kjekt å se at det er så mange pedagogiske ledere her:) er pedleder selv, jobber 100% og merker det begynner å bli veldig tungt. Etter jobb orker jeg ingenting lengre. Føler ekstra press på å holde meg på jobb da jeg har to på avdelingen min som er sykemeldt og vi har inne vikarer for de.. Får så dårlig samvittighet for barna, foreldrene og kollegaene mine, men det er jo ikke bra for meg eller babyen.

Jeg er også pedagogisk leder ;)
Har begynt fullt igjen nå etter en lang sykemeldingsperiode. De siste ukene har jeg jobba 80%, og nå er det tilbake til 100%.
Dagene er hektiske og går i ett, og jeg er ikke flink til å tenke meg om, ta mer pauser eller å tenke gjennom hva jeg gjør og om jeg bør gjøre det. Er jo så vant til å kunne gjøre alt, men nå i dag har jeg sååå vondt i korsryggen etter et dumt løft på jobb :/
Jeg har sagt hele tiden at jeg ikke kommer til å strekke meg kjempelangt for jobben sin del, men jobber så lenge jeg orker det selv.

Mitt råd er å lytte til kroppen din, ikke bry deg om samvittighet og hva andre mener. Kanskje du bare trenger et par uker for så å orke mer senere? Presser du deg nå kan du svi for det senere.
Håper du finner ut av det :)

Jobber i friluftsbarnehage som pedagogisk leder på en avdeling med 24 barn. Jobber 7,5 timer hver dag, uten pause pga at vi er friluftsbarnehage. Hadde ikke problem med det før, men kjenner det er veldig tungt nå!
Er sykemeldt 20%, så har en dag fri i uka.

Alikevel er jeg dødssliten etter jobb, og gruer meg til jobb nesten hver dag. I helgene orker jeg ingenting, og min kjære samboer må ta støten hele tiden når jeg er irritert over hver minste ting, trøtt, lei og på nippet til å gi opp.
Det er enormt arbeidspress på jobb, fra styrer og medarbeidere. De viser selvsagt hensyn til at jeg er gravid, men det er ikke rom eller tid for meg til å få gjort alle mine arbeidsoppgaver, og hver gang jeg skal på kontroll eller er borte av en eller annen grunn så går det ut over mine medarbeidere..

Nå er jeg så sliten at jeg hadde et sammenbrudd i går kveld, og vurderer om jeg må øke sykemeldingsprosenten..
Aner også noe jeg tror er bekkenløsning..

Noen som er i samme båt? Eller har noe råd til meg?
Er bare 18 uker på vei, og hadde i forkant av svangerskapet en forventning om å jobbe fullt helt til permisjon..

Eg er avdelingsleder i barnehage sjølv og kjenne meg igjen i det du skriver.. Spesielt det med å slite med å komme meg opp om morningane og grue seg til jobb. Eg e jo så innmari glad i alle ungane som er på avdelinga. Men likevel... Eg tok meg en tur til legen, det hjalp! Har endel helsemessige problem som gjer til at eg vart 50 % sjukmeledt.. Er sjølv 17 + 5 idag :p Ring legen din, og vær ÆRLIG :)

Du har fått mange fine svar over her, og jeg må bare si meg enig.
Ikke slit deg ut, men lytt til kroppen din. :-)

Prøv å vri på det; hva ville du sagt til dine medarbeider om de var gravide? Eller hva ville de gjort?
De fleste ville nok bukket under av arbeidspresset og hverdagene generelt, slik som du beskriver det.
Så det er ikke noe nederlag å øke sykmeldingen!
Ta vare på deg selv, og babyen i magen! :-)

Tusen takk for alle gode råd, og ikke minst gode ord <3
Dere er en herlig gjeng! Og det er godt å vite at jeg ikke er alene om å føle meg sliten.

Man blir jo så vant til å være superhelt å få alt til selv, at å bli så redusert i formen blir nesten en psykisk belastning..
Jeg har en tendens til å alltid presse meg til det ytterste, i alle forskjellige sammenhenger. Kanskje på tide å roe ned og lytte til kroppen!
Barna, kolleagene og foreldrene i barnehagen forstår nok mye mer enn det jeg tror de gjør. Men man føler såklart et stort ansvar i jobben, og selvsagt er man glad i jobben sin!

Skal til legen på kontroll onsdag i neste uke, så får ta en samtale da :)

Jeg er også pedagogisk leder og jobber 50%. :) men sykmelding har egentlig ikke noe med svangerskapet å gjøre. Typisk egentlig når jeg er i knallform egentlig sånn relatert til svangerskap :/ bortsett fra smerter pga overbelastning over lang tid . Men tenker også at du bør jobbe mindre for å få mer overskudd :)

Back
Topp