Utslett

lillebambi

Forelsket i forumet
Minsten har fått utslett på overkroppen. Det startet med en lettrød flekk (på størrelse med tommeltotten min), som virket litt tørr. Nå har dette spredd seg til hele brystkassen, mage og skuldre. Det ser ut som små røde nupper, lett rødlig.

Andre som har opplevd noe lignende?

Jeg var selv atopiker da jeg var lita, men ut fra det jeg leser så kommer det utslettet på andre plasser på kroppen enn hvor minsten har utslettet sitt. Kan det være ull han reagerer på?? Han klør seg litt på magen, men det er ikke mye (ut fra hva jeg har observert).

Bør man dra til legen når de får slike ting?? [8|]

Har ingen erfaring, men ville jo vurdert å ta en telefon til helsesøster eller legen, så noen kan se på det, ja. Trenger jo absolutt ikke være noe farlig, men bedre å spørre en gang for mye... [;)]

Aleksander har atopisk eksem, og han har flekker over hele kroppen. Både mage, rygg, knær, ankler og skuldre bl.a. [:)]

Vesla fikk utslett før jul... begynte som tørre flekker på armene og spredde seg til mage og bryst.
Røde,tørre prikker..... ( vanskelig å forklare..)
Smurte henne morgen og kveld med fuktighetskrem og nå er det borte. Aner ikke hva det kom av eller om det ble borte pga smøringen.

Har dere begynt med noe nytt i det siste? Altså mat..?
Utslettet hos vesla mi kom i det vi begynte med grøt og jeg har tenkt at det kanskje var en liten reaksjon på noe nytt i kosten.

jeg vet at om det er elveblest, så skal lege kontaktes om det ikke er borte etter 12 timer.
Google, så får du sett bilder. ser litt blemmeaktig ut..

[:)]

Googla atomisk eksem, og det ligner litt. Men ikke sååå mye. Vi begynte med grøt i uka som gikk, så det kan jo være den...

Litt usikker på hvor lenge det er siden jeg oppdaget den første flekken, men jeg husker at jeg så den dagen etter vi hadde vært på babysvømming, tenkte derfor at det kunne kom av klor i vannet. Men det har kanskje ikke noen sammenheng...

Trenger man å få påvist atopisk eksem hos hs eller lege? Eller er det bare å kjøpe krem og smøre på...? Hvor/hvilken krem bruker dere? Jeg har smurt på en krem og synes bare det blir mer og mer av det for hver dag som går...[:-]

ORIGINAL: lillebambi

Googla atomisk eksem, og det ligner litt. Men ikke sååå mye. Vi begynte med grøt i uka som gikk, så det kan jo være den...

Litt usikker på hvor lenge det er siden jeg oppdaget den første flekken, men jeg husker at jeg så den dagen etter vi hadde vært på babysvømming, tenkte derfor at det kunne kom av klor i vannet. Men det har kanskje ikke noen sammenheng...

Trenger man å få påvist atopisk eksem hos hs eller lege? Eller er det bare å kjøpe krem og smøre på...? Hvor/hvilken krem bruker dere? Jeg har smurt på en krem og synes bare det blir mer og mer av det for hver dag som går...[:-]

hva om du kutter ut grøten og ulltøy til eksemet er borte, også prøve grøt en dag og ulltøy en annen dag? :):)

Her fikk hun sånne små utslett-greier da jeg brukte ullbody.. Smørte på litt a-krem, og forsvant forholdsvis fort...  

ORIGINAL: happymeg

ORIGINAL: lillebambi

hva om du kutter ut grøten og ulltøy til eksemet er borte, også prøve grøt en dag og ulltøy en annen dag? :):)

Lurt! Vi får prøve det [;)]

ORIGINAL: Nataleen

Her fikk hun sånne små utslett-greier da jeg brukte ullbody.. Smørte på litt a-krem, og forsvant forholdsvis fort...  

a-krem?? [8|]

Kan hun bruke ullbody igjen nå uten problemer?

Jeg vil anbefale en krem som heter Kerbamid, kjøpes på apoteket og koster ca 100 kr. Vi ble anbefalt den av en barnelege som er "ekspert" på utslett/eksem o.l. hos barn.

Prinsen her hadde veldig tørre kinn, vi smurte 2-3 ganger hver dag, og han ble fort bra igjen[;)]
Bruker den jeg også hvis jeg er veldig tørr.

Eldstemann hadde også atopisk eksem, og han ble værre etter å ha badet i klorvann. Mange atopikere som reagerer på det, visst nok. [:)] Vi fikk beskjed fra intruktør på babysvømming, og lege, om å smøre han godt før og etter bad i klor. Ja, de blir litt glatte og sleipe da, men får hvertfall ikke samme reaksjon. [:D]

Vi har brukt A-derma Exomega krem til nå, og den funker fantastisk. Både til lillebror og storebror. [:D] Men den koster 400,- kroner... Så nå kjøpte jeg en krem fra Decubal, og den funker også fint. Også koster den "bare" 200,-. [:D]

ORIGINAL: Julespire

Jeg vil anbefale en krem som heter Kerbamid, kjøpes på apoteket og koster ca 100 kr. Vi ble anbefalt den av en barnelege som er "ekspert" på utslett/eksem o.l. hos barn.

Prinsen her hadde veldig tørre kinn, vi smurte 2-3 ganger hver dag, og han ble fort bra igjen[;)]
Bruker den jeg også hvis jeg er veldig tørr.

Regner med det er Bente Kvenshagen som har anbefalt deg den?
Hun anbefalte den til oss også.

MEN: Den svir noe helt FORFERDELIG på eksem og sår, så vi sluttet å bruke den. Bruker heller A-DERMA vi. Både såpe, shampo, badeolje og krem. Nå har hun prikkfri perfekt hud :)

Hvor lenge var det mellom den første flekken og at det kom på resten av kroppen?
For noen år siden hadde jeg selv noe som het pytiriasis rosea (usikker på stavemåte). Det startet med en rød flekk som lignet på atopisk eksem, og endte med kløende utslett (prikker/flekker) i "t-skjorte" området.
Håper ikke det er det for deres del for det klødde noe innmari[:'(]

Lillegutt her har noe som ser ut som atopisk eksem. Det blir verre når vi bader i klorvann. Så kan godt være en sammenheng der siden dere akkurat hadde vært på babysvømming...

Jeg har smurt med a-creme på hele området og aderma på de mest tørre flekkene. Borte ble det..... Følte også at det bare ble verre og verre en periode.
Tok vel en tre uker før alt ble borte.
....og så har jeg kun brukt bomullsbody.

Snakket med helsesøster om det og hun sa at noen kunne få litt reaksjon når de ble introdusert for nye ting i kosten, og at det kun er forbigående.
Hun mente at man ikke automatisk skulle slutte gi feks grøt med en gang, men heller se an en lite periode for å se om det blir borte. Men alt med måte selvsagt.... dersom det virker plagsomt/vondt så må man jo gjøre noe.

Snuppa mi virket ikke plaget av utslettet, så ikke ut som om det klødde feks.. og hun var i fin form ellers.

Back
Topp