Utskraping / kirurgisk abort

Mamma.lykke

Forelsket i forumet
Novemberbarna 2021
Septemberlykke 2024
Hei flotte damer.
Jeg fikk påvist MA 12/10 og fikk cytotec kur 15/10.
var på kontroll på sykehuset idag, og cytotec hadde ikke hatt noe effekt..
Har synkende hcg men fortsatt høy (9000) og legen anbefalte utskraping ettersom kuren ikke har hatt noe effekt og hcg var såpass høyt enda. Har derfor fått time til fredagen for utskraping.

Det jeg lurer på er om noen ønsker å dele sine erfaringer med utskraping ?

Smerter, ubehag, blødning, «i ettertid», når fikk du mensen igjen, og fikk du regelmessig mens eller ble den helt på bærtur ? Tips og råd?

Kjenner jeg gruer meg litt.. hadde troa på at jeg var ferdig nå :(

Så utrolig leit at du har fått påvist MA og må gå gjennom dette :Heartred

For meg var prosessen et helvete fordi den var langdryg pga. rester, så da jeg omsider ble satt opp til time for utskraping, var jeg glad. Jeg bor i utlandet, og kan bare dele min opplevelse. Skal prøve å fatte meg i korthet:

Til tross for corona i april da jeg hadde min utskraping, ble jeg godt ivaretatt med det samme jeg kom. Fikk utdelt en seng, og bedt om å ta en stikkpille med smertestillende. Så ble jeg kledd om og vist opp til etasjen de skulle utføre inngrepet i. Der fikk jeg en kanyle i hånden og ble liggende og vente. De var utrolig snille og forståelsesfulle, og da jeg kom inn på "benken" fikk jeg vite at det kunne være litt ubehagelig, men at det ville være raskt over. Han sa han skjønte jeg hadde gått lenge og blødd lenge, men at det endte den dagen. De var to stykker og hadde også en ultralydskjerm. Selve inngrepet var ubehagelig, men over på 2-3 minutter. De var hele tiden forsiktige, ba meg puste med magen og roste meg underveis, selv den korte stunden. Ja, så som du skjønner var det under lokalbedøvelse og ikke i narkose. Da det var over, fikk jeg se på skjermen at alt var ute, at livmoren så ut som den skulle - tom.
Etterpå blødde jeg litt lett rosa i 2 timer, måtte være forsiktig og hvile resten av dagen (hadde time på morgenen), og det var det. Blødde ikke en dråpe etter de to timene, ingen smerter - ingenting. En stor lettelse. Mensen kom etter 10 dager (som forventet ut fra forrige mens som ikke tok de siste restene som jordmor håpet de skulle). Etter det har mensen og eggløsning vært helt regelmessig hos meg, men litt kortere sykluser. Før dette hadde jeg syklus på opp til 34 dager, men nå ligger de jevnt på 28.

Ønsker deg lykke til :Heartpink

Så utrolig leit at du har fått påvist MA og må gå gjennom dette :Heartred

For meg var prosessen et helvete fordi den var langdryg pga. rester, så da jeg omsider ble satt opp til time for utskraping, var jeg glad. Jeg bor i utlandet, og kan bare dele min opplevelse. Skal prøve å fatte meg i korthet:

Til tross for corona i april da jeg hadde min utskraping, ble jeg godt ivaretatt med det samme jeg kom. Fikk utdelt en seng, og bedt om å ta en stikkpille med smertestillende. Så ble jeg kledd om og vist opp til etasjen de skulle utføre inngrepet i. Der fikk jeg en kanyle i hånden og ble liggende og vente. De var utrolig snille og forståelsesfulle, og da jeg kom inn på "benken" fikk jeg vite at det kunne være litt ubehagelig, men at det ville være raskt over. Han sa han skjønte jeg hadde gått lenge og blødd lenge, men at det endte den dagen. De var to stykker og hadde også en ultralydskjerm. Selve inngrepet var ubehagelig, men over på 2-3 minutter. De var hele tiden forsiktige, ba meg puste med magen og roste meg underveis, selv den korte stunden. Ja, så som du skjønner var det under lokalbedøvelse og ikke i narkose. Da det var over, fikk jeg se på skjermen at alt var ute, at livmoren så ut som den skulle - tom.
Etterpå blødde jeg litt lett rosa i 2 timer, måtte være forsiktig og hvile resten av dagen (hadde time på morgenen), og det var det. Blødde ikke en dråpe etter de to timene, ingen smerter - ingenting. En stor lettelse. Mensen kom etter 10 dager (som forventet ut fra forrige mens som ikke tok de siste restene som jordmor håpet de skulle). Etter det har mensen og eggløsning vært helt regelmessig hos meg, men litt kortere sykluser. Før dette hadde jeg syklus på opp til 34 dager, men nå ligger de jevnt på 28.

Ønsker deg lykke til :Heartpink

Tusen takk for svar:Heartred

Godt å høre noen «gode» historier

Hei flotte damer.
Jeg fikk påvist MA 12/10 og fikk cytotec kur 15/10.
var på kontroll på sykehuset idag, og cytotec hadde ikke hatt noe effekt..
Har synkende hcg men fortsatt høy (9000) og legen anbefalte utskraping ettersom kuren ikke har hatt noe effekt og hcg var såpass høyt enda. Har derfor fått time til fredagen for utskraping.

Det jeg lurer på er om noen ønsker å dele sine erfaringer med utskraping ?

Smerter, ubehag, blødning, «i ettertid», når fikk du mensen igjen, og fikk du regelmessig mens eller ble den helt på bærtur ? Tips og råd?

Kjenner jeg gruer meg litt.. hadde troa på at jeg var ferdig nå :(
Utrolig trist at du går gjennom dette ❤️ Føler sånn med deg og sender deg en stor klem!

Endte med utskrapning for meg i sommer etter mislykket medisinsk abort. Gjort i narkose, det tok ca. 20 min og gikk veldig greit. Rett etter jeg våknet kjentes det ut som jeg hadde mensensmerter, men dette avtok samme dag og ikke hatt smerter etterpå. Blødde litt i tre-fire dager, mindre enn vanlig mens. Tror jeg spotta i litt over 2 uker. Alt i alt føltes det bare ut som en lettelse, fordi jeg var så takknemlig for å være ferdig. Hadde positive graviditetstester i fire-fem uker, men jeg hadde også hcg på ca 70 000 samme dag som utskrapningen.

Fikk første mens etter litt over 6 uker og syklusene har vært lange etterpå også, men har lest at det kan ta noen mnd før det stabiliserer seg.

Masse lykke til ❤️

Hei.
Så trist at du må gjennom dette...

Min opplevelse av utskrapning er positiv. Fikk påvist MA i august og valgte utskrapning da jeg ikke orker tanken på å ta piller og gjøre det hjemme. Lest for mange skrekkhistorier om store smerter og der det ikke har fungert med kur. Fikk time to dager etterpå og måtte ikke vente alt for lenge selve dagen. Ble lagt inn ca 08:00 og dro hjem i 11 tiden. Selve utskrapningen tok 4 min, men jeg var i narkose. Våknet etter narkosen, måtte spise og drikke litt på sykehuset før jeg fikk dra. Blødde litt i et par dager, men nesten ingen smerter. Hadde negativ test etter 4 uker og mensen kom etter 5. Syklus har vært tilbake til normal etter første mens. Vær forberedt på at første mens kan være ekstra kraftig og komme veldig plutselig.

Det kommer nok til å gå veldig fint og det er en stor lettelse når du er ferdig. Da kan man begynne å bearbeide tapet og se fremover.
Lykke til!

De to gangene jeg fikk utskrapning var jeg så lettet. Begge gange var det mislykkete medisinske aborter. Kom meg fort på bens igjen . Er nå i runde nummer tre , to ganger pillekur, nummer to tok jeg for 2 uker siden, fortsatt blødninger og klumper. Inn på kontroll over helgen. De vil avvente med utskrapning ??? Så nå har jeg snart gått 7 uker med noe som kunne vært fikset oppi på 30 min :/ Tvi tvi <3

De to gangene jeg fikk utskrapning var jeg så lettet. Begge gange var det mislykkete medisinske aborter. Kom meg fort på bens igjen . Er nå i runde nummer tre , to ganger pillekur, nummer to tok jeg for 2 uker siden, fortsatt blødninger og klumper. Inn på kontroll over helgen. De vil avvente med utskrapning ??? Så nå har jeg snart gått 7 uker med noe som kunne vært fikset oppi på 30 min :/ Tvi tvi <3
Huff, så fælt :( Håper det ordner seg for deg:Heartred

Etter ma i august, vil jeg heller foretrukket utskrapning med engang, om det skulle skje igjen, enn å skulle gå igjennom en ny pillekur om jeg fikk velge.

For å gjøre lang historie kort:
Etter xantall piller og timer på sykehuset fikk jeg endelig dra hjem da de trudde det meste var ute. Men endte med styrtblødninger hjemme, stort blodtap og på vei i blødningsjokk, så bar rett avgårde og på operasjonsbordet. 30 min senere var alt gjort, gikk fra masse blod til knapt noe lite blødninger i en liten uke.

Back
Topp