Utsette pappapermisjonen?

Vår

Flørter med forumet
Vi er studenter begge to, jeg har en ekstrajobb og tjener ca det samme hver måned. Sånn jeg har forstått det tar jeg permisjon fra denne jobben og får penger utbetalt av NAV. I tillegg får jeg alt som stipend fra lånekassa i 49 uker uten at det er krav til at jeg avlegger eksamen.

Min samboer jobber stort sett bare i ferier, men han er ferdig som student når barnet er rundt 1 1/2. Det jeg lurer på da er om det er mulig for han å utsette pappapermisjonen til han er ferdig å studere og har jobbet i minimum 6 mnd?

Jeg tror nok ikke du får 49 uker utbetaling fra Lånekassen med mindre det er andre regler for arbeidstakere enn studenter. 49 uker er den samlede summen uker mor og far har til sammen. Dvs at tre uker av de 49 er forbeholdt før fødselen. Da sitter du igjen med 46 uker etter barnet er født eller etter termindato. Føder du før termin risikerer du å miste de tre ukene som er beregnet at man skal ha før termin. Så skal far ha 10 uker. Da sitter man igjen med 36 uker til mor (så fremt mor tar hele fellesperioden på 26 uker). Far kan ta ut permisjonen når han selv ønsker innen barnet er tre år (tror det er tre). Men han må søke om utsettelse før mors permisjon utgår. Hvis ikke risikerer han å miste sin permisjon. Hvilken lønnsberegning han får er jeg usikker på. Om det regnes fra hans lønn før barnet er født sånn som til mor eller før han begynner uttaket må du nesten høre med NAV om. Søk litt på NAV sine sider, de er veldig informative. De har også en side på Facebook hvor du kam stille spørsmål på pm så slipper du å stå så lenge i kø på telefonen :)

Vi som studenter får ut 49 uker inkludert de 3 ukene før tremin. Av de blir vel pappakvoten trekt av. Når det gjelder nav regner de årslønna di/ hans, deler på 52 uker (de viser hvertfall pr uke på utregningen nav har på nettet) og så får den som er i perm det i tillegg :)

Me så e i jobb kan velga mellom 46 og 56 veker. 3 veker går til før termin og 10 veker til far ;)
Far sine veker må takast ut før ongen fylle 3 år eller ny permisjon blir påbegynt (ny baby). Far må søka FØR mor sin permisjon e øve, ellers miste han sin permisjon.

Back
Topp