Utrolig dårlig form og mye oppkast

Lilletrille9

Glad i forumet
JuniJubel2021
❄️ Januargull 2023 ❄️
Jeeei, jeg trakk spykortet :spitoutdummy:

Mye brekninger og gulping og oppkast i løpet av dagen, klarer nesten ikke å få gjort noe ting... Føler ikke jeg kan klage siden jeg er gravid, men likevel, det er rimelig tungt. Vil egentlig bare sove hele dagen :confused:

Noen som har noen tips og triks? Føler egentlig ikke noe funker akkurat nå...
 
Mitt tips er å aldri være sulten å spis sitron båter. Har også sea band bånd på meg :)

men det er sitronen som redder meg...vet ikke om det funker på alle men har brukt dette trikse både nå og ved annen sykdom som omgangssyke
 
Spise lite og ofte (kun det som frister og går ned), bruke seaband (mulig dette har vert placebo hos meg, men verdt et forsøk), prøve postafen, postafen er reseptfritt og førstevalg som kvalmestillende for gravide(får du for kraftige bivirkininger, ta kontakt med lege og få prøve noe annet kvalmestillende som er på resept).

Et annet protip er å ikke dra det for langt før du ber om hjelp fra lege, jeg snakker av egen erfaring. Jeg dro det for langt å spiste nesten ikke og kastet opp i 11 uker før jeg fikk kvalmestillende som hjalp. Det endte med at jeg fikk forhøyde leververdier pga for lite næring.

Om du ikke spiser på ditt sunneste nå når kvalmen er kommet så er ikke det nøye, ver fornøyd med det du får i deg uansett om det er kun f.eks pomfri. Alt hjelper, lykke til og god bedring:angelic::love7

ps: det er fullt lov å klage selv om en er gravid:Heartred
 
Dette hørtes ikke godt ut! Sender min sympati til deg :Heartred
Har du snakket med en lege? Jeg fikk kvalmestillende fordi jeg gikk og brakk meg, var kvalm hele dagen og hadde gått ned et par tre kilo i vekt på grunn av det. Fikk også sykemelding. Jeg har vært hjemme en uke nå og merker jeg har fått hentet meg inn igjen nok til at jeg sikkert kan gå på jobb igjen på mandag (!)
Du blir jo forferdelig trøtt og sliten av å kaste opp og være kvalm.

Tips som jeg fikk av legen var: spis ofte (duh!) Ha gjerne noe kjekt eller riskaker på nattbordet og spis før du står opp av sengen. Han tipset også om å prøve tabletter av ingefærrot (jeg har ikke prøvd) som man kan kjøpe på helsekostbutikk. Og å drikke vann med kullsyre (uten smak).

Jeg syns selv det har funket bra med vann med sitronsaft i! (Hvis tipset til Strå91 over her virket litt ekstremt med å spise hele sitronbåter :smiley-ashamed005)
 
Jeg har det også sånn. Er kvalm nesten døgnet rundt og kaster opp. Føler meg ganske alene da jeg føler alle andre har ingen eller minimalt med kvalme. Jeg er sykemeldt 50% og de dagene jeg er hjemme er jeg sengeliggende :hungover:
Føler ingenting hjelper og jeg klarer nesten ikke å få i meg mat. Så lei av å ha det sånn så dette, men forhåpentligvis er det bare et par - tre uker igjen til det begynner å lette. :wtf: Er 9+6 i dag.

Håper du finner noe som hjelper. Her er det å ligge flatt som er den beste løsningen akkurat nå. Epler har vært lett å spise så det er vell det eneste som frister av og til.
 
Last edited:
Mitt tips er å aldri være sulten å spis sitron båter. Har også sea band bånd på meg :)

men det er sitronen som redder meg...vet ikke om det funker på alle men har brukt dette trikse både nå og ved annen sykdom som omgangssyke
Er det sant! Dette må jeg prøve ogsåxsmile9xsmile9xsmile9
 
Håper du føler deg bedre etterhvert og at kvalmen går over!! Veldig leit å få det så tidlig :////
 
Jeg har det også sånn. Er kvalm nesten døgnet rundt og kaster opp. Føler meg ganske alene da jeg føler alle andre har ingen eller minimalt med kvalme. Jeg er sykemeldt 50% og de dagene jeg er hjemme er jeg sengeliggende :hungover:
Føler ingenting hjelper og jeg klarer nesten ikke å få i meg mat. Så lei av å ha det sånn så dette, men forhåpentligvis er det bare et par - tre uker igjen til det begynner å lette. :wtf: Er 9+6 i dag.

Håper du finner noe som hjelper. Her er det å ligge flatt som er den beste løsningen akkurat nå. Epler har vært lett å spise så det er vell det eneste som frister av og til.
Ja, enig. Har følt meg ganske alene om å være såpass dårlig. Ingen jeg kjenner, bortsett fra mamma, har noen gang kastet opp. Mamma kasta opp masse i begge svangerskap, så har tydeligvis arvet det. Men har flere gravide venninner og ingen av de er dårlige, føler meg mest bare klagete da deres graviditet er en lek :hilarious:

vet man skal spise ofte, men det frister jo ikke akkurat. Vil som du sier egentlig bare ligge flatt hele dagen.. Mye mulig jeg også skulle vært sykemeldt, fikk du det enkelt hos legen?
 
Dette hørtes ikke godt ut! Sender min sympati til deg :Heartred
Har du snakket med en lege? Jeg fikk kvalmestillende fordi jeg gikk og brakk meg, var kvalm hele dagen og hadde gått ned et par tre kilo i vekt på grunn av det. Fikk også sykemelding. Jeg har vært hjemme en uke nå og merker jeg har fått hentet meg inn igjen nok til at jeg sikkert kan gå på jobb igjen på mandag (!)
Du blir jo forferdelig trøtt og sliten av å kaste opp og være kvalm.

Tips som jeg fikk av legen var: spis ofte (duh!) Ha gjerne noe kjekt eller riskaker på nattbordet og spis før du står opp av sengen. Han tipset også om å prøve tabletter av ingefærrot (jeg har ikke prøvd) som man kan kjøpe på helsekostbutikk. Og å drikke vann med kullsyre (uten smak).

Jeg syns selv det har funket bra med vann med sitronsaft i! (Hvis tipset til Strå91 over her virket litt ekstremt med å spise hele sitronbåter :smiley-ashamed005)
Takk for omtanken ❤️ Nei har ikke snakket med lege enda. Jeg er i praksis noen uker til for å få gjort dette ferdig før babyen kommer, så vil helst unngå for mye fravær, men ser jo at det kanskje blir vanskelig...

Skal prøve å ha litt mat og farris på nattbordet :):)
 
Ja, enig. Har følt meg ganske alene om å være såpass dårlig. Ingen jeg kjenner, bortsett fra mamma, har noen gang kastet opp. Mamma kasta opp masse i begge svangerskap, så har tydeligvis arvet det. Men har flere gravide venninner og ingen av de er dårlige, føler meg mest bare klagete da deres graviditet er en lek :hilarious:

vet man skal spise ofte, men det frister jo ikke akkurat. Vil som du sier egentlig bare ligge flatt hele dagen.. Mye mulig jeg også skulle vært sykemeldt, fikk du det enkelt hos legen?
Min mamma kastet også masse opp så det kan godt tenkes at det er en arvelig faktor inni bildet her.

Fikk sykemelding med en gang av legen hun mente også at det var lurt å være litt i forkant og gradere seg før man ble ordentlig dårlig, for det kunne være med på å forebygge at det ble skikkelig ille. Ville ikke ha sykemelding da, men måtte krype til korset å ringe legen igjen 3 dager seinere for å få sykemelding, da var formen enda dårligere enn den var da jeg hadde legetimen.
 
Back
Topp