Utregning av termin.

Fabmamma40

Glad i forumet
Julikulene 2020
Hei!

Utregning av termin i forhold til eggdonasjon. Vet dere om det er 1.dag siste menstruasjon eller den dagen egget ble befruktet?

Er det en enkel forklaring på dette?

Hilsen meg:-)

Jeg har ikke fått eggdonasjon, men vet nøyaktig dag for eggløsning og dermed befruktning innenfor 24 timer. Fastlege holder fast på å regne fra første dag i siste mens, selv om det bommer med det vi «vet»:) (Her er det snakk om 4 dager i forskjell) Eventuell justering av termin blir gjort ved hjelp av ultralyd på et senere tidspunkt:)

Ofte er det faktisk innsett som brukes, selv om egget da er noen dager gammelt. Skikkelig teit! Men da jeg hadde ICSI sist gav jeg sykehuset bare terminen beregnet fra siste mens og sa det var ivf-terminen.

Jeg har vært gjennom ICSI og da ble termindatoen regnet ut ifra uttaks-datoen☺️

Uttaksdato? Hva er egentlig ICSI?

uttaksdato = den dagen eggene hentes ut ved assistert befruktning. ICSI er når man i tillegg til å hente ut eggene injiserer en sædcelle direkte inn i hvert egg for befruktning. Ved vanlig IVF hentes eggene ut, men blandes med en porsjon sæd så befruktningen skjer av seg selv.

Ved ivf/ icsi og dermed også eggdonasjon skal termin regnes ut fra dagen egget befruktet, dvs uttaksdagen. Dette er 2+0.
Min fertilitetsklinikk regner feil, og setter dagen etter uttaket som 2+0 (dagen for befruktning). Heldigvis korrigerer min gyn på dette i papirene.

Så hvis du vet dagen egget ble befruktet, så kan du regne ut termin.

Back
Topp