Utregning av permisjonspenger/foreldrepenger.

Trultelura

Forelsket i forumet
Hei flotte mennesker. Jeg tyr til dere, da mange av dere sikkert har mer erfaring på dette området enn hva jeg har.. [emoji108]

Min situasjon er slik;
Jeg er for tiden student, ferdig 9. juni. Jeg har signert en kontrakt på en 80% stilling som sykepleier f.o.m 12.juni. har termin 28 aug. Nå for tiden er jeg ansatt på samme plass som jeg skal starte den 80% stillingen på, men kun som tilkallingsvikar. Jeg får utbetalt alt i fra 5000 til 8000 kr i mnd etter skatt, ut i fra hvor mye jeg jobber.

Jeg har vært i arbeid sammenhengende i 5 år så det vil ikke være noe problem for meg å få foreldrepenger, men når det gjelder utregningen lurer jeg på noe. På nav's hjemmesider står det at hovedregelen er at de regner ut permisjonspengene ut i fra den lønnen jeg har når jeg går ut i permisjon. Dersom jeg har fast lønn. Dette sa også en av deres konsulenter på chatte siden deres. Vil det da si at dersom jeg og arbeidsgiver ettersender dokumentasjon på min faste månedslønn når jeg starter i denne stillingen, at mine permisjonspenger vil bli regnet ut i fra den lønnen jeg har som 80% sykepleier? Eller vil de regne ut gjennomsnittet av mine seks siste måneder? Det vil jo være en vesentlig forskjell på summene....

Noen som har peiling? Eller som har vært i samme situasjon? [emoji137][emoji137]

Det blir regnet ut fra din faktiske gjennomsnittlige inntekt siste 6 av 10 mnd. Dvs at du leverer dokumentasjon på de 6 høyeste lønningene siste 10 mnd. Så om det er brutto 8000+8000+7000+7000+8000+ at du rekker å få nesten en hel lønning i Juni på kanskje 20 000(?), så blir det 9600 (ish før skatt) i støtte i mnd ved 100% utbetaling.
Tror (!) jeg.. sånn var det for meg for 8 år siden i hvert fall da jeg var i en litt lignende situasjon - så må noen korrigere meg om det er endret [emoji4]

Da jeg snakket med nav fikk jeg beskjed om at de gikk ut fra lønna du faktisk hadde den dagen du går i permisjon. Jeg har også en situasjon der jeg går i permisjon og bare er vikar. Jeg har altså jobb ut mai og går i permisjon i juli/aug. Nå jobber jeg 100%stilling i en jobb som krever utdanning. Jeg spurte nav hva som ville skje om jeg hypotetisk tok en deltidsjobb i kassa på Rema 1000 i sommer for enda å være i jobb fra mai og ut til permisjonsstart. Da sa han at det ville få konsekvenser for foreldrepengene fordi nav regner av den siste jobben du har hatt. Altså ville jeg fått foreldrepenger utregnet fra rema 1000lønn og ikke den jeg har i dag som er betydelig høyere. Han anbefalte meg derfor å gå arbeidsledig ut sommeren heller enn å ta en annen jobb der jeg risikerer lavere lønn enn i dag. Derfor har jeg altså ferie/fri/ er arbeidsledig fra 31.05 og til juli/aug når perm begynner og får da foreldrepenger for den jobben jeg er ansatt i i dag.

Slik tolket jeg hvertfal det han sa, men jeg skal ikke nekte for at jeg kan ha misforstått noe [emoji4]

Det blir regnet ut fra din faktiske gjennomsnittlige inntekt siste 6 av 10 mnd. Dvs at du leverer dokumentasjon på de 6 høyeste lønningene siste 10 mnd. Så om det er brutto 8000+8000+7000+7000+8000+ at du rekker å få nesten en hel lønning i Juni på kanskje 20 000(?), så blir det 9600 (ish før skatt) i støtte i mnd ved 100% utbetaling.
Tror (!) jeg.. sånn var det for meg for 8 år siden i hvert fall da jeg var i en litt lignende situasjon - så må noen korrigere meg om det er endret [emoji4]
Håper ikke du har rett (haha ikke frekt ment) [emoji23] men slik jeg forsto det, så er det litt annerledes når man går inn i en fast stilling med fast månedslønn? Hun jeg snakket med sa at jeg har krav på den lønnen jeg faktisk går glipp av. Å det er jo lønnen jeg får i min 80% stilling. Ikke det jwg har tjent gjennom året..? huff.. vanskelig dette. Tungt for å stole på det nav sier også, har erfaring med at de sier en ting og gjør noe annet.. [emoji21]
Men takk for svar [emoji173][emoji170]

Da jeg snakket med nav fikk jeg beskjed om at de gikk ut fra lønna du faktisk hadde den dagen du går i permisjon. Jeg har også en situasjon der jeg går i permisjon og bare er vikar. Jeg har altså jobb ut mai og går i permisjon i juli/aug. Nå jobber jeg 100%stilling i en jobb som krever utdanning. Jeg spurte nav hva som ville skje om jeg hypotetisk tok en deltidsjobb i kassa på Rema 1000 i sommer for enda å være i jobb fra mai og ut til permisjonsstart. Da sa han at det ville få konsekvenser for foreldrepengene fordi nav regner av den siste jobben du har hatt. Altså ville jeg fått foreldrepenger utregnet fra rema 1000lønn og ikke den jeg har i dag som er betydelig høyere. Han anbefalte meg derfor å gå arbeidsledig ut sommeren heller enn å ta en annen jobb der jeg risikerer lavere lønn enn i dag. Derfor har jeg altså ferie/fri/ er arbeidsledig fra 31.05 og til juli/aug når perm begynner og får da foreldrepenger for den jobben jeg er ansatt i i dag.

Slik tolket jeg hvertfal det han sa, men jeg skal ikke nekte for at jeg kan ha misforstått noe [emoji4]
Ja, dette høres ut som om at det jeg har fått fortalt, stemmer. MEN, jeg er så redd for at det ikke stemmer. Siden jeg er student må jeg da prøve å jobbe så mye jeg klarer vedsiden av skolen, dersom dette ikke stemmer... [emoji30] det kan bli tungt. Tror jeg må ta meg en tur opp å snakke med en konsulet face to face, å forklare skikkelig. Å spørre om å få det inn med teskje [emoji23]

Samme her.. Jeg har fast jobb. Og fortsette å ha det. MEN jeg har frivillig redusert stillingen min en periode, og planen var 80% jobb frem til april. Da jeg ringte NAV sa mannen at jeg burde gå tilbake til 100% så snart som mulig, da de ville se litt tilbake i tid å se at i 2017 (siste 6 / 10 mnd) hadde jeg jobbet flere mnd 80 enn 100. At jeg har 100% stilling den dagen jeg går ut i permisjon hadde ikke så stor påvirkning. Og at de byttet litt regnemetoder (6/10, dagen du går ut osv) for å få det mest riktig :)

Arbeidsgiver sender jo inntektsopplysninger til nav når du søker om permisjon, så dei går ut i frå det som står der. Fått beskjed av nav om at det er lønna du har når du går ut i permisjon som gjelder, det er òg det som står på deira heimesider :) Så om du venter med å søke til du har fått ny stilling skal det ikkje vere noke problem. Er ingen plikt å sende inn lønnsslipper eller noko, det er dei slutta med. Einaste eg fekk beskjed om er at om eg f.eks går mykje ned i arbeidsmengde pga svangerskapsproblem kan eg laste opp lønnsslipper og kontakte dei så dei kan vurdere eit gjennomsnitt for at eg ikkje skal tape så mykje penger, men det er ikkje alltid dei gjer det helder :)

Arbeidsgiver sender jo inntektsopplysninger til nav når du søker om permisjon, så dei går ut i frå det som står der. Fått beskjed av nav om at det er lønna du har når du går ut i permisjon som gjelder, det er òg det som står på deira heimesider :) Så om du venter med å søke til du har fått ny stilling skal det ikkje vere noke problem. Er ingen plikt å sende inn lønnsslipper eller noko, det er dei slutta med. Einaste eg fekk beskjed om er at om eg f.eks går mykje ned i arbeidsmengde pga svangerskapsproblem kan eg laste opp lønnsslipper og kontakte dei så dei kan vurdere eit gjennomsnitt for at eg ikkje skal tape så mykje penger, men det er ikkje alltid dei gjer det helder :)
Ahh, så godt å høre! Jeg har termin 28 aug. Det vil si at jeg skal ut i permisjon 7 august. I min kommune er det 6 uker behandlingstid, og jeg må derfor sende inn søknaden senest 6 uker FØR jeg skal ut i permisjon. Det vil da være 26 juni. Vil ikke det stemme? Jeg starter i stillingen 12 juni så da har jeg to uker på meg å arbeide i den 80% stillingen før jeg søker. Men arbeidsgiver kan jo sende med hva lønnen min vil være i den perioden? Frem til 7 august :) håper dette går slik jeg tror. Hvis ikke blir det en tøff periode på oss!

Ahh, så godt å høre! Jeg har termin 28 aug. Det vil si at jeg skal ut i permisjon 7 august. I min kommune er det 6 uker behandlingstid, og jeg må derfor sende inn søknaden senest 6 uker FØR jeg skal ut i permisjon. Det vil da være 26 juni. Vil ikke det stemme? Jeg starter i stillingen 12 juni så da har jeg to uker på meg å arbeide i den 80% stillingen før jeg søker. Men arbeidsgiver kan jo sende med hva lønnen min vil være i den perioden? Frem til 7 august :) håper dette går slik jeg tror. Hvis ikke blir det en tøff periode på oss!
Ja vil anbefale å søke før behandlingstida visst det skulle vere noke, kan gå fortare men kan òg vere småfeil som gjer at det tar lengre tid :) Eg ville bere snakka med arbeidsgiver og fått alt avklart på førehand so du veit dei sender inn riktige opplysninger, for greit å få det på stell sjølv om det går an å ettersende/endre seinare ;) Alt går nok veldig bra :D

Akkurat det samme fikk jeg høre sist jeg gikk i permisjon (2015), og det stemte... Det jeg hadde i lønn den dagen jeg gikk i permisjon, fikk jeg hele permisjonen. Og jeg hadde bare jobbet en liten stund i den stillingsbrøken (gikk mye opp i stilling)! Så det lønte seg veldig...

Akkurat det samme fikk jeg høre sist jeg gikk i permisjon (2015), og det stemte... Det jeg hadde i lønn den dagen jeg gikk i permisjon, fikk jeg hele permisjonen. Og jeg hadde bare jobbet en liten stund i den stillingsbrøken (gikk mye opp i stilling)! Så det lønte seg veldig...
Sååå bra! Nå ble jeg veldig lettet. Men er fortsatt kjempe rett for at jeg skal få 6000 i mnd i stedet for 20 000... :o dersom de sier en ting, men gjør noe annet.

Det blir regnet gjennomsnitt av de siste 6 mnd. Eg var i permisjon i 2015-2016 og hadde noe fast jobb og noe løst. Eg tjente ca 3000 fast lønn (dette var lørdags stillingen min) og hadde jobbet som om eg hadde hatt minst 50% stilling i flere måneder i forveien (januar til august 2015) og bare lørdager fra august til permisjonsstart i november. Da ble det regnet gjennomsnittslønn. Eg fekk utbetalt 11 000 fra nav og ca 3000 fra arbeidsgiver. Veldig dårlig på forklaring her men trur du må ha jobbet litt mer i den faste stillingen på 80% om det er den nav skal ta utgangspunkt i men du får spør på nav foreldrepenger fb :)

Skulle ikke være her egentlig, men pytt sann.
Sånn som jeg har forstått dett: De skal gå etter den lønna du faktisk har (som er 80% i ditt tilfelle+evt tilkalling) gjennomsnittsberegning skal tas hvis det er mye forskjeller fra mnd til mnd i den stillingen du har den dagen du går ut i permisjon.

Du har rett som du sier. Du får den lønna du går glipp av! Altså den lønna du er registrert med når inntektsopplysninger sendes inn:)

Det blir regnet gjennomsnitt av de siste 6 mnd. Eg var i permisjon i 2015-2016 og hadde noe fast jobb og noe løst. Eg tjente ca 3000 fast lønn (dette var lørdags stillingen min) og hadde jobbet som om eg hadde hatt minst 50% stilling i flere måneder i forveien (januar til august 2015) og bare lørdager fra august til permisjonsstart i november. Da ble det regnet gjennomsnittslønn. Eg fekk utbetalt 11 000 fra nav og ca 3000 fra arbeidsgiver. Veldig dårlig på forklaring her men trur du må ha jobbet litt mer i den faste stillingen på 80% om det er den nav skal ta utgangspunkt i men du får spør på nav foreldrepenger fb :)
Hmm, ja jeg har sendt mail, snakket med de på chat og luuuurer på om jeg skal møte opp å snakke med en konsulent på kontoret. Hehe. MÅ ha det inn med teskje så jeg er heeelt sikker. For hvis det er slik du sier, må jeg plukke til meg myyyye vakter i mnd fremover.

Skulle ikke være her egentlig, men pytt sann.
Sånn som jeg har forstått dett: De skal gå etter den lønna du faktisk har (som er 80% i ditt tilfelle+evt tilkalling) gjennomsnittsberegning skal tas hvis det er mye forskjeller fra mnd til mnd i den stillingen du har den dagen du går ut i permisjon.
Til tross for at jeg bare arbeider i den stillingen fra 12 juni til 7 aug? [emoji5]

Vil tru at dei gjorde det sånn med deg pga du jobba så mykje ekstra då? For er det eg fekk beskjed om, er lønna du har dagen du går i permisjon med mindre du kan vise til at du pleier å jobbe vesentlig mykje meir då ser dei på snittet :) For skal alltid gjer det best mulig for den som går i permisjon økonomisk :)

Sååå bra! Nå ble jeg veldig lettet. Men er fortsatt kjempe rett for at jeg skal få 6000 i mnd i stedet for 20 000... :eek: dersom de sier en ting, men gjør noe annet.
Så lenge arbeidsgiver sender inn inntektsopplysninger og det stemmer, så e det jo det nav skal gå ut i frå og ingen ting anna so skal ikkje bli feil :) Ville som sagt snakka med arbeidsgiver å avklart ka h*n skriver på det skjemaet (y)

Så lenge arbeidsgiver sender inn inntektsopplysninger og det stemmer, så e det jo det nav skal gå ut i frå og ingen ting anna so skal ikkje bli feil :) Ville som sagt snakka med arbeidsgiver å avklart ka h*n skriver på det skjemaet (y)
Ja, tror jeg er i uke 29 når jeg begynner i jobben om jeg ikke har regnet feil. Så tror jeg skal rekke å sende med månedslønnen da ja :) får bare forklare situasjonen til arbeidsgiver. Så ordner det seg nok. :) takk for svar+

Hmm, ja jeg har sendt mail, snakket med de på chat og luuuurer på om jeg skal møte opp å snakke med en konsulent på kontoret. Hehe. MÅ ha det inn med teskje så jeg er heeelt sikker. For hvis det er slik du sier, må jeg plukke til meg myyyye vakter i mnd fremover.

Jeg jobber i nav, men ikke med foreldrepenger. Tenkte bare tipse deg om at på nav-kontoret er de ikke spesialister på foreldrepenger - spesialistene møter du på chat, telefon og nav foreldrepenger på Facebook. Stol på svaret du har fått :)

Back
Topp