Utregning av permisjonspenger/foreldrepenger.

Trultelura

Forelsket i forumet
Hei flotte mennesker. Jeg tyr til dere, da mange av dere sikkert har mer erfaring på dette området enn hva jeg har.. [emoji108]

Min situasjon er slik;
Jeg er for tiden student, ferdig 9. juni. Jeg har signert en kontrakt på en 80% stilling som sykepleier f.o.m 12.juni. har termin 28 aug. Nå for tiden er jeg ansatt på samme plass som jeg skal starte den 80% stillingen på, men kun som tilkallingsvikar. Jeg får utbetalt alt i fra 5000 til 8000 kr i mnd etter skatt, ut i fra hvor mye jeg jobber.

Jeg har vært i arbeid sammenhengende i 5 år så det vil ikke være noe problem for meg å få foreldrepenger, men når det gjelder utregningen lurer jeg på noe. På nav's hjemmesider står det at hovedregelen er at de regner ut permisjonspengene ut i fra den lønnen jeg har når jeg går ut i permisjon. Dersom jeg har fast lønn. Dette sa også en av deres konsulenter på chatte siden deres. Vil det da si at dersom jeg og arbeidsgiver ettersender dokumentasjon på min faste månedslønn når jeg starter i denne stillingen, at mine permisjonspenger vil bli regnet ut i fra den lønnen jeg har som 80% sykepleier? Eller vil de regne ut gjennomsnittet av mine seks siste måneder? Det vil jo være en vesentlig forskjell på summene....

Noen som har peiling? Eller som har vært i samme situasjon? [emoji137][emoji137]

Det blir regnet ut fra din faktiske gjennomsnittlige inntekt siste 6 av 10 mnd. Dvs at du leverer dokumentasjon på de 6 høyeste lønningene siste 10 mnd. Så om det er brutto 8000+8000+7000+7000+8000+ at du rekker å få nesten en hel lønning i Juni på kanskje 20 000(?), så blir det 9600 (ish før skatt) i støtte i mnd ved 100% utbetaling.
Tror (!) jeg.. sånn var det for meg for 8 år siden i hvert fall da jeg var i en litt lignende situasjon - så må noen korrigere meg om det er endret [emoji4]