Utredning for pcos

Duffoffmm

Andre møte med forumet
Hei!

Jeg har vært hos privat gynekolog og sjekket med innvendig ultralyd, hun mente jeg hadde eggstokker som så ut som det kunne være pcos.

har tatt blodprøver første mensen dag, skal ta nye 20 dag.

fikk svar i dag at blodprøvene var fine, og at jeg skulle få ny mld da siste prøver var tatt.

har noen andre her vært igjennom den samme utredningen? Takk for svar, god klem ♥️
 
Hei!

Jeg har vært hos privat gynekolog og sjekket med innvendig ultralyd, hun mente jeg hadde eggstokker som så ut som det kunne være pcos.

har tatt blodprøver første mensen dag, skal ta nye 20 dag.

fikk svar i dag at blodprøvene var fine, og at jeg skulle få ny mld da siste prøver var tatt.

har noen andre her vært igjennom den samme utredningen? Takk for svar, god klem ♥️
Jeg fikk påvist pcos i 2016. Gynekologisk undersøkelse pluss en blodprøve
 
Når den første blodprøven min er fin, vill det si jeg ikke har pcos? Blir helt gal av ventingen
Ikke nødvendigvis, tror ikke min blodprøve var så visende, min lege la mer vekt på den gynekologiske undersøkelsen og det at jeg hadde så mange tegn på pcos.
 
Kriterierne for diagnosen PCOS er:
- uregelmessige menstruasjoner
- cyster på eggstokkene
- forhøyet nivå av manlig kjønnshormon (påvist i blod, eller i form av manlig hårvekstmønster)

Man skal ha to ut av tre ovenstående for å diagnostiseres med PCOS :)
 
Hei!

Jeg har vært hos privat gynekolog og sjekket med innvendig ultralyd, hun mente jeg hadde eggstokker som så ut som det kunne være pcos.

har tatt blodprøver første mensen dag, skal ta nye 20 dag.

fikk svar i dag at blodprøvene var fine, og at jeg skulle få ny mld da siste prøver var tatt.

har noen andre her vært igjennom den samme utredningen? Takk for svar, god klem ♥️

Det høres jo ut som gyn har påvist PCO etter UL, spørsmålet er vel om det er PCO eller PCOS :) Ofte det ses bedre på blodprøvene ut i syklusen, for da skal noen av hormonene har forandret seg etter eggløsning.. kanskje du ikke engang har eggløsning?
 
Tusen takk for mange gode, utfyllende svar det settes stor pris på. Da får jeg bare vente til neste blodprøve, før samtale med legen ☺️
 
Jeg fikk påvist pcos da jeg har prøvd nå i ca 1 år uten å lykkes.. Jeg har heller ikke hatt mange eggløsninger selv om jeg har hatt mensen.. syklusen kom som oftest på mellom 40-60 dager. Sist ultralydsjekk så var det mange mange cyster og eggene mine var ganske små, men fine. Så nå er jeg i en prøveperiode med dobbel letrozol! Blir spennende å se på dag 22 om jeg har hatt eggløsning eller ikke. Har bestemt meg for å ikke sjekke etter eggløsning, men ha sex regelmessig i den tidsperioden gynekologen sa. Altså dag 8-18. :)
 
Back
Topp