Utredning for habituell abort?

kattungen

Glad i forumet
Hvordan fungerer det?

Kirurgen nevnte mulig hjerteformet livmor, hva betyr det?
 
Jeg vil tippe det er flere som har vært gjennom utredning på "Vi som har mistet", det er en god del som ikke er langtidsprøvere selv om de har mistet tre ganger.

Min utredning for habituell abort var på sykehuset og bestod av en innvendig ultralydundersøkelse, for å se at alt så greit ut, og så blodprøver av meg og mannen (sjekket en del hormoner, immunologiske faktorer, hematologiske faktorer og så var det en gen-test av oss begge.)

Det skal ha gått minst to måneder fra forrige abort, for at alle graviditetshormoner er helt borte når blodprøvene taes. Hvis ikke kan man få feil svar på en del av hormonene.

Så tar det tid å få svar på alle blodprøvene, siden det er en del spesielle prøver, men man kan prøve på nytt mens man venter på svar.

De fleste får utskrevet resept på progesteron og blodfortynnende til å ta neste svangerskap, allerede før blodprøvesvar har kommet. Jeg har også fått resept på prednisolon, det fikk jeg mye senere. Dessuten får man gjerne tidlige UL-kontroller neste svangerskap. Dersom man har tung jobb/stressende jobb får man også tilbud om sykemelding første trimester i neste svangerskap.

I etterkant har jeg også fått en hysteroskopi, da går de inn i livmoren med et kamera for å se på innsiden. Jeg fikk da vite at det er standard undersøkelse ved utredning av habituell abort på en del sykehus.

Jeg fant mye nyttig her: http://www.habituellabort.com/

Det er dessverte ganske vanlig å miste. Derfor er det jo tre som er grensen for å begynne utredning. Og selv blant de som mister tre ganger så er det en stor del som bare har uflaks.

Håper det går bra for deg neste gang.

Jeg vet ingenting om hjerteformet livmor. Jeg har andre problemer med min livmor. :confused:
 
jeg holder på med utredning for habituell abort privat, da jeg har en dritt av lege.... fått samme utredning som lykkeliten_86. her må jeg ta nye prøver fordi ullevål rotet bort en del av prøvene, den viktigste faktisk... ellers så skal jeg tilbake når prøvesvaret har kommet. tar 6-8 uker før svaret er klart også skal svaret sendes så det tar tid. vi kunne ikke prøve før vi tok prøvene, men kunne fint prøve før svaret kom fordi hadde resept på crinone og albyl-e :) hjerteformet livmor aner jeg ingenting om dessverre
 
Konstatert enda en spontanabort på ultralyd i dag, dermed er vi på vei mot utredning av habituell abort. Trodde aldri det var slik det skulle gå da jeg ble gravid for første gang for et år siden. Men ingen som kan planlegge hva fremtiden bringer. Veldig spent på hvor lang tid det tar å få time til utredning og hvor lang tid det tar før svarene kommer. Finner lite om habituell abort på norsk på nettet. Er det jeg som leter på feil plass?
 
Konstatert enda en spontanabort på ultralyd i dag, dermed er vi på vei mot utredning av habituell abort. Trodde aldri det var slik det skulle gå da jeg ble gravid for første gang for et år siden. Men ingen som kan planlegge hva fremtiden bringer. Veldig spent på hvor lang tid det tar å få time til utredning og hvor lang tid det tar før svarene kommer. Finner lite om habituell abort på norsk på nettet. Er det jeg som leter på feil plass?

Har du vært inne på habituellabort.com ? Det er den beste siden på norsk synes jeg. Var 3 mnd ventetid på sykehuset her hvertfall, så litt tid tar det jo :)
 
Har du vært inne på habituellabort.com ? Det er den beste siden på norsk synes jeg. Var 3 mnd ventetid på sykehuset her hvertfall, så litt tid tar det jo :)
Hvor i landet bor du?
Har sett litt på den siden...
 
Bergen. Nå har det vært sommerferie i mellomtiden da, så kan være det er litt kortere ventetid ellers, men starter utredning neste uke :)
Lykke til! Fortell gjerne hvordan utredningen er, om du føler for det.
 
Lovte jeg skulle fortell om utredning, så får vel gjøre det da :) Var på første time i dag hos gynekolog på sykehuset. Vi snakket litt om abortene og vår livsstil og helse, og hadde en GU med ultralyd for å sjekke livmoren og eggstokkene, hvor alt så normalt ut heldigvis. Det ble tatt blodprøver for å sjekke etter kromosomfeil hos både jeg og mannen, og jeg tok også blodprøver for å sjekke koaguleringsevnen, husker ikke i farten om det var noe mer, men måtte tappe 6 glass av meg hvertfall.

Men siden vi er friske og såpass unge tror de ikke de finner noe galt. Og legen mente også at siden jeg har mistet på 3 veldig ulike tidspunkt var det mest sannsynlig uflaks. Så er nok litt individuelt hvordan utredningen blir, ser ut til at jeg slipper ganske billig unna foreløpig.

Så skjer ikke noe mer nå før vi får svar på blodprøvene hvertfall, legen skulle ta kontakt da. Skal på ettersamtale for å gå gjennom obduksjonsrapporten om ei uke, så får vite om det var noe galt med selve fosteret da.

Så vi fikk lov til å begynne å prøve igjen med en gang heldigvis :)
 
Hvor langt hadde du kommet da?
Vi har en sa uke 12 og en ma uke 12+3.
Var på sykehuset og satte i gang prosessen med å få det ut dagen etter ul. Fosteret var kun 9 uker. Sjekker dem fosteret ? De sa ikke noe om det til meg.
Klem laban♥
 
Lovte jeg skulle fortell om utredning, så får vel gjøre det da :) Var på første time i dag hos gynekolog på sykehuset. Vi snakket litt om abortene og vår livsstil og helse, og hadde en GU med ultralyd for å sjekke livmoren og eggstokkene, hvor alt så normalt ut heldigvis. Det ble tatt blodprøver for å sjekke etter kromosomfeil hos både jeg og mannen, og jeg tok også blodprøver for å sjekke koaguleringsevnen, husker ikke i farten om det var noe mer, men måtte tappe 6 glass av meg hvertfall.

Men siden vi er friske og såpass unge tror de ikke de finner noe galt. Og legen mente også at siden jeg har mistet på 3 veldig ulike tidspunkt var det mest sannsynlig uflaks. Så er nok litt individuelt hvordan utredningen blir, ser ut til at jeg slipper ganske billig unna foreløpig.

Så skjer ikke noe mer nå før vi får svar på blodprøvene hvertfall, legen skulle ta kontakt da. Skal på ettersamtale for å gå gjennom obduksjonsrapporten om ei uke, så får vite om det var noe galt med selve fosteret da.

Så vi fikk lov til å begynne å prøve igjen med en gang heldigvis :)
Hvordan går det med dere?
Vi har vært og tatt endel blodprøver nå og har fått time til utredningen på privatklinikk. Blir bra å få noen svar på hvorfor vi mister.
 
Hvordan går det med dere?
Vi har vært og tatt endel blodprøver nå og har fått time til utredningen på privatklinikk. Blir bra å få noen svar på hvorfor vi mister.

Vi er i full gang med prøving igjen vi, men merker det har vært litt slitsomt å måtte gå gjennom obduksjon og alt sånt... Vi har ikke fått svar på kromosomprøven av oss enda, men tar sjansen på at den er fin. Men de fant jo Leiden hos meg, og hjertefeil på fosteret, så noen svar har vi jo fått :) Så vi får hvertfall tidlig UL i uke 12 for å sjekke hjertet neste gang :)

Får håpe dere får noen svar og, er så slitsom å gå rundt og lure sånn på hva som er galt :)
 
Konstatert enda en spontanabort på ultralyd i dag, dermed er vi på vei mot utredning av habituell abort. Trodde aldri det var slik det skulle gå da jeg ble gravid for første gang for et år siden. Men ingen som kan planlegge hva fremtiden bringer. Veldig spent på hvor lang tid det tar å få time til utredning og hvor lang tid det tar før svarene kommer. Finner lite om habituell abort på norsk på nettet. Er det jeg som leter på feil plass?

Jeg hadde MA 4 August og fikk time på sykehuset 4 november :)
 
Jeg hadde MA 4 August og fikk time på sykehuset 4 november :)
Hvordan gikk timen på sykehuset?
Vi var på sykehuset i starten av desember, og tok noen av blodprøvene på nytt for å dobbeltsjekke resultatene. Muligens høyere sannsynlighet for blodpropp hos meg. Og litt på grensen til lavt stoffskifte.
Den private utredningen fant ingenting, så jeg er litt forvirra.
 
Hvordan gikk timen på sykehuset?
Vi var på sykehuset i starten av desember, og tok noen av blodprøvene på nytt for å dobbeltsjekke resultatene. Muligens høyere sannsynlighet for blodpropp hos meg. Og litt på grensen til lavt stoffskifte.
Den private utredningen fant ingenting, så jeg er litt forvirra.

Jeg og samboeren min tok flere blodprøver, så skal vi tilbake i januar for å få svarene :)
 
Håper de finner utav ting!
Jeg venter fremdeles på resultatene fra blodprøvene vi tok for to uker siden... Utålmodig..

Tar sin tid få svar på disse prøvene. Tok mine prøver 5 november og venter enda. Utålmodig her og ja.
 
Tar sin tid få svar på disse prøvene. Tok mine prøver 5 november og venter enda. Utålmodig her og ja.
Vi tok blodprøvene for utredning helt i starten av oktober. Og fikk resultatene på sykehuset for to uker siden. Men da måtte de ta noen av prøvene på nytt for å dobbeltsjekke svarene. Skal ikke ta så lang tid å få svar på disse "siste" prøvene.
 
Back
Topp