Utredning..fått vite prøveresultat i dag!

Bond

Flørter med forumet
Og alle prøver er heilt topp, kunne ikkje vore betre, verken mine prøver eller sædprøva. Veit ikkje om eg skal le eller grine.. Vi blir jo ikkje gravide uansett ser det ut til.

No er det berre å vente på time til lapraskopi og hysteroskopi, så får vi sjå om dei finn noko der. Gynekologen tvila dog, for eg har ingen symptom på endometriose e.l. Vi får likevel ikkje ivf eller liknande hjelp før lap er gjennomført.

Nesten så eg skulle ønske at prøvene hadde vist noko. Nokon som har vore borti liknande?
 
Ja, jeg har vært borti akuratt det samme.
Prøvde å bli gravid med min daværende samboer, prøvde litt over ett år før vi fikk komme til lege, da måtte jeg registrere mensen, ta tempen og slikt, og komme tilbake igjen etter tre måneder tror jeg det var.
Så begynnte utredningen, han ble undersøkt først, siden det var det enkleste, og der var sæd i orden.
Så ble jeg undersøkt, husker dem undersøkte om egglederene mine var tette, bla.
INGENTING fant dem, vi var begge to fullstendig kapable til å få barn, i følge testene.

Vi fikk 6 IUI (Vet ikke hva det kalles på norsk, men det er når man møter opp på sjukehuset etter å ha tatt hormoner for å få eggene til å vokse seg store, kontrolert, og så blir sæden sprøyta inn av lege) prøvinger.
Altså 6 prøveperioder hvor da sæden (som var fullstendig frisk) ble sprøyta hel inn og opp i limoren min, hvor det garantert var ett eller to STORE egg som venta.
6 ganger uten resultat.

Dem fant aldri ut hvorfor det ikke fungerte på meg.
 
Og alle prøver er heilt topp, kunne ikkje vore betre, verken mine prøver eller sædprøva. Veit ikkje om eg skal le eller grine.. Vi blir jo ikkje gravide uansett ser det ut til.

No er det berre å vente på time til lapraskopi og hysteroskopi, så får vi sjå om dei finn noko der. Gynekologen tvila dog, for eg har ingen symptom på endometriose e.l. Vi får likevel ikkje ivf eller liknande hjelp før lap er gjennomført.

Nesten så eg skulle ønske at prøvene hadde vist noko. Nokon som har vore borti liknande?

Hei!
Jeg syns det høres strengt ut at du må gjennom lapraskopi og hysteroskopi før dere får hjelp. Jeg og mannen min hadde prøvd i 2 år før vi søkte hjelp. De sjekket hans sæd og mine hormonnivåer o.l, men de finner ingenting som kan forklare hvorfor vi ikke blir spontangravide. På meg var lapraskopi bare aktuelt for å sjekke for evt. endometriose etter første IVF - runde hvis den ikke virket. (Før IVF hadde vi en Pergotime kur) Urettferdig at de praktiserer så forskjellig. Kan dere få stå på venteliste til IVF mens dere venter på flere resultater da?

Jeg gikk forøvrig til privat gyn. da jeg ikke ville vente i 6 mnd med henvisning. Jeg vet ikke om det kan ha hatt noe å si? Hun som ga oss Pergotime og henviste oss til IVF.

Masse lykke til uansett hvordan løpet blir videre!
 
Går til privat gyn :) Han sa at dersom eg hadde vore over 35 år hadde vi fått ivf uten lap osv først. Men i og med at eg er "ung" (28), så må alt sjekkast før evt ivf.

Tusen takk for lykkeønskingar :)
 
Her tok de blodprøver av meg og så at hormonnivåene var fine, og innvendig ul - der alt var normalt. Fikk pergotime som skulle prøves ut noen måneder, dersom det ikke virket skulle jeg komme tilbake og bli henvist til IVF.
 
Ja, jeg har vært borti akuratt det samme.
Prøvde å bli gravid med min daværende samboer, prøvde litt over ett år før vi fikk komme til lege, da måtte jeg registrere mensen, ta tempen og slikt, og komme tilbake igjen etter tre måneder tror jeg det var.
Så begynnte utredningen, han ble undersøkt først, siden det var det enkleste, og der var sæd i orden.
Så ble jeg undersøkt, husker dem undersøkte om egglederene mine var tette, bla.
INGENTING fant dem, vi var begge to fullstendig kapable til å få barn, i følge testene.

Vi fikk 6 IUI (Vet ikke hva det kalles på norsk, men det er når man møter opp på sjukehuset etter å ha tatt hormoner for å få eggene til å vokse seg store, kontrolert, og så blir sæden sprøyta inn av lege) prøvinger.
Altså 6 prøveperioder hvor da sæden (som var fullstendig frisk) ble sprøyta hel inn og opp i limoren min, hvor det garantert var ett eller to STORE egg som venta.
6 ganger uten resultat.

Dem fant aldri ut hvorfor det ikke fungerte på meg.
Prøver de dette før IVF?
 
Dette ble prøvd før IVF ja, vi fikk tilbud om IVF etter endt IUI behandling.
Men nå vet ikke jeg hva som er normalt i Norge da...
ok hørtes nå greit ut å prøve det, vi har ikke kommet så langt i prosessen ennå.
 
Dersom de ikke finner noe som tilsier at dere ikke kan få barn på vanlig måte så får man tilbud om det først ja, men det heter aih her eller aid er det vel om det er donor sæd. Prøvd det 3 ganger selv før jeg starta med ivf.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Forstår frustrasjonen din. Ikke opplevd noe lignende, vi har akkurat startet utredning. Vil bare gi en klem!
 
Vi har prøvd i snart et år nå (januar). Får time på sykehuset i mars dersom det ikke har skjedd noe til da. Hva sjekker de første gangen når man får videre undersøkelse?
 
Tror det er ganske standard med GU med ultralyd, og muligens at man blir satt opp til blodprøver på dag 3-4 og dag 21 i syklusen, samt at mannen blir satt opp til sædprøve.
 
Hei,

Har vært igjennom akkurat det samme, ble sendt for å sjekke om eggledere var tette eller ikke, de var heldigvis ikke tette, alt var normalt hos både meg og mannen min. Det er et must å gå igjennom den testen for å se om eggledere er tette eller ikke for å bli henvist videre. Vi ble etter MASSE testing videresendt til Ivf , det beste rådet er å ha tålmodighet, gå igjennom alle tester for å finne ut årsaken til hvorfor dere ikke blir gravide , hvis alt er normalt så finner de kanskje ut av feilen ved IVF . Masse lykke til ! Tålmodigheten kom meg til nytte,er 16 uker på vei etter første IVF forsøk! De fant aldri ut årsaken hos meg . :)
 
Hadde ikke symptomer på endo jeg heller men hadde lap og der var det sammenvokste eggledere og endo.Etter lap ble jeg gravid på naturlig vis etter 4 mnd.Så selv om det kansje virker meningsløst så kan det lønne seg med lapraskopi:)
 
Back
Topp