Utilpass baby

Nightfall

Glad i forumet
JuniJubel2021
Julilykke 2023
Jeg har et lite nurk på 5 uker og de siste dagene har vært så utilpass. Hun må bysses og er grinete (men kan trøstes til en viss grad) hele tiden hun er våken.

Hun sovner flere ganger i løpet av dagen, men våkner igjen etter 10 minutter. Hun virker så utilpass hele tiden hun er våken og jeg får vondt av henne. Hun sover om natten, men lager mye lyder (vrir seg, kremter, trykker) hver halvtime ca. Hun våker ikke av dette og gjør det med øynene igjen.

Burde jeg kontakte helsestasjonen om dette, eller er dette normalt? Kan si at vi skal uansett på 6-ukerskontroll på tirsdag.
 
Vår var slik, hs sa at det var normalt, men vi har i ettertid funnet ut at hun sleit mye med stille refluks, og at det var fordi hun hadde vondt hun våknet. Jeg ville hørt med hs, men forverrer det seg eller lite bedring ville jeg tatt kontakt med fastlege for henvisning til sykehuset
 
Ville nevnt det for helsestasjonen. Det kan være helt normalt eller det kan være noe. Vi hadde aldri det her med sønnen vår, men helt ekstremt med lillesøster. Hos oss fant vi etterhvert ut at det var melkeproteinallergi, men selv om hun nå får kumelkfri melk er hun fortsatt en litt urokråkebaby nå som hun har bikka 4mnd. Så jeg antar at det også er litt personligheten hennes :p

Det var aller verst rundt 3-12 uker. Da måtte hun mange dager konstant bæres og bysses på dagtid og om kvelden gråt hun mye i tillegg. Sikkert kombinasjon kveldsuro og mageknip der :wacky:
 
Vår var slik, hs sa at det var normalt, men vi har i ettertid funnet ut at hun sleit mye med stille refluks, og at det var fordi hun hadde vondt hun våknet. Jeg ville hørt med hs, men forverrer det seg eller lite bedring ville jeg tatt kontakt med fastlege for henvisning til sykehuset

Takk for svar! Hun gulper noe helt ekstremt mye (rundt 10 ganger for hvert måltid =60-70 ganger til dagen). Jeg hører også at hun svelger ned mye om natta og noe om dagen. Skal nevne det på kontroll, men er det egentlig noe å gjøre dersom det er refluks?

Jeg har gått på melke- og soyafri diett nå de siste 10 dagene, men kan ikke si at jeg ser en forskjell. Så jeg tror ikke det er allergi heller...
 
Ville nevnt det for helsestasjonen. Det kan være helt normalt eller det kan være noe. Vi hadde aldri det her med sønnen vår, men helt ekstremt med lillesøster. Hos oss fant vi etterhvert ut at det var melkeproteinallergi, men selv om hun nå får kumelkfri melk er hun fortsatt en litt urokråkebaby nå som hun har bikka 4mnd. Så jeg antar at det også er litt personligheten hennes :p

Det var aller verst rundt 3-12 uker. Da måtte hun mange dager konstant bæres og bysses på dagtid og om kvelden gråt hun mye i tillegg. Sikkert kombinasjon kveldsuro og mageknip der :wacky:

Jeg har prøvd melke og soyafri diett nå de siste 10 dagene for å se om det er en forskjell, men det ser ikke slik ut... Må forsåvidt bære på henne store deler av dagen uansett for å prøve å hindre gulping. :dead:
 
Takk for svar! Hun gulper noe helt ekstremt mye (rundt 10 ganger for hvert måltid =60-70 ganger til dagen). Jeg hører også at hun svelger ned mye om natta og noe om dagen. Skal nevne det på kontroll, men er det egentlig noe å gjøre dersom det er refluks?

Jeg har gått på melke- og soyafri diett nå de siste 10 dagene, men kan ikke si at jeg ser en forskjell. Så jeg tror ikke det er allergi heller...


Du merker ikke effekt av melkefri diett før 4 uker da kumelkprotein lever videre i melka de lenge. Husk at det er mye mer en laktose du skal styre unna på melkefridiett.
Vår er medisinert, og flere i fb-gruppen for refluks blir medisinert i tidlig alder. Kommer ann på hvor alvorlig ting er
Meld deg inn der for råd og veiledning.
 
Jeg har prøvd melke og soyafri diett nå de siste 10 dagene for å se om det er en forskjell, men det ser ikke slik ut... Må forsåvidt bære på henne store deler av dagen uansett for å prøve å hindre gulping. :dead:

Ville forsøkt litt til, da det henger igjen melkeprotein i kroppen din i rundt 6 uker etterpå. De fleste merker begynnende endring fra 2-3 uker etterpå, men vi så tydelig størst bedring etter 5 uker.
Uansett kan det jo fortsatt være noe annet som er grunn til gulping og uro hos dere ❤️ Sender en styrkeklem
 
Fadderungen min var lik det du beskriver - grinete, urolig og med korte soveøkter, mye gulping, mye gråt, svelging og vridning når han lå flatt. Var roligere i armkroken når han lå med en viss helling, men ganske snart etter at han ble lagt ned i vugge eller seng, våkna han med uro og sutring/gråt. Når det ikke hadde gitt seg etter 3mnd ble han undersøkt på sykehuset, og det ble oppdaget refluks. Han fikk medisiner mot dette, og ble et helt annet barn - plutselig sov han godt og lenge(!), gulpingen nesten sluttet helt, og hsn ble mye roligere og mer fornøyd generelt. Jeg vil si at hvis magefølelsen sier deg at noe føles feil eller mindre normalt, ta kontakt med legen og få en undersøkelse. Det skader ikke å sjekke uansett, og da kan du slå deg til ro med at du har undersøkt dersom det viser seg å ikke være noe :)
 
Vår begynte sånn ved 2 ukers alder, ble verre og verre mens avføringen endret seg. Det var allergi.
Ville nok prøvd å utelukke refluks eller allergi, de ligner litt mtp symptomer. Barn skal ha rolige våkenperioeder, har de ikke det så er det noe som plager dem.
 
Back
Topp