Utgifter

Løvemamma88

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2015
Sommerfuglene 2017
Hvordan fordeler dere utgiftene ved handling av utstyr og klær til babyen?

Vet ikke om jeg skjønner helt hva du mener..? :p

Tenker du på hvordan vi fordeler utgiftene mellom oss? Vi har felles økonomi, så det er ikke sånn at jeg betaler for noe og mannen betaler for noe annet, vi betaler for alt sammen :)

Men hvis du tenker mer på hvordan vi fordeler det med tanke på når lønningene kommer og å ikke få alt i en smell og sånn, så har vi valgt å sette av litt penger til barneutstyr hver måned. Klær kjøper jeg litt og litt uten å ta fra sparepengene, men vogn feks måtte vi bruke sparepenger på. Vi har fortsatt mange store utgifter igjen, men det vil likevel ikke føles som veldig mye på en gang da vi har satt av penger til det hver måned siden testen ble positiv :)

Vi kommer til å bruke skattepenger og feriepenger til utstyr. Dog ikke så mye, da vi har veldig mye fra før.

handler litt og litt, mamma og pappa kjøper vognen til oss og noen andre ting arver vi så det blir ikke så heftig hver måned. kanskje 2000-3000 i mnd frem til september..

Bruker litt innimellom. Har felles konto til felles ting så da tar vi fra den

Her tar vi det etter hvert. Ikke planlagt så mye innkjøp enda, men blir vel når vi har kommet litt ut i juni. Vi har relativt romslig økonomi, så trenger ikke planlegge når vi skal handle, men går ut fra at vi ikke handler absolutt alt på en gang. Klær har vi litt av allerede, da vi har fått litt bygaver av besteforeldre og venner som har vært ute og reist. Kommer vel til å handle mer når vi har passert den "magiske" 24-25-ukersgrensen.

ha kjøpt på avbetaling. kommer til å betale allt når skatte pengene kommer. da deler vi ganske enkelt summen på 2. fram til da betaler vi 200 kr hver i mnd sån at det ikke skal gå til inkasso :P men er nokk jeg som har kjøpt mest enn så lenge. jeg syntes det er kos å små handle litt av og til & det gjør ikke han. han skal kjøpe bil sete da så det jevner seg ut til slutt.

Vi har flere felleskontoer. For litt siden begynte vi å sette inn 2000 hver på den ene hver mnd. Dette går til baby-stæsj. Dyre ting som vogn, seng og bilstol har vi vært så heldige å fått/arvet.

Kjøpte mesteparten av utstyr i januar, da jeg fikk en kjempebra lønning i tillegg til stort stipend, vognen betales denne måneden og det vi trenger av klær og annet smånips kjøpes når skattepengene kommer. :)

Vi har ganske god økonomi, og har alt felles, så jeg er heldig og trenger ikke tenke på det i det hele tatt. Kjøper det jeg vil til babyen når jeg vil. Alt er kjøpt inn allerede da, for jeg får alltid et desperat behov for å ha alt klart når jeg er gravid. :P

Her har vi felles økonomi.. ser jeg noe kjøper jeg det. Er ganske bevisst på det vi trenger- så kjøper ikke unødvendige ting akkurat. Skal kjøpe vogn snart, og resten har vi allerede kjøpt egt :)

Vi har en regningskonto som alltid har en del pluss på seg, av grunner som dette her, så trenger ikke planlegge så veldig. Kjøper når jeg kommer over salg eller et godt tilbud.

Jeg er student og får engangsstønaden fra NAV, så jeg går og venter på den før shoppingen starter, og jeg begynner å bli utålmodig kjenner jeg :rolleyes::joyful: Skal flytte i sommer da, så er veldig greit at jeg ikke kan kjøpe inn masse stæsj som bare blir ekstra flyttelass.. Men gleder meg ENORMT til å starte shoppingen! :D

Skal vel snart starte inn handlingen. Første gang satte vi av penger og planla, men nå er økonomien god så trenger ikke planlegge innkjøp denne gangen. Må bare finne ut hva vi skal ha ;)

Vi har alt felles... Ingen dine og mine penger overhode

Her er det foreløpig kun jeg som har brukt penger på babyen, vi er nettopp blitt samboere, og er det pga babyen, altså hadde ikke flyttet ilag så tidlig om vi ikke skulle ha baby :p så vi har ikke helt kommet til enighet om økonomi.

Jeg har og ett barn fra før, så jeg er vant med å bruke pengene mine på annet enn meg selv, noe han ikke er, og det merkes.

Jeg har mere penger enn han nå, så for meg er det greit, da kan jeg og kjøpe det jeg vil, han har uansett ikke peiling på babyting:)

prøver å få tak i brukte men fine ting, og kjøper billigst mulig:)

Vi har felles økonomi... Setter inn samme sum hver til matkonto og regningskonto hver måned, resten bruker vi i sammen...

Mannen har ikke fått lønning enda, men de 3 neste lønningene hans skal gå til å få kjøpt oss en sikker bil med isofix og min lille deltidsjobb tar seg av babytingene :happy119

Vi har helt felles økonomi, så det er heldigvis ikke noe tema. Ellers har vi det meste siden dette blir nr 3. Men det er jo gøy å handle inn litt nytt likevel. Dessuten blir dette en gutt og vi har jenter fra før så da har jeg en ekstra unnskyldning for å kunne kjøpe noen nye klær... ;)

Vi har felles økonomi minus "lommepenger" til hver av oss. Det funker bra for oss, da kan felleskontoen bygge seg opp istedet for at vi "bruker opp" hver våre lønninger etter at felles ting er tatt hånd om. Har både felles mat/husholdningskonto som vi har kort til begge to, og felles regningskonto, samt en sparekonto som vi overfører et fast beløp til fra regningskontoen. Regningene fordeler seg jo ikke likt på månedene, så er veldig greit at de tas fra en egen konto, så jevner det seg ut.

Med barneutstyr gjør vi som med det meste annet, kjøper etterhvert som vi trenger. Er det litt snaut på husholdningskontoen bruker vi kredittkort som vi nedbetaler så fort som mulig. Nå trenger vi jo ikke mye til lillebror iom vi har alt etter storesøster fortsatt, kun stellematte vi trenger å kjøpe ;) Så det krever jo ikke den store økonomiske planleggingen. Har lyst på en ny lettvogn også, den koster rundt 3000, men venter og ser om den kommer på salg snart.

Back
Topp