Utgifter til barn

Dyrere jo eldre de blir syns nå jeg. Kjenner med to skolebarn at det er langt i fra gratis. :p Utstyr, klær og fritidsaktiviteter koster. Og man vil gjerne ha kvalitet også :)

Bare tenke på når de begynner med cup og overnatting
Må ha liggeunderlag ,soveposer ++
Til leirskole må dw ha sekk , gode sko ++

Barn koster vel 40 000 det første leveåret mener jeg å ha lest ett sted. Og til sammen koster ett barn 1 mill fram til det er 18 år...

Sfo og skolemelk om man skal ha det. Så fritidsaktiviteter og utstyr, og hobbyer.

.. men jeg synes ikke egentlig det er så dyrt. Vi bruker ikke sfo, da men..

Sfo og skolemelk om man skal ha det. Så fritidsaktiviteter og utstyr, og hobbyer.

.. men jeg synes ikke egentlig det er så dyrt. Vi bruker ikke sfo, da men..
Har man sfo er det dyrt.
Her koster det nesten 3200 i mnd
+ betaling for svømming i sfptiden om man vil det
Ekstra for turer i feriee ++

Har man sfo er det dyrt.
Her koster det nesten 3200 i mnd
+ betaling for svømming i sfptiden om man vil det
Ekstra for turer i feriee ++

Ja, er vel akkurat det med sfo som koster. Her er det ikke riktig så mye kronasjer for sfo heller, da.

Utstyr og aktiviteter er vel det som koster mest her tror jeg, men det blir mye hva man gjør det til. Inngangsbilletter til en hel familie koster nødvendigvis mer enn bare til to voksne, men har man dårlig råd finnes det mye gratis man kan gjøre også. Vi har ganske god økonomi, og velger fritt hva vi skal finne på, men ungene vil jo heller fange pokemon enn å gå på kino.:p Vi veksler mye mellom gratis turkassetrim og steindyrt badeland, og begge deler er like morsomt. Det ville vært fint mulig å tenke økonomisk, og i større grad valgt gratisaktiviteter.

Mulig vi er de eneste, men vi har spart mye på å få barn også vi da. F.eks. la vi om til et mye sunnere kosthold, og vips ble matbudsjettet halvvert selv om vi nå har tre barn som spiser mat. :p Ferier er blitt mye billigere enn jeg ønsker, for ungene vil på død og liv bo i telt.:hilarious:

Det blir dyrere ja. Sko, ski og sykler koster mer og mer dess større barna er. Fritidsaktiviteter koster. De vil gjerne ha ukelønn og penger til kino og slikt. Klær blir dyrere, og et par ganger i året, når de har spist flaggstangfrø, må plutselig hele garderoben byttes ut over natta. Men vi har ikke blitt blakke av det. Vi tjener mer nå og har mindre lån enn for ti år siden. Vi har måttet omprioritere, og istedet for å gå på byen to ganger i måneden, er det nå to ganger i året.
Vi har heldigvis barn med samme kjønn, så den yngste arver alt av utstyr, og mye klær etter den eldste. Vi har derfor lagt vekt på kvalitet når vi har kjøpt til den eldste, for da holder det til begge barna.

Back
Topp