Utgifter til barn

Knekkebrød

Blir kjent med forumet
Den første tiden er det vel bleier, utstyr og etterhvert barnehage som koster, men når barnet blir eldre hva er de største utgiftene da?
Er det mulig å leve normalt eller blir man helt blakk av å få barn?

Når de blir større er det utgifter til fritidsaktiviteter ig utstyr til det
Dyrere klær

Den første tiden er det vel bleier, utstyr og etterhvert barnehage som koster, men når barnet blir eldre hva er de største utgiftene da?
Er det mulig å leve normalt eller blir man helt blakk av å få barn?
Jeg aner ikke enda, men tror jo at det er hva man gjør det til?

Barn blir dyrere og dyrere, de billigste er babyer :)
Her er det nye skolesaker, klær som bare blir dyrere, sko som slites noe vanvittig, aktiviteter. Vi betaler nå 5000 i halvåret for to barn går på turn, pluss loddsalg, inngangspenger osv, bursdager. 18 bursdager i året i bare klassen 1800 der. Pengene får virkelig bein å gå på når barna blir eldre og vi merker det på økonomien vår :)

Vi har ikke blitt blakke ;) Men vi prioriterer hva vi bruker penger på og hvordan oengene blir brukt. Kjoper ikke ting bare fordi vi vil ha det. Legger opp budsjett og folger den. Vi har faktisk fått bedre råd etter vi fikk barn siden vi ble mer penge smarte. Tørr ikke tenke på hvor godt vi kunne ha levd om vi hadde altid vært fornuftige ;)

Vi har ikke blitt blakke ;) Men vi prioriterer hva vi bruker penger på og hvordan oengene blir brukt. Kjoper ikke ting bare fordi vi vil ha det. Legger opp budsjett og folger den. Vi har faktisk fått bedre råd etter vi fikk barn siden vi ble mer penge smarte. Tørr ikke tenke på hvor godt vi kunne ha levd om vi hadde altid vært fornuftige ;)
Har du små wller store barn?

Klærne blir dyrere (men passer til gjengjeld lengre), utstyr til skole og aktiviteter, selve aktivitetene er ofte dyre, sfo, mat, etterhvert kommer jo mobiltlf/nettbrett, kjøring hit og dit på kamper, vennebesøk og treninger (bensin og bom), ja. Det blir virkelig dyrere og dyrere, og blir nesten travlere og travlere. :)

Hvordan da mener du?
Det er jo ikke alltid man må ha det dyreste av ting. Så klart er det utstyr som må kjøpes, ytterklær, og andre klær. Og gaver til jul og bursdag. Men man kan være så prisbevisst man kan. Men jeg har jo bare baby enda. Så kanskje møter jeg meg selv i døra om noen år.

Det er ingen tvil om at det blir dyrere å ha barn.
Som nevnt her, bursdager, dyrere klær, sko, yttertøy, fritidsaktiviteter, utstyr til fritidsaktivitetene, tlf.+kostnader, iPad, skoleutstyr, kantine, turer, dyrere husholdning osv osv...

MEN man kan jo kansje få arvet mye, bruke byttesider eller kjøp/salg sider på facebook...
I forhold til aktiviteter, så MÅ di jo ikke gå på de dyreste aktivitetene... Tenker at det er litt opp til lommeboka også:p
Men kjenner meg igjen i barna når de står å sier at "alle andre har det".
Det er lettere sagt enn gjort, å holde igjen...

Tenker det blir dyrere. Alle klær må gjerne kjøpes nye siden det er vanskeligere å kjøpe brukt. De spiser mer og selvfølgelig koster fritidsaktiviteter litt. Men så lenge man har et budsjett så går det jo fint

Det er ingen tvil om at det blir dyrere å ha barn.
Som nevnt her, bursdager, dyrere klær, sko, yttertøy, fritidsaktiviteter, utstyr til fritidsaktivitetene, tlf.+kostnader, iPad, skoleutstyr, kantine, turer, dyrere husholdning osv osv...

MEN man kan jo kansje få arvet mye, bruke byttesider eller kjøp/salg sider på facebook...
I forhold til aktiviteter, så MÅ di jo ikke gå på de dyreste aktivitetene... Tenker at det er litt opp til lommeboka også:p
Men kjenner meg igjen i barna når de står å sier at "alle andre har det".
Det er lettere sagt enn gjort, å holde igjen...
De må såklsrt ikke gå på de dyreste aktivitetene men jeg synes de skal få velge aktiviteter selv

Baby- og småbarnstiden var omtrent gratis i forhold til hva jeg opplever nå med en gutt på drøyt 10.5 år. Mye større utgifter hele veien selv om jeg er svært bevisst og økonomisk. Det er så mye de egentlig må/bør ha for å henge med og aktiviteter koster selvsagt også stadig mer. Om barnetrygden forsvinner til fordel for gratis bhg og SFO synes jeg det er horribelt. Det er i årene fremover jeg forventer de store kostnadene og det er ingen tvil om at jeg i hvert fall vil få mye dårligere økonomi om den forsvinner. Tragisk dersom det skjer og jeg håper inderlig det ikke skjer før min gutt uansett er 18 år ;). Klær og skotøy har samme priser som for voksne i den alderen gutten min er i (han bruker str 38,5 i sko, str 152-158/12-14 år i klær, alt dette er ungdomsklær), det er stadig mer aktivitet på fotballen (som i utgangspunktet ikke er av de dyreste aktiviteter man kan drive med), mobil, nettbrett og annen elektronikk "må" på plass osv. For meg og gutten min er det i hvert fall ingen tvil om at kostnadene stadig stiger og det samme vil helt klart bli tilfelle i årene fremover.

Det koster å ha barn, men vi blir ikke blakke. Det lønner seg å planlegge litt. Kjøpe på tilbud, evt kjøpe brukt. Selge/bytte klær og utstyr som ikke passer eller ikke brukes. Være varsom med pengebruk. Vi kjøper alltid ulltøy på sensommeren da pleier det å være salg. Sparer mye på det :)

Det blir helt klart dyrere jo eldre de blir. Det er store forventninger fra skole/bhg/samfunn om hva barna trenger. Og det er ikke alltid like lett å få tak i ting de trenger brukt og må derfor kjøpes nytt. Men så velger man selv hva man kan og vil kjøpe til en viss grad. Og når det blir lagt opp til at man skal ha med premie, loddpenger, grillmat og kake til en sommeravslutning er det plutselig ganske mange kr og har man da flere barn i skolealder blir det ganske dyrt. Så er det gjerne flere samlinger iløpet av året hvor man må bruke penger, bursdager, turer og slikt.

De må såklsrt ikke gå på de dyreste aktivitetene men jeg synes de skal få velge aktiviteter selv
Ja, enig i det... Men tenker det stopper seg selv, om en faktisk ikke har råd...
Her går de på det ene og det andre... Koster ganske så mye.
Men hadde vi ikke hatt råd, så måtte vi jo prøvd å fått de over på andre ting...
Idrettslag er f.eks ikke like dyrt som symming, ridning, dans osv osv....;)
Her er de i hver sitt idrettslag, og har symming og div andre ting i tilegg.
Hadde sagt stopp etter håndball og fotball, om vi ikke hadde råd til mer;)

Etterhvert som de blir eldre koster det mer. Da mest klær her! Eldste er 13 år og bruker jo da "voksenklær" :) Så kommer det an på fritidsaktiviteter så klart.

Back
Topp